October 25, 2011

Buat keje biar betul

Keje sebagai cordinator ni bukan lah senang mcm org tgk salu.  Suma keje aku setel. Suma org happy. Barang dapat on time. Arrangement tip top. Depa tak tau. Depa tau cakap jer. Move sana..move sini. Antar sana, antar sini.  Disebalik kejayaan memenuhi segala permintaan aka arahan dorang tu, ada kala aku ni hampir meroyan jugak.  Ye lah, terutama arrangement last minit. Which end up menyusahkan aku. Menyusahkan warehouseman, forwarder dan org2 yg sewaktu dgnnya.

Sebagai logistic cum admin cum bla bla cordinator (aku kan tamak, 5 org pnye jwatan nak buat). Bukan aku mintak ye, aku dipaksa tanpa rela, sapa kita nak persoalkan ni bkan keje aku. Ni bukan tugas aku.  Yg pasti disebabkan heybad nya aku buat keje2 suma selesai suma pun nak lambak kat batu jemala aku kan.  Ye lah, mentanglah aku multitasking.  4-5 org pnye keje suh buat pun aku tak bising. Buat jer. Hallloooooooo!!!...kalau ko suh buat sebanyak itu keje korang rasa ada ka patut aku juga dapat income range 4-5 org tu kan baru la adil!!.

Ni tak, aku lah procurement. Aku lah payment chaser. Akulah akauntan make sure invoice done. Payment masuk on time.  Reply kat management team. Buat sales and revenu repot tiap bulan. Tu pun belum amik kira tugas inventory controller, logistic controller bla bla bla..adus.Tamak sungguh kan?.

As cordinator yg dah berpuluh tahun buat kerjaan macam terutama dalam oil n gas yg manjang jer URGENT URGENT kan, aku dah sedia maklum. Cuma for me aku lebih suka buat keje ada plan.  Perancangan tu sangat perlu. Terutama nak uruskan stok2 sampai tepat pada masa.   Stok2 bukan setakat dari Singapura ke Msia, Labuan ke Kemaman.  Ada kala stok dari Timbaktu, azzerbaijan...dan negeri entah mano.  Sometimes negara dorang ni banyak birokrasi. Imagine lah nak dapat kan stok dari Azerbaijan Baku misalnya amik masa satu bulan tau nak keluar.  Tu belum lagi Angola, Afrika dan ntah manaa2 lagi. Jadik dorang kalau nak stok harus bagi aku ample time utk aku carik stok, tanya lokasi tu bole release ke tak dan paling penting timing nak air freight benda2 tu masuk ke Msia, sama ada thru KLIA ataupun Singapore.

Satu jer aku tak berapa gemar pasal import kat Mesia ni. Leceh sgt dan banyak sgt cengkadak. Kadang2 takes 3-4 hari baru nak clear. Pastu nak fikir lori lagi. Aduss. Aku prefer go thru Singapore. Cepat, mudah, pantas dan reliable.  Infact seafreight pun lebih senang dan cepat dari sana compared dari Msia tau. Pening pala nak uruskan.

Dari minggu lepas lagi. Hari jumaat aku dah ckp.  Dorang nak stok dari Labuan pindahkan ke Kemaman.  Mmg dgr cam dekat kan? ala dari msia ke msia.  Tapi!!! hakikatnya mcm hampeh.  Sebagai org yg menjadi tulang belakang (ceh, kans) dan org tengah syarikat dgn agen dan customer, aku kena menten good relationship dgn suma org. Tk kira drebar lori ka,  hatta kastam pun. Sbb aku nak sumanya smooth dan lancar.  Lebih2 lagi dgn agen2. Sbb tu aku salu jer dapat pertolongan dorang kalau nak apa2 dgn mudah. Kalau JLO?? hmmm sampai ke sudah org tak sudi menolong. Sbb apa? sbb mulut dia celupar tu lah.  Aku kena cakap bebaik dgn suma org.  Hatta warehouseman kawin pun company tak mo sponsor adiah kan, aku sendiri kuar duit beri adiah. Sbb pada aku, dorang ibarat kawan rapat yg sentiasa saling memerlukan dgn kita. Supaya tugas2 kita jadik mudah.  Bila bini whrseman beranak pun, aku kuar je duit sendiri beri hadiah for baby. Abesss??? company kedekut dan berkira sangat kan. Susah lah.  Niatkan jer sedekah kan.  Afterall, dgn itu dorang suka dgn kita. Kadang2 cam kawan rapat jer leh share citer gosip dan memacam. Kan best gitu??

Forwarding agent pun sama. Aku sangat particular pasal forwarder. Jgn la cuba nak buat pasal. Buat onar lambat2 kan shipment. Buruk padahnya karang. Pernah sekali forwarder buat taik. Delay shipment sampai seminggu..teros dgn kuasa yg aku ada aku banned langsung company tu..ha amik kau. Gila kuasa gitu .hahaha
Dari hari jumaat tu aku dah suruh move jer ..tak nak. Abis hari sabtu tghari. Kul 12 aku tgh sbok masak kat dapur dgn kakak aku ttba kol suh move barang. Suka hati jek!!. Ingat kapal terbang tu kau pnye? Ingat cakap jer cam aladin jin tros angkat kasik terbang itu barang??

Tu lah, penting nya ada perancangan.  Fail to plan is plan to failure. Itulah dia.  Pastu ari ni nak kejar2 org suh antar barang gak.  Heloooo...sok coti raya lah.  Tpi nak jgak kan. Aku pun gunakalah skill relationship yg aku dah bina tu dapat gak. Tapi dia tatau berapa susah nak arrange lori jalan esok..sbb esok coti. Kena suh kastam stanby lagi. Bayar ot lagi. Lori drebar kena bayar OT lagi. Tapi since dia kata bayar je apa kos, janji barang tu kastermer dapat sok..so senanglah keja aku kan.  Korang hentam saja lah bape nak cas..kompeni bayar..GITU...

Penat, hari ni mmg sungguh penat.  Dari pagi merushing sampai ke petang.  Mmg nasib2 jer rezeki aku . Mudah jer dapat stok. Mudah jer nak uruskan truck dan lori kan.  Tapi dorang yg sedap2 suruh tu tatau betapa susah nak buat arrangement tu.  Tau cakap kuar air liur dgn org  yg menjlankan kerja mana sama weeh?

Tu la pasal. Jgn korang ingat keje aku ni glemer sgt pun. Mmg betul dorang bayar aku gaji agak tinggi dari market biasa, tapi kalau korang tau keje2 yg kena buat mmg menangis tau.  Nak nak lagi increment dah 3 tahun langsung tak mo kasik..Sakit hati taw.

Apapun, sbb tu tugas dan tanggungjwb aku kan. Aku buat gak.  Mujurlah dapat sikit bonus tahun lepas buat pengobat hati, lau tak dah lama aku bom off ni taw..haha, lawak jer tul. Toksah ingat betul ya.

Hissh, tak sabar nak cuti sok walaupun sehari. Badan dah sangat penat u ools. Otak mcm cramped. Bahu ase sengal2 sgt. Mcm nak tercabut dok kat depan kmputer menatap dari pagi sampai ke petang...oh cepat la kul 5.30ptg. Aku dah tak tahan. Aku dah penat. Nk balik..sok dah nak raya..

Selamat bercuti u ollss..depaavali  vertikal. Matila malam ni hindu2 jiran tetangga maen mercun smpai ke pagi mengalahkan cina raya.  Pekak la telinga ni tak leh tido semalaman. Yg aku pelik mercon dorang hebat2 taw. Ala2 sambutan new year tu. Moskel sbb tgk keadaan rumah makan pakai cam semekin yet masih ada byk doit nak membakar mercun gitew kan..alahai.

Selamat bercuti ya..santai2 di rumah......


No comments: