December 21, 2011

Aku dan berbagai2.

Dah lama nak menaip cerita kat sini, rasa agak canggung sikit.  Minggu lepas tu tak la bizi sgt mana pun tapi lebih kepada bizi melayan sakit.  Mana selsema, batuk mana demam.  Minggu lepas gak ada sehari tu aku dah tak tertahan aku MC jer.  Pe ke jadah ye dak, kalau dah sakit sgt tu.  Dari nak menunjuk2 rajin mcm org tu baek aku MC dan tido je kat umah kan.

Tapi MC idak bermakna aku fully santai menidurkan diri u ools.  Pe lagi mak mertua ku ada di rumah. Lpas balik klinik jumaat tu aku terus singsing lengan ke dapur dan masak.  Bila dah siap masak aku mengemas bilik, mengemas umah. Petang lepas zuhur baru aku tido and rehat kejap.  Being MC mmg takde makna bila off asik2 kol.  Dorang ni kalau masa aku ada takde pulak nk itu ini. Bila aku MC memacam nak. Sakit hati betul. Selalu begitu tau. Bila mC nak tido sepicing pun tak tenteram.

Sejak hampir 2 minggu MIL ada kat sini, mmg banyak masa dia spent kat umah kami jer.  Aku tak kesah bahkan aku suka je. Ada org tua temankan bdak2.  Idakle menakal membongkar jer si Delin kalau atoknya ada.  MIL juga tak bagi aku masak pepagi. Dia kata dia je masak for tenghari.  Tapi being tak sedap hati tinggal gitu jer kan, pepagi aku buatkan gak sarapan apa2. 

Dapur aku kemas jer, kain baju cantik je belipat. Tu lah kalau MIL ada. Balik keje terus je makan u olls, tak yah sesusah nak masak kehape.  Somehow, hikmah gak kan kalau MIL ada kat umah ye dak?.  Dalam pada tu kan aku kata ada sorang abg SP yg langsung tak dtg jengok.  Apatah lagi amik MIL tido kat umah dia. Hehari org tua tu tnya.  Aku tak sampai hati dgr. So aku psiko biras aku suh bgtau laki dia datanglah jengok mak tu, kejap pun takpe.  Saje aku buat ayat psiko meruntun2 jiwa kan. Biar dorang rase besalah.

Gaknya sbb tu lah, ttba je smlm abang SP tu datang amik MIL tido kat umah dia.  Aku tak kisah kalau mana2 pun MIL nak pegi, tapi kesian gak aku kalau dia pi sana. Maklumlah biras aku tu terlebih rajin. Dulu2 kalau MIL tido umah dia, dia tinggal2kan jer org tua tu terkulat2 kat umah. Ntah mana2 dia keluar pun taktau. Salu MIL komplen kalau tido sana.  Tapi gaknya semlm dah anaknya datang ngambik kan dia gagahkan ikut gak. Yg aku tau hari khamis dia kata nak antar balik ke umah kami semula sbb hari jumaat kami nak balik Johor dah. Nak antar MIL balik kg.  Dah 3 minggu dia kat sini, dia pun missed her home.Missed her bunga2 suma kan.

Urusan perbelanjaan soping baju2 sekolah anak2 Alhamdulillah dah selesai.  Khamis lepas tu lepas SP dapat bonus skit tu kami terus pi Tesco bawak anak2 bawak Mil pi sekali. Lengkap dah suma persalinan sekolah dari ujung rambut sampai ke hujung kaki.  Aku beli brand2 biasa jer. Kira pertengahan tak la mahal sangat tak murah sangat. Cuma baju sekolah kakak aku beli brand canggih tu, sbb tahan lama.  Biasanya kakak akan tahan pakai 2-3 tahun baju sekolah dia, so tahun ni cuma beli dua helai baju kurung , tudung dah sehelai kain. Kain tahun lepas elok lagi dan masih bole digunakan.  Beg2 sekolah pun aku beli sorang satu.  Gile kentang mahal beg la ni. Kalau tak 50 rm keatas. Kualiti pun bukanlah bagus sgt.  Pertengahan tahun dah koyak, dah putus sana sini. Jadi tak berbaloi aku rasa mcm tahun lepas beli beg memurah and yet tgh tahun kena carik beg lain sbb koyak.

Takpelah, alah membeli menang memakai. Mahal sikit tapi tahan lama sikit harap2 nya lah kan.  Selesai pesiapan tu suma la ni tinggal nak beli buku2 latihan je lah. Lepas tu baru lah aku rasa lega. Selagi tak selesai risau jer. Tau je lah kan mana2 pegi duit kalau ada kat tangan kan.

Sebab cuti dah takde, aku takde la bercuti bawak MIL kemana2 pun. Ada takde kuar makan2. Jalan2 gitu lah. Bawak dia beli apa barang dia nak kan.  Alah, tu je lah termampu. Bukan macam org tu pi holiday konon beria2 sampai ke penang dok hotel berbintang2..tapi cerita jer lebih2 kat org tua tu. Namun nak mengajak2 ayam pun haram apa guna?.

By now, cuma tinggal beberapa lama lagi nak abis tahun. Means sekolah dah nak start semula pun. Byk benda yg kena line up in coming 2012 ni.

Byk gak keje2 aku nak selesaikan seblum bos aku balik kg beraya xmas esok tu.  Maklumlah dia akan balik sampai tahun depan. Minggu kedua Jan baru lah masuk opis balik. Pas tu sebulan kat off dia nk pencen for good.So byk kena selesaikan tu sblum dia takde.

Hari ni, bos ada hafday jer, pastu dia cabut balik kg....so apalagi, starting today onwards till 6hb. Jan 2012...Lets party aaah!!!

1 comment:

Irfa said...

aku nak komen pun tak tahu nak komen yg mana

1-org tua kalau dtg umah anak-anak kalau boleh nak semua anak2 dtg jenguk dia...tp kita pun paham,semua ada tanggungjawab masing.tp cuba la curik sikit masa jenguk org tua yg dtg dr jauh tu


2-persiapan anak skolah masih ada lagi belum setel :(