October 10, 2011

Balik Kampung lagi

Jumaat lepas, aku meng MC kan diri.  Tak bape sihat benarnya. Batuk terlampau.  Lgpun jemaat tu ada appointment dgn Speech therapist kat sepital for Delin. Alang2 dah gitu. MC jer lah ye tak.

Hari Sabtu tu, kami ikut rombongan meminang. Sepupu SP kesahnya dapat org kampung ku. Org Sungai Besar. Jadik Mak cik dia ajak lah kami join sama.  Alang2 ye dak, leh balik kampung sekali lepas tu.  Majlis berlangsung penuh sempoi dan simple. Penuh tradisi. Sbb apa, first time aku tgk bertunang yg lelaki tak terhegeh2 berbaju melayu bagai dan shoot2 amik gambar.  Maklum la skg ni kan kalau tunang ngalahkan hari nak nikah.  Amik gambar bagai. Tapi ni tak.  Yg lelaki drive mak dia tapi berbaju tshirt belang2 sempoi.  Tak masuk datang pun umah perempuan. Tunggu dalam keta jer.

Seingat aku zaman2 aku bertunang dulu2 gitu lah. Mana ada yg lelaki terhegeh2 mengekor ye dak. Org dulu sgt menjaga adat dan air muka. Lagi la kalau kat kampung mau satu kampung mengata u olls.  Tapi tu dulu. 10-15 years dulu ye. Sekarang ni? cam hampeh. Bertunang mengalahkan nak buat majlis kawin. Yg mak bapak pulak menggalak pulak. Salah di sisi agama tu. Mana bole tunang posing2 amik2 gambar dekat2 berdua bukan muhrim.  Buatnya tak jadik kawin?? naya.

Rombongan 9 kereta memenuhi ruang umah pihak perempuan. Perbincangan berlangsung sekejap je. Lepas tu kami di jamu makan tengahari dgn lauk2 kampung yg sgt sedap.  Ayam masak lemak cili api, ada sambal goreng, sambal udang kueh mueh. Maklum org jawa kan.  Sentimental harus ada sambal goreng gitu..kan Syuk??

Lepas selesai majlis tu masing2 beransur. Ramai sedara mara SP yg datang dari Johor tak melepaskan peluang nak menyoping kat pekan sg besar. Nak borong toto lah, nak borong kaen batik bagai lah.  Mcm tourist guide aku beritau dorang mana2 kedai yg bole dipergi . Harus lah kan, org sg besar tau selok belok gitu.

Aku tiba kat umah mak lebih kurang kul 2 petang gitu.  Sunyi dan terasa kosong. Hawai (senyap tak berbunyi kata org  banjar) je umah walaupun akak sekuarga ada dok kat situ.  Sambil lepaks2 kami sembang2 kat bawah rumah dengan angin sepoi2 sawah yg sejuk dan nyaman.  Mengimbas kembali kenangan2 bersama arwah mak. Kebetulan adik lelaki aku yg bongsu pun ada. So aku terus jer serahkan duit untuk batu nesan arwah mak pada dia.  Adik lelaki aku, sorang yg tak banyak cakap dan sgt pendiam. Tapi sekali bersuara mmg pedas bagai nak gila. Dia masa kecik sgt rapat dgn aku. Kami sama2 carik ikan main layang2 kat bendang..Dia juga sanggup berenti belajar kat Uniten ketika arwah bapak jatuh sakit akibat stroke.  Mgkin sbb rasa tanggungjwab nak jaga arwah bapak . Masa tu dia je sorang blum kawin. Dia sanggup korbankan masa depan dia demi nak jaga bapak. Dia jaga kebun sawit bapak bersawah bendang. Di samping tu dia yg tolong mak nak angkat arwah bapak untuk mandi.

Sampai dia bertemu jodoh dgn org Meru. Bekerja dgn Jabatan kerajaan.  Jadik, adik ku tu terpaksa berulang alik ke kampung dan Meru. Uruskan swah2 dan kebun sawit arwah.  Seblum arwah bapak meninggal lagi abang long dah cuba amik sumanya.  Mana tau kebun sawit yg adik ku kejakan tu pun dia nak amik.  Masa tu arwah mak risau kalau mereka ni berparang bagai. Tapi adik aku sgt gentlemen. Dia diam jer tak banyak cakap.  Semua abang long bolot. Dia tgkkan jer. Skg ni dia tumpukan pada sawah jer.  Percaya lah pada berkat, sejak dia mengusaha sawah arwah, hasil sawah sgt2 memberangsangkan. Dia tak pernah lupa nak beri hasil dan masukkan duitnya dalam akaun arwah mak.

Sampai satu ketika ada 10k dalam akaun mak.  Seblum arwah jatuh sakit, arwah mak dah keluarkan duit tu suma. Aku ada ingatkan arwah utk simpan kat ASB sikit. Tapi mgkiin arwah percaya pada anak sulong lelaki dia walaupun beberapa kali mmg abang long nampak sgt nak membolot still mak percaya!!!. Sudahnya, lepas arwah meninggal, langsung duit tu x tau nampak ke mana.  Biarlah. Makanlah selagi ko nak makan kan..Akhirat nanti ko jawap sendiri. Baek aku, adik, abang ku sorang lagi dan kakak2 kami smua tidak laparkan harta arwah mak dan bapak..tapi dia harus ingat, hak org lain tak bole makan begitu saja.

Malam ahad tu buat pertama kali selepas hampir 2 minggu arwah mak pergi, aku terjaga jam 2.30am. Aku rasa seolah2 arwah mak balik malam tu. Aku terasa2 sgt kelibat dia.  Selama ni tak pernah aku rasa gitu. Dan aku yakin mmg roh org yg dah pergi datang balik ke rumah.  Perut sakit menahan rasa nak ke toilet.  Dekat 10 min menahan aku x larat dah. Mana taknya aku masih batuk2 masa tu. Aku kejut SP suh temankan ke tandas.   Mmg aku yakin sangat terasa kehadiran arwah mak dgn senyum balik kerumah...puas aku pejam2 mata nak tido, akhirnya aku terlelap gak dalam kepayahan...pagi nya aku bercerita dgn akak..bercerita dgn anak2..anak ku yg sulung pun kata dia terjaga 2.30am dan merasa benda yg sama!!.


Pagi ahad Allah makbulkan doa aku tu.  Sbbnya aku mmg plan dgn akak nak ckp kat abang long yg aku dah setelkan batu nesan mak. Tapi harus beritau dia kat depan bini dia.  Jadi pagi ahad tu abang long datang anak beranak. Amik kereta sorong mgkiin nak pi kutip buah sawit kat kebun kot??..dah tak berduit gamaknya!!. Pulak tu ada hati tanya anak ku si kakak ada apa hal balik kampung.  Heey, umah pusaka arwah mak aku ..aku punya suka lah nak balik anytime ye dak..sapa dia nak persoalkan..ko tu org luar apa hal nak sbok2.. Bila dorang dah balik baru kakak bgtau aku. Kalau aku dgr masa dia ada nak jer aku kata, aku balik sbb nak rebut harta yg korang dah songlap. Apa daaa..bak kata akak aku, takut bayang2 sendiri..yg kelakar, takutkan anak perempuan yg NO 5 ni bersuara kerrr??

Depan abang long, aku sound direct aku dah bayar batu nesan. Adik akan uruskan amik dan pasang kat kubur mak.  Yg kelakar bini penyebok yg menjawap. Macam aku ckp dgn dia?. Menyampuk tak sudah2.  Benci menyumpah2 tau dalam  hati. Tak cukup2 lagi menanya akak jumpa tak barang2 kemas arwah mak yg arwah mak simpan?.  Apa barang dia sebok2 pasal barang kemas arwah mak?? Helloooo, kami ada 3 org perempuan anak arwah mak, ko jgn perasan mimpi nak jugak ye.  Yg betulnya, sampai ari ni belum jumpa lagi bekas mak simpan barang2 kemas dia. Taktau mana arwah simpan.  Maybe arwah tau apa bakal berlaku, beria dia simpan. Yg ada cuma rantai leher yg arwah pakai masa kat hspital tu jer yg akak simpan.  Kami lum smpat mengemas bebtul bilik mak lagi.  Nanti2 lah ada masa kami carik. Arwah mmg bnyk simpan gelang, rantai, cincin dan bagai.  Mmg aku tau tu..tapi aku tatau sejak dia sakit mmg dah takde.

Arwah pernah ckp dgn akau masa seblum dia sakit, dia ada cash dkat  seribu yg adik beri hasil sawah..tapi bila aku tnya akak sejak mak sakit akak tak pernah jmpe pun duit tu.  Beg duit yg arwah mak salu simpan duit2 kat situ kosong..tak de apa dalam tu. Aku tak menuduh sesiapa..tapi siapa yg amik tu sendiri mau ingat. 

Tanpa duit arwah mak tu pun aku dgn akak masih mampu nak kuar duit buat kenduri tahlil buat arwah.  Insya Allah rezeki tu sentiasa ada.  Duit2 sedekah yg org beri pun ada byk dgn akak. Langsung kami tak risau.  Yg kelakar, abang long dok pegang duit arwah riban2 tu masih tak cukup duit??? apa tandanya tu. Sendiri mau ingat kan.

Abang long dulu, seblum kawin dgn pempuan tu tak mcm tu. Dia yg kami kenal selama 40 tahun sentiasa bertimbang rasa dgn adik2..dgn anak sedara. Sbb dia yg lewat sekali kawin. Lepas kwin tros berubah 360darjah...jadik sendiri bole agak atas pengaruh siapa kan..

Yang pasti, baek aku dan adik beradik lain kami tak kuasa nak bergaduh maupun berparang bagai merebut harta arwah bapak dan mak. Insya Allah rezeki kami ada jer kat mana2 kalau pun tak dapat harta pusaka. Cuma yg paling aku  bersyukur ialah, semasa arwah mak hidup dulu pernah abang long nak dok balik umah arwah mak tu tapi arwah tak beri. Mujor lah. Kalau tak mcm haram jer gaknya conquer. Biarlah akak yg duduk di situ. Afterall, akak anak perempuan yg paling tua dan harus dia yg berhak. Kami adik beradik takde masalah dgn itu.

Lagipun abang long dah buat rumah kat tanah kebun yg dia dapat tu..jauh dari org ramai jauh dari org kampung.. Baguslah gitu, biar jadi kera sumbang. Selama ni pun dorang mmg tak campur org pun kan..

Hidup kita ni sementara jer. Banyak mana pun harta kita dapat, bila kita mati sok kain putih jer yg balut tubuh. Bukan kain sutera bukan gelang rantai emas yg nak dipakai sampai ke liang lahad ye dak?..

Mmg betul, lepas mak meninggal aku salu jer emosi.  Yg benarnya sakit hati. Sbb tiap kali balik kampung ada jer cerita2 menyakitkan hati perihal abang long aku tu.  Macam2 cerita. Kadang2 sungguh menyesakkan dada dah hati yg mendengar..jauh di sudut hati, aku berdoa moga2 abang long cepat insaf..takut2 nanti bila ajal dah menjemput terhalang dek ada adik2 yg tak meredhakan hak mereka diambil kan?.. Nauzubillah..


2 comments:

nor said...

salam Anna,

memang selalunya harta buat org lupa diri dan ugama.

Tapi peliknya mereka nampak ok dan tak tinggal amalan, cuma hati gelap.. conflict of amalan dan niat.

Engkau bersabar banyak banyak.
Sedekah kan yasin tiap malam kalau larat.
hi blood tu- jgn makan kambing, lamb dan sekutunya.
red meat juga kurangkan.
santan gak kurangkan. masak bening je..

sentiasa ada dalam bag tgn karot yg dibasuh dan potong panjang ke belah empat. Juga makan sehari 4,5 btg celery stalk mentah dgn karot.


juga buat gak ulaman makan ya.


jangan lupa exercise- maknanya - kalau nak cepat naik basikal buat 2,3 round tiap hari elok... kalau malas cari exercise bike letak depan tv. kayuh..

ok jaga diri... masalah kau ni biasa dah kena pada keluarga mak saya..

ok jaga diri..

jgn lupa makan ginger capsule, codliver oil, evening primrose oil. Omega 3,6,9..

Anna said...

thanks for the long tips Nor.....