October 6, 2011

Kenapa Pengantin Lari??

Korang notis tak lately ni banyak bebenor kisah pengantin lari di hari kawin depa?.  Sungguh mengerikan dgr tu.  Aku rasa lagi mengerikan kepada mak bapak pengantin kan.  Dah buat persiapan bagai. RM tok sah amik kira bape banyak abis nak kenduri bagai kan.  Ada gak yg tumbang sekor lembu untuk kenduri kawin dan akad nikah. Aleh2 time nak nikah tu tak datang tak ke naya?. Sian mak bapak pengantin pempuan. Betul2 menganiaya.  Tu pasal banyak kes yg saman menyaman lepas tak jadi kwin. Bukan kes lelaki lari jer..pempuan lari pun banyak!!!.

Tapi aku bit setuju gak kalau perempuan lari lepas tau bakal pengantin laki ada hal. Ye lah kan, mana tau tiba nak hari nikah baru tau si jantan tu dah ada 3 bini..or penagih dadah ke..geng perompak azhar ke kan..(contohlah kan).  Dari pada menanggung sengsara hidup baek malu kejap kan?.  Tapi utk yg takde kes or masalah apa.  Ttba kuarga pengantin pempuan dah ready tunggu nak nikah kat mesjid. Siap bawak rombongan berpuluh keta, persiapan suma dah ready. Alih2 pengantin lelaki tak datang2..dgn alasan takde baju melayu kale putih apa barang???.. kalau aku sure aku akan saman malu gak tau.  Dah ler tok kadi, suma saksi dok tunggu. Panggil tok kadi bukan free tau . Kena bayar.  Saksi pun kita kena bayar jugak ye kawan2.. Jadik kalau rasa x ready..(pesanan tuk yg bujang2 tu) tok sah lah dok peniaya org gitu sekali ye. Sian kat org..sian kat mak bapak dia. Kalau nekad nak kwin tu biar tetapkan hati. Jgn nak lari2 lagi. Menyusahkan org ramai jer.

Citer pasal nikah kawin ni, teringat aku satu insiden yg aku kira sgt lucu. Pengalaman pertama aku menyaksikan majlis akad nikah yg penuh suspens yet penuh dgn gelak ketawa tau.

Jiran depan umah arwah mak mengadakan kenduri kwin anak no 5 dia wekend lepas. Pengantin nama Ani tu mmg kami kenal dari kecik lagi. Bahkan dulu kami salu pinjam dia bawak balik umah masa umor dia 4-5 tahun. Bila dah besar dah jadi jururawat budak tu..Comel tetap comel macam kecik2 dulu.  Since arwah mak dah takde..mak bapak Ani pulak sgt rapat dgn family kami kan..aku purposely balik kg lagi to attend majlis tu.  Aku dgn akak pi dua hari. Seharian sabtu merewang dan setengah hari ahad jadi rewang majlis kendurinya. Jadik penanggah tulung2 kutip pinggan. Tulung tuang bubur kacang kat tetamu kan.

Hari Sabtu tu janjinya nak buat majlis akad nikah kul 11 am.  Tok kadi nikah yg kami gelar Hj Rais ni sgt bagus dan punctual orgnya. Mana tak kul 10.45am dia dah terpacak kat umah pengantin taw..pulaknya pengantin lelaki tak sesampai. Haru gitu.Benci tau dgn janji melayu ni.  Dah tau kata kul 11 tu...pengantin take note la ye. Tiba la awal sikit. Patut pengantin nunggu tok kadi..ini tak terbalik kottt dah pulak.

Kul 11 am..berlarutan sampai kul 11.15am batang hidung pengantin x nampak. Aku  yg dok dekat seblah mak pengantin pempuan bole nampak betapa risaunya makcik Masitah.  Gelisah dia. Ye lah kan buatnya tak datang naya jer. Lembu dah ready tu sekor. Org rewang dah penuh kat bawah tu..Bapak pengantin pak cik abas pun dah risau aku tgk. Tak senang duduk dibuatnya. Pengantin pmpuan aku tatau la pulak kan mebe rilek sbb dah sms diberitau kot kan.  Mujo lah kan Tok Imam sporting dan sabar, sempat lawak2 dgn tetamu kat khemah. Buatnya tok kadi penuh schedule takke haru?.

Dah tiba suma rombongan pengantin suma pun dijemput naek ke atas umah..




Dah ready dok cam gambar kat atas tu ...tok kadi nak memulakan acara..guess what..Saksinya pulak tak ade!!!.  Mengelabah kejap dok kol2 saksi kat mana. Apabenda la dorang ni kan. Dah tau nak jadik saksi tu, get ready lah. Puas ler memasing menelepon saksi. Pengantin lelaki aku tgk dah berpeluh jantan kuar dah. Saspen siut. Tok kadi yg lucu siap buat lawak..Nikah tak jadi sbb takde saksi..haru!!.

Nak ditukar saksinya, tak mungkin. Sbb borang dari pejabat ugama suma dah di isi dgn nama si polan.  Saksi yg sorang lagi tu ada..yg sorang lagi entah missing in action. Sajer carik pasal tau.

Panik mak pengantin. Sian.  Dari kul 11 lebih tu dok tunggu saksi akhirnya kul 12 tghari tepat barulah si Saksi sampai tersengih2 cam hape jer. Kisahnya pakcik tu pi kenduri jemputan kat tmpat lain..dan bole tak DIA LUPA!!! yg dia kena jadik saksi..haiyyoooo parah betul.

Dalam rembang tengahari yg panas, tetamu berpeluh segala bersesak dalam rumah kan. Pengantin tok sah citer..akhirnya kul 12.15 tghari cam tu, dgn sekali lafaz sahlah Izwan menjadi suami kepada Ani.  Yg paling best dan aku suka, mas kawin nya tu. Kan kat selangor RM80 jer tapi pihak pengantin beri RM300 as mas kwin. Best kan?. Bukan cam si memeh tu..mas kwin RM22.50 jek..apa barang dak??.  Aku rasa lenkali kalai mintak hantaran 10 ribu..or belasan ribu, pe kata 3k dari pada jumlah tu kira as mas kawin ...baru ler best kan?. Bkan cam org dulu. Manjang ikut by the book jer. Walhal 80hengget apa leh dapat?. Lau 3k tu leh beli rantai ke..hape ke kan. Masa zaman aku nikah dulu pung 80rm jer.  Mujo masa tu emas masih murah..top up seratus dua dapat beli rantai leher. Jadik lah kan?.



Layan gambar majlis penyerahan mas kawin dorang..simple jer tapi penuh makna. Aku pasti dorang  berdua akan kenang majlis pernikahan ni sampai bebila. Ye la aku as tetamu pun jenuh gak gelak dek lawak tok kadi. Saspens pun ya jugak tau.  Semoga kedua mempelai akan berbahagia dan berkekalan hingga akhir hayat.  Lepas abess akad nikah dorang posing kat jambatan depan umah arwah mak..posing kat bendang sekali..mana tau lepas abess posing ujan turun selebat2nya petang sabtu tu. Sampai bendang yg kering tu penuh bergenang air tau..rahmat tu!! hehehe

Yang pasti majlis kenduri the next day sangat meriah dan ramai sgt tetamu yg datang. Lauknya pulak mmg superb dan best2 suma.  Daging masak merah, ada acar mentah....sayur lemak umbut kelapa dgn suun dan pucuk, kari ayam, kerang rebus, ikan pekasam, sambal belacan dan ulam2 man..cuci mulutnya bubur kacang dan buah tembikai pulak tu..mmg sedaaaaap sgt..siap ada penebar roti canai, ayam percik pun ada..mmg best lah..  Smpai aku dgn akak makan 2 kali gitu. Tu pun blom amik kira yg makcik masitah bungkuskan as bekal bawak balik umah ..

Dalam pukul 2 lebih kot gitu majlis selesai. Syukur lah kami dapat tolong dan menyumbang sedikit tenaga. SP beria2  menolong menyiang lembu. Dia jugak join group membasuh pinggan dgn bdak2 kampung.  Ada gak aku menanya camne berkomunikasi..maklumlah SP kan jawa..masuk pulak komuniti banjar gitu..tapi bdak2 kampung sporting. Dorang berbahasa melayu katanya..kehkeh. SP tu faham jer cuma tak reti nak cakap balik jer. Sama la aku kalau masuk komuniti jawa dia kat BP nun kan..fair lah tu.

Sbb jadik penanggah dan rewang, kami masing2 dapat bekalan dan dapat jag kecik yg diisi didalamnya tuala.  Gitulah setail org2 kat kg aku kalau kenduri. Tuala kecik tu mmg mesti lah. Cuma ada kala dorang bagi dgn jag sekali ada kala bagi tuala jer..yg pasti, aku dgn akak puas sbb dapat tunaikan hajat arwah mak..nak bagi hadiah spesial tuk Ani. Masa ani bertunang bulan 4 ari tu arwah mak ada pegi. Masa tu dia sihat lagi. Ada sekeping gambar arwah mak dgn ani yg arwah sayang sgt.  Ada lagi gambar tu kat umah. Aku letakkan dalam frame gambar. Buat kenangan kami gambar terakhir arwah..Arwah janji dgn ani nak bagi hadiah..tapi baek aku maupun akak tak tau apa yg arwah nak bagi sampai siap ckp special gitu.  Aku cuma belikan Ani bekas kueh berwarna emas  untuk menyampaikan hajat arwah mak. Malangnya kami tak tau apa yg arwah nak bagi. If aku tau for sure aku akan dapatkannya..Aku harap Ani akan suka dgn hadiah yg kami pilih tu....

Penat jugak 2 hari merewang kat org kenduri tapi hati puas sbb dapat makan sedap2.  Hati gak puas sbb kalau arwah mak masih ada pasti dia gembira tgk kami bertungkus lumus amik alih kebiasaan dia merewang semasa hayatnya dulu..Ingat lagi kalau ada jiran2 buat kenduri lepas subuh jer mak terus pi umah dorang.....cam tu lah mak. Kenduri jiran tetangga mmg dia akan bertungkus lumus membantu. Sbb tu kalau kami nk kenduri for sure ramai yg sukarela datang nak menolong memasak dan buat persiapan...Alfatihah buat mak...

No comments: