September 8, 2011

Sambungan......

Pagi2 Khamis raya ke ketiga tu, aku dah bangun wlaupun yg laen masih lena diulit mimpi.  Basuh kain 2 round.  Hish, byk sungguh kain2 kalau pi berpergian.  Beberapa hari kat Johor, asik ujan saja.  Baju x kering. Sampai aku dah kehabisan stok baju dan kain batik  basahan kat sana. Sampai terpksa meminjam kaen batik biras tuan umah dan tshirt adik ipar..  Jadik bila dah sampai umah sendiri imajin stok kain baju selama 3 hari utk 5 org..mau tak banyak u olls..

Bila dah siap suma2 bagai dan sidai. Tu pun choose sekali round jer instead of 3 kali. 1 wash, 1 rinse..1 spin.  Lau tunggu 3 round mau satu jam lebih baru siap.

Kejutlah semua isi umah, sbb harus memulakan perjalanan balik umah mak kat sg besar pulak. Mujur plan nak singgah beraya kat umah kak salmi kawan sekolah aku yg rapat tu x jadi. Sbb dia x ada umah. So masing2 berkasual jer. X yah berbaju raya. Belasah suar jeans sama tshirt buruk jer.  Dah kul 9 lebih masa tu, perut lak lapar kan. Bdak2 merengek mau roti canai.  Mujur ada satu kedai bukak kat tasek putri which org berebut2 mcm ketagih dan craving for roti canai kan. Aku dgn SP cuma makan nasik kerabu. Bdak2 jer yg makan roti.

Perjalanan sepanjang nya smooth, keta x bnyk sgt pun.  By time tiba umah mak, wah bnyk keta aku tgk paking kat halaman.  Rupanya org beraya sambil melawat mak.  Suma pun aku amik kesempatan nak bersalaman. Sbb ada antaranya mmg chance nak jumpa time2 raya jer. Setahun sekali pun lom tentu kan.  Kat umah mak dah ada akak aku yg sorang tu..ada adik aku dan kuarga dia jugak. Meriah anak2 aku dapat jmpe sepupu2 mereka. Berlarian mereka maen kat halaman. Ada yg men beskal, ada yg men arnab..

Bila suma tetamu dah balik, aku amik bantal tros baring kat seblah mak. Masa tu pala aku sgt2 berat tak hengat. Badan panas giler..tros hanyut. Bila aku sedar akak dah siap2 masak.   Gitulah aktiviti kat umah mak.  Since mak sakit terlantar, aku baik akak mmg tak plan langsung nak kuar umah dah beraya cam tahun2 selalu.

SP pun ada tnya nak pi beraya umah2 pakcik and makcik2 aku tak?. Aku kata not this year. Aku dgn akak2 sepakat utk tidak beraya kemana2 melainkan duduk dirumah jer dgn mak dan melayan org datang.  Ramai sungguh org datang tak henti. Akak terpaksa estimated kan kueh2 raya. Sbb suma yg datang beraya beria2 makan biskut2 dan segala menda yg kami hidangkan...Petang khamis tu, adik aku dan familynya kena balik ke Meru semula. Sbb according to adik ipar, esoknya meka nak buat tahlil tuk arwah mak dan ayah dia. Ye lah, dorang dah ada kat sana since malam raya kan. dah consider lama tu.  And aku terperasan dek anak2 buah melanguk depan tv layan carton..ada dekoder astro beyond plak kat situ...haiish, upanya adik aku dok hangkut dekoder and simkad dia sekali dah cucuk kat tmpat dekoder lama dia tu.  Piring tu piring astro biasa tu..bole jer. Oh, harus aku akan buat begini lenkali kalau aku balik kg kan. Aku tunjuk kat SP apa yg adik aku buat..so next time kami pun kena buat gitu!!!

Hari Jumaat kakak yg no 2 harus gerak balik ke Meru sbb abang ipar nak bekeje malam tu.  So, kat umah cuma tinggal aku dgn akak jer. Sekejap2 tu abang long dgn bini dia ada dtang2 gak.  Tpi tang mandi2 kan mak mmg dia tak datang pun petang sbb dia tau aku ada kat umah mak.

Aku dgn akak sgt terkilan amat2 dgn abang ngah. Dah lah tak balik for raya dgn seribu alasan dia tu. Tak boleh ke dia jer balik sorang. Amik bas.  Tinggalkan la bini dan anak2 tu kalau x mo ikut or cost concern kan.  At least ada hati nak jumpa mak di hari raya tu..gilos betul. Usah kan tepon, sms ucap raya pun haraaaaam.  Padahal dia lah anak kesayangan mak yg mak salu puja dan puji..tp gini lak dia buat kat mak kan?. Aku dgn akak takmo berckp pasal dia pun masa raya tu..buat sakit ati yg sedia sakit jer. Sok2, bila anak2 dia buat dia mcm tu baru dia tau balasannya. Kalau apa2 berlaku pada mak dan dia tak sempat jmpe, biar dia menyesal sampai tak sudah. Aku baek akak tak kuasa nak ingat pasal dia lagi tau..


Pi pasar, masak, makan..tido..tu jer lah keja aku .  Demam pun dah agak kebah masa hari sabtu tu. So aku dgn akak lari kuar kejap ke pasar carik ikan dan lauk2.  Bdak2 dgn akitiviti dorang, men basikal. SP dgn akitiviti tak sudah2 dia mancing..mancing. 

Hari Ahad pepagi, lepas BF aku dan kuarga gerak nak balik ke Rawang pulak.  Singgah dulu kat pasar basah kat sg besar tu. Sbb niat hati nak borong ikan...sotong dan udang.  Kat luar pasar tu mmg ada penjual ikan yg jual murah2 sesangat. Trust me, aku beli 2 ekor siakap sederhana besar, 2 ikan tauhu yg besar gak..sekilo lebih ikan kembung, 2 kilo ikan selar yg besar2...sekilo lebih sotong...sumanya berjumlah RM44.40..gilos pnye murah kan??.  Cumanya udang dah abis. Tak dan nak borong. Masa hari sabtu tu aku dgn akak borong udang dan sotong more than 1kg each dan ikan x sampai 20 hengget pun. Aku masuk kat dalam tong dgn ais yg tokeh cina tu kata..LU ANGKATLAH ITU AIS..wa kasi saja..

Kami teruskan perjalanan balik ke rawang..singgah byk tmpat gak tu...siap beli tikar buluh..siap beli bekas kueh bagai..siap makan tenghari kat Tesco Kole lagi tu..sampai umah dkat kul 2.

Dah sampai umah, jgn harap nak rilek la kan...kemas2 umah sikit, pasang langsir....isi kueh kat bekas dan melayan kaen baju yg menimbun untk dilipat bagai...penat..mmg penat. Tapi kena gak buat.....

Gitulah berakhirnya perjalanan raya aku dari selatan ke rawang dari rawang ke sg besar dan dari Sg besar ke Rawang semula..buat kawan2 kat sg besar yg jemput open house..buat sedara2 yg ajak datang umah tu..mintak mahap banyak2 lah..mmg tahun ni kami tak beraya ke mana2 pun sbb keadaan  mak tu.  Insya Allah, lenkali kalau ada kelapangan dan rezki sampailah kami kat rumah korang.

Cuma 2 x weekend (mggu ni dan mggu depan ) je aku ada di rumah dan ada kesempatan nak beraya umah kawan2 dan sedara mara kat KL ni. Mggu ke 3 nanti, aku kena balik kg sg besar semula. Pakcik Sabli, jiran seblah mak buat kenduri kawin anaknya on 24hb.  Pak cik Sabli ni saksi masa aku nikah dgn SP dulu. Lgpun Pak cik sabli dah siap2 beri  baju setiap penanggah rewang sorang sepasang baju sedondon tuk rewang.  Baju utk mak pun dia dah buatkan sebulan sblom mak jatuh sakit tu. Since mak dah sakit, aku dgn akak akan mewakili mak jadi penanggah rewang kat kenduri dia. Size mak dgn aku lebih kurang sama..so aku lah yg akan pakai baju mak tu nanti..




No comments: