October 24, 2011

Hari Baru, minggu baru dan semangat baru.

Alhamdulillah, masuk minggu baru. Selesai sudah satu urusan.  Urusan kenduri tahlil 25 hari arwah mak malam minggu lepas.  I would say aku dgn akak sgt berbangga sebab dapat selesaikan segala urusan tanpa bantuan dari org yg sepatutnya..

Aku, SP, akak dan suaminya serta anak2 kami bergotong royong buat kerja, beli barang di pasar, buat persiapan untuk memasak. Masak, mempack dan segala mala.  Dari mula membeli barang kering kat NSK, sampai barang basah di pasar sg besar..dari kes menyiang ikan, udang dan ayam sumanya kami lakukan sendiri. Tak payah nak pangge2 org yg tak perlu tu.. selesai gak.

Menunya ayam goreng berempah, acar rampai, kari ikan dan sambal udang.  Mula nak letak kat bekas2 dan antar ke surau. Tapi kekdahnya lelaki2 kat surau tu menurut abang ipar malas nak membasuh pinggan mangkuk bagai kan, jadik kami bungkuskan sesiap kat bekas polisterin.  In total ada 35 pack suma.  Kami gak pack 3 lauk2 extra.  Satu tuk jiran sebelah umah arwah mak, satu tuk Makcik Mas dan pakcik babas jiran depan umah dan satu lagi tuk mak uda. Arwah bapak pnye adik yg duk tak jauh dari kg kami.
Oh sabtu tu gak, aku mintak tolong si Adi tuk membelikan sepasang arnab.  Adi on the way ke UPSI for his convo so dia singgah ngantarkan renab2 tu. Tak sabar bbudak tunggu renab sampai tetido si Amal dgn Delin.  Adi sampai dalam kul 6 lebih kot gitu.  Sbb dia rushing, aku dah sesiap bungkus lauk bagai tuk dia.  Siap ada special request nak kabu mangga lagik tu.  Mangga pun kebetulan ada banyak. Bahan2 pun ada jer.. dalam masa 10 min je zassss siap kabu mangga special request dia tu.

Lepas Adi datang antar arnab, aku terkocoh pi antar lauk kat umah mak uda pulak. Terpaksa drift lelaju dgn bawak kakak dan delin sbb azan maghrib dah berkumandang gitew.

Balik dari umah mak uda, pack2 suma dan terus antar ke surau.  Alhamdulillah, siap satu perkara.  Abang long? hmm usah kan nak tanya pasal kenduri. Hapah pun tak de.  Malas nak bising2 kami pun tak cakap apa. Takkan lah tak mengira dah berapa hari arwah mak pergi kan? Kalau betul dia ada hati pasal pemergian mak, pasti dia akan sebok2 tanya nak kendri ke tak..tak pun hulur sikit2 duit buat beli barang kan.  Ni tak. Hampeeh. Baik aku maupun akak malas nak terhegeh2 mintak. Kami berkongsi duit kami sendiri beli barang2 dan bahan. Duit yg org sedekah2 tuk arwah mak tu akak simpan. Sbb kami cadang nak simpan duit tu buat kenduri 100 hari nanti. Nak beli tumbang lembu sekor dan tak mau satu sen pun duit dari abang long. Biarkan lah dia makan suma duit arwah mak yg dia pegang tu, pastu jawab sendiri dgn Allah esok kan.  Insya Allah, ada je duit kami nk buat kenduri.  Kadang2 aku rasa malu sgt dgn SP dgn abang ipar aku tu. Sbb bab2 kenduri tahlil gini abang long langsung tak mo amik tau apa lagi nak beri duit ringgit, tenaga pun haram.  Dorang dua yg tolong kuar duit kadang, jemput org surau beritau tuk tahlil dan bersusah payah tolong menyediakan sumanya.  Dan dorang sikit pun tak pernah berkira.  Malu betul aku dgn abang sendiri yg langsung tak mau amik tau.  Biarkan lah dia dgn cara dia. Malas dah nak amik tau.

Oh ya, air yg abang ipar letak kat kubur arwah mak tu pun dah ada. So, aku dgn akak dah guna air tu untuk mandi.  3x mandi aku guna air tu sambil berselawat. Alhamdulillah, aku dah bertambah sihat. Takde lagi rasa sakit2 sendi, takde lagi rasa hati yg sebak bak kena hiris2 gitu. Dapat pulak bernafas dgn lancar.  Tak taulah samada ini suma pasal apa. Tapi yg pasti kami dah ikhtiarkan. Dan Alhamdulillah kami dah tambah sihat. Takde lagi rasa mcm  yg aku kata rasa mcm nak sasau tu. Rasa tenang dah. Infact hari ke 25 yg aku mimpi kedua arwah tu, akak pun mimpi sama.  Dia pun kata nampak wajah dorang berseri2 dalam mimpi dia tu.  Anak ku Amal pun 2x bermimpi berjumpa atok2nya.  Anak buah ku si Yen pun sama. Mimpikan atok jugak.  Gamaknya, mmg kerinduan sumanya buat masing2 bermimpi kan.  Syukurlah, kalau benar2 keduanya tenang di sana. Itulah yg mmg kami doa dan harapkan setiap hari.

Hari Ahad tu pepagi buta konon nak pi pasar kat Sg Besar, tapi malas pulak nak gerak jejauh. So kami decided pi pekan kecil jer. Agak jauh dari umah tapi dekat dgn kubur arwah mak dan pak.  Tak singgah kubur pun, cuma lalu jer dekat kawasan perkuburan dorang.  Batu nesan arwah mak pun belum dipasang lagi. Gaknya adik lum ada masa nak amik kot.

Kat pasar tu consider pasar kampung la kan, kecik je tempatnya. Kat situ ada satu makcik yg jual lontong serta murtabak pisang mmg terbaeek punye. Sedap giler.  Tapi makcik ni salu dtang lambat ke pasar tu. Dulu masa arwah mak ada, mesti nak beli mertabak pisang dari dia.  Last masa arwah mak mintak aku belikan ada dapat.  Beria arwah mak makan mertabak tu. Thats was 2 -3 minggu seblum dia meninggal tu. Tercapai hajat mak nak makan.  So, tiap kali ada peluang balik kg mmg kami akn pi carik lontong dgn murtabak makcik tu.

Lambat tunggu makcik tu datang, masa tu lum kul 8am lagi. Aku decided nak tunggu. Aku ajak SP, Delin dan Amal lepak kat kedai kopi dulu pekena teh tarik dan roti canai ke apa kan.  Kat pekan kecik gitu, org perempuan mmg tak de melepak kat kedai kopi taw. Mcm jadik kesalahan jer org pmpuan mengopi gitu gaknya. So bila kami anak beranak ada kat kedai kopi tu wah semua mata2 memandang pelik seolah2 aku pakai baju tebalik i tell u!!!.  Buat bodo dan taktau jer lah kan. Mklum lah nak kill the time org kata.

Dekat 35 minit mengeteh kat situ baru kami blah. Mujur ada rezeki nak beli murtabak pisang makcik tu.. sbb tinggal bberapa keping jek.  Lontong pun dapat jgak.  Special pasal lontong kat tempat kami ialah ada bihun yg dicelur lembut.

Ni la rupa lontong tu. Ada nasik impit, bihun dicelur, pucuk ubi sket, tauge dan timun. Di tuang kuah lemak yg ada di boh mee siput (meekuning kering tu) dan kuah kacang ala2 kuah pecal tu. Rasa dia?? fuh mmg mabeles. Tak terkata. First time org luar mmg pelik sgt dgn lontong ni. Tapi  bila dah rasa..pasti nak lagi....bungkus plak special dalam daun pisang gitu..satu bungkus RM1 jer.

Dah dapat makan lontong harus kenyang sampai tenghari. Kebetulan ada jiran buat kenduri akikah tengahari tu. Pelagi satu isi umah lah pegi.  AKu pulak pi kenduri pakai  baju kurung arwah mak..ramai yg terkejut sbb betul2 sekali pandang katanya.

Kami benarnya belum abes mengemas baju2 arwah mak lagi.  Ada 2-3 almari yg nak kena clearkan.  Baju arwah pak pun masih byk lagi.  Rupanya arwah mak tak pernah beri baju arwah pak kat org. Mebe sebb sayang or sentimental value gaknya. Bila arwah mak dah takde, bongkar almari2 dia ya Allah , masih byk baju , seluar2 dan kopiah2 arwah pak masih tersusun elok.

Cuti raya haji nanti Insya Allah genap 40 hari arwah pegi. Kami rancang nak buat kenduri tahlil 40hari di rumah pulak. Cuma belum dapat tarikh bila lagi. Maklum musim raya korban ramai org sibuk menyembelih so kami kena tunggu confirmation tarikh nak kenduri tu. Probably kalau tak Isnin, selasa gamaknya.

Lepas 40 hari tu selesai esok, bole sit back and relax. Sbb next kenduri will be on 100 hari. Which will be on early Januari 2012 gitu. Masih byk masa lagi nak plan kenduri besar sikit masa 100 hari tu nanti insya Allah.

Alhamdulillah, selesai sudah beberapa perkara. Just to keep life move on jer.  Mmg lah org yg tak merasa kehilangan kedua ibu bapa tak rasa camne kami rasa.  Semuanya tak tergambar dek tuturkata. Pendek kata, berat mata memandang kami kehilangan ni lagi berat lah bahu kami yg memikul ni.

Buat masa skg ni aku dan adik beradik yg lain malas nk pikir pasal harta pusaka, pasal geran2 tanah yg masih ada nama arwah mak tu.  Biarkan jer mende tu suma. One day, bila abang long nak tukar nama ke hape, pasti dia kena tukar nama tu suma. By that time, suma tu kena go thru mahkamah syariah for pembahagian Faraid. Masa tu dia akan tau yg dia tak mungkin selamanya dapat makan suma tu seorang diri.  Until the times comes, biarkan dia enjoy dan makan puas2 dulu kan..sok2...hanya Allah yg maha mengetahui.  Aku tak berapa memerlukan sgt pun reta2 tu semua. Tapi bila bicara soal hak, dia kena ingat tu suma. Kalaulah aku x memerlukan pun, bahagian yg aku patut dapat tu dia kena beri. Terpulang pada aku nak beri pada sapa lepas tu kan.  Kesian kat kakak2 aku tu, dorang tu bukan org senang, bukan ada rumah. Jadik aku rasa mereka tu lagi perlu diberikan hak memasing kan?.

For us, tunggu dan lihat jer. Bak kata adik lelaki aku Allah dah tunjuk macam2 signal kat abang long, kat anak bini dia. Tapi dia masih tak sedar. Dia masih tak buka mata lagi.  Mgkin dia masih belum sedar lagi.  Jadik biarkan lah.  Tak kemana pun ko bole bawak harta2 dunia tu kan. Lagpun tak berkat hidup kalau makan hak orang laen.. Allahu Alam..

No comments: