October 13, 2011

Kematian demi Kematian..

Hari Selasa 11hb tu mcm yg aku dah uar2kan aku meng MC kan diri lagi. Dr Suresh mmg superb. Dia kata kalau nak baik batuk tu kena stay away dari ekon. Mandi air panas, jaga makan, kurangkan stress bla bla bla..Kalau tak katanya mmg takkan baek lah sampai bila2. So dia bagi aku MC senin tu benarnya. Tapi aku dah datang keje. Setengah hari pulak tu tak kosser nak balik umah kalau SP masih keje kan. Jadik Isnin tu aku keje sampai abis. Buat apa2 yg patut dan penting.  Esoknya mmg konpem aku tak datang dah weh.

Satu hari kat umah, sumpah tak dapat tido bebenar pun.  Makan ubat selesema dan batuk super ngantuk pun ada lah terlelap2 ayam gitu jer. Namun nak betoi2 pengsan tido, mmg takde la.  Lepas settle anak2 kesekolah tghari tu, aku amik can la lelap ayam jap kan.  Dan mesin nebuliser ada kat umah. So dalam tiap 6 jam aku amik sekali. Biar cepat baik kan. Batuk ala2 semput mmg gitulah ubatnya.

Sambil tu layan lah apa2 jer citer kat astruk tu. Boring je tutup. Buat2 pejam mata. Ada lah tido kejap2. Kul 5.30pm lepas abis ghost whispered kat starworld tu baru la aku solat Asar dan turun ke dapur. Sian isi umah aku tu dah banyak ari tak makan2 makanan berkhasiat dari air tangan aku ni. Manjang air tangan peniaga pasar malam jer kan. Mana boleh jadik.  See?, dalam sakit2 tak sihat pun kena gak masak. Sbb apa? sbb kesian kuarga tercenta ktanya..

Masak la special siket. Dgn chilli crabnya, ayam goreng berempah. Sayur2 sikit. Semestinya sambal belacan dan ulam2 lah kan. Abes siap tu tgk pulak hall yg mcm dilanggar garuda bersepah sana sini mana tahan kan. Belum amik kira kain kat mesin yg dah bersidaian di ampai tu.  Sejak arwah mak sakit sampai dia takde ni mmg umah kami ibarat istana hinggap jer. Weekend takde kat umah.  So paham2 jer la keadaan istana hinggap no 10 tu kan.  Semak mata, aku kemas2 dan sapu mana patut. Berpeluh2 gak. Petanda nak sihat tu.  Aku sendiri tak caya masa timbang kat klinik yg berat aku dah turun 8kgs. Dah lama aku tak menimbang. Padanlah suar2 suma longgar kan. Bagus mmg bagus. Cuma kalau selim tapi tak sihat buat per dak??.

Lepas masing2 santai dapat makan masakan mama yg sedap2 belaka tu kan senyap umah. Kakak dgn homework yg tak sudah2. Delin cam biasa, ari sekolah tido awal. Keletihan kot. Tinggal la aku, Amal dan SP melayan TV sambil baca2 paper. Harus baca gak Metro walaupun tak keje ok. Siap pesan kat SP jgn lupa beli masa balik. Kalau tak meroyan mak tak baca paper sehari u olls.  Layan citer Cinta Elysa gak pas tu. Time dah nak abes tu SP dapat panggilan dari Kak dia..Kak Ros, bgtau Nyai (pngkat nenek) Tijah dah meninggal kejap tadi tu.  Nyai Tijah tu ialah mak mertua Kak Ros. Since dorang ni sgt rapat, aku pun jadik rapat gak.  Nyai tu terlantar sakit awal sikit jer dari arwah mak. Fair lah. Umurnya dah 92thn pun.  Nyai ni dah tahap nyanyuk dah pun few months lepas. Dah tak bape kenal org pun dia.  So dia meninggal kira 15hari je lepas arwah mak pegi.  Ajal kan. Yg pergi tetap akan pergi...gitulah hakikat dunia.

Lepas diskass gitu gini, aku ajak SP balik jap. Mcm tak sedap lah kan tak balik. At least ada masa hari pengkebumian dia pun cukup lah. Nyai tu pun rapat. Aku ingat lagi dari mula aku kwin dgn SP aku kenal dia. Each time pi umah kak ros bila aku salam dia mesti dia tak lupa nak cium pipi aku kiri kanan. Anak2 aku pun sama. Sampai anak2 kata Nyai yg suka cium tu..peliknya...aku sorang jer plak tu. Bini2 adik2 beradik SP yg lain tak pulak. Jadik aku rasa mcm dekat je dgn dia. Aku je yg dia kenal dari mula anak sorang sampai la anak tiga. Aku rasa kami patut beri penghormatan terakhir kan.

SP kol abang long dia plan bla bla and decided nak gerak sesama.  Abang long dia tu maklum lah dah agak berumur, drive malam tak berapa expert sgt kan.  So kami ingat nak konvoi sesama.  Dalam kul 10 lebih la kot, pack lebih kurang jer teros angkat anak2 yg fengsan ketiduran dalam keta. Off we go. Abang long SP dari Selayang, so kami berjumpa kat Hentian Seremban tuk singgah minum kopi dan isi minyak at about kul 12 lebih malam kot masa tu. Batuk aku menjadik2 pulak masa tu maybe sbb sejok kan.

Masa on the way tu sempat lah SMS adik beradik SP yg lelain tu. Ada abang SP sorang tu, haram nak angkat tepon.  Baik laki maupun bini. Just nak bgtau lah kan, aku SMS jer dorang tu.  Kami konvoi sesama dua kereta dan tiba umah MIL kul 2.45pgi gitu. Terus boom tido walaupun agak ayam2 sbb dah terbabas waktu tido katanya.

Kul 9pagi kami suma gerak ke umah Kak Ros yg tak bape jauh dari kg SP tu. MIL terpaksa bawak 2 cucu yg dia jaga sbb adik ipar laki bini kena pi sekolah dulu. Yg adik ipar plak ada kursus kat bandar BP. SO dia tak dapat ikut. Masa kat umah Kak Ros, ramai2 tetamu tgh baca yasin dah bertahlil. It seems nak bersedia mandikan jenazah dah masa tu.  Petang seblum meninggal tu SP baru jer menelefon kak ros tanya keadaan Nyai. Masa tu mmg dah pengsan2 Nyai tu. Org pun dah datang umah bacakan yasin.   Urusan pengkebumian selesai at about kul 12tghari cam tu. Ramai sungguh sedara mara, cucu cicit Nyai datang beri penghormatan terakhir. 

Lepas sudah tu kami balik umah MIL.  SP dok meronda keliling umah maknya. Byk dapat kutip rambutan kuning dan merah kat belakang umah. Berpelastik2 gitu.  Buah ciku, betik, pisang dan macam2 lagi. Pendek kata penuh bekalan nak di bawak balik KL.  Kami mmg plan nak balik petang tu sbb anak2 sekolah kan. Lgpun aku dah lama cuti. Apa pulak kata bos nanti kan.  Oh abang long SP dah gerak balik KL awal lagi. Sbb kul 5 ptg dia kol dah sampai Selayang pun.

Lepas makan dan solat Asar, kami gerak dari umah MIL. Singgah jap umah kak ros amik sijil mati. Mana tau karang off tanya kan.  Kami gerak pelan2 gitu. Cuma singgah kat Seremban solat maghrib je lah.  Masa kami tiba umah abang long SP ngantar salinan surat mati tu dah kul 9pm. Kak Ipar dah siap2 masak nasik siap ada asam pedan dan sambal itam dari pahang lagi. Wah sedap sungguh dapat makan lauk sedap2 kalau lapar kan.

Kul 10lebih malam kami baru tiba umah kat Rawang. Mcm aku ckp kat SP..just nice 24hours. Smlm kul 10mlm gerak balik BP..hari ni kul 10mlm sampai kat Rawang for 550km mileage.

Mmg kematian tu sangat pahit nak diterima kan. Tapi tiap yg hidup pasti akan mati.  Sbb itu walau jarak waktu kematian antara arwah mak dan Nyai tijah ialah 15hari je gapnya. Siapa lah kita nak mempersoalkannya. Kita sebagai hambanya kena terima dgn redha setiap yg pergi itu dgn iringan doa dan Alfatihah.  Aku kena keje gak  hari ni.  SP dapat compensate cuti 3 hari sbb dia informed off dia nenek yg meninggal (betul la tu pangkat nenek la kan).  Biar dia rehat kat rumah cukup dan tido puas2. After all dia yg drive sepanjang perjalanan bukan aku pun kan?.  Cumanya cam base ler, Mem pi keje di antar dan balik harus dijemput jugak giteww.........

No comments: