September 13, 2011

Mari buat sambal cili api yg meletops tu..langkah demi langkah....

Ok, seperti yg dijanjikan pada Muni...ni akak bagi cara2 mmbuat sambal cili api yg pedas lagi  meletops tu.  AMARAN : utk org yg tahan pedas maut jer tau..kalau tak tahan pedas..harus gunakan cili ijau campur sikit cili api ye..Lau nak pedas maut lagi..guna cili api kocik cam kat bawah ni..sure kuar api dan asap cam naga tasek cini...



Walaupun begitu pedas kami mmg suka sgt lau dapat cili ni. Cumanya kat KL ni susah nak dapat. Ada masa ada..ada masa langsung takde pun.

Arite, meh kita tgk bahan2 yg diperlukan..


Bahan2 utama, Cili padi -ikut bape byk nak buat..since ni buat utk anak2 buah tapau bawak balik..so byk sikit ler.

Ikan bilis - kalau dapat yg kecik2  jepun 'yg mahal' (mcm tagline si Jlo pulak kan) lagi best dan rangup
Bawang putih, bawang merah dan bawang besar..
Sedikit belacan.. bergantung pada bape byk cili..lau sikit, boh sikit jer lah
Blender kan bahan2 dalam mangkuk kaca tu..dgn sedikit air..agak2 leh gerak blender tu.
lau byk sgt air, nnti lanyau (ala2 lemau)..kurang sedap..

Goreng ikan bilis garing dulu..pastu angkat...toskan


Pahtu tumiskan cili  yg dah diblender dgn bahan2 tadi tu. Make sure minyaknya ngam2 utk menumis. Kurang minyak kalu, sambal tak sedap sbb tak cukup masak. Tumis sampai agak2 garing..masa ni seisi umah sure bersin2 ya...



 
Pastu masukkan air asam jawa pekat..kacau lagi. Api mestilah perlahan jer...jgn sampai hangus ye. Karang tak sedap pulak rasanya..





Pastu masukkan gula, ikut kesukaan memasing. Jgn byk sangat ye, nnti kencing manis plak..agak2 .Lepas tambah garam, gula dan perasa tu..rasa la sendiri. Kalau ase nak manis tambah lagi..lau tak ikut lidah sendiri jek.



Dah masuk segala mala tu biar lagi sambal masak dgn api perlahan. Sambil once a while kacau2 takut hangus..sampai dah terbit minyak tu. Kalau lagi lama masak lagi lama dia tahan. Ada masa sambal kat umah tahan seminggu lebih. Tak rosak pun. Dan kalau nak bagus lagi tumis guna minyak canola atau bunga matahari. Sbb kalau kita simpan kat peti, sambal tu tak beku pun..minyak dia stay cam tu jer. Bkan cam minyak biasa..putih2 lemak tu kan..tu kelebihan minyak2 mahal ni. Mmg kalau nak buat smbal aku guna minyak tu jer..no kolesterol katanya..fair lah kan. Kalau minyak putih2 beku tu gaknya dalam jantung kita pun cam gitu jugak.



Agak2 dah garing, sambal dah masak mengikut rasa gerak hati ...masukkan ikan bilis  yg digoreng tadi tu.  My style, bila buat sambal  bilis tak kira cili kering atau cili apa pun last sekali baru masukkan ikan bilis..gaul2 kejap then angkat..baru ler garing dan terangkat dowh sambalnya..rangup ikan bilis 'Yang Mahal' itu kan..kakakaka...


 Ini lah ropanya, sambal cili api yg dah siap..sedap kalau dapat makan dgn nasik panas..boh kicap..ada telur goreng, ikan goreng, ikan masin atau apa pun..mmg best..mmg terangkat tau!!.

Ramai org tanya mana aku dapat resepi ni..well, ni cerita sebenarnya....

Masa aku sek rendah (jah 6 ke cam tu-issh tuanya aku rasa..lama dah tu), aku dgn kawan2 pi beraya umah ustad aku..nama dia ustad Miswan.  Ustad ni mmg purely jawa..wife dia pun. So masa beraya kat umah dia tu wife dia ajak makan tengahari ..lauk sempoi2 termasuk la sambal ni. Tu lah first time dalam hidup aku dapat rasa sambal yg aku rasa paling sedap dalam dunia.  Cumanya masa aku makan sambal tu aku tak rasa ada manis2 gule. Mmg tak letak gula gaknya.. Tpi mmg sedap giler.

Aku ni masa zaman anak dara mmg 'rajin' malas terlampau kan, idakler ada chance nak masak kat dapur pun. Lgpun dulu mak pakai dpur kayu..mana mgkin dia bgi maen masak2 gitu..lenla skg,dapur ges..sekali ketik jer..leh jer. 

Masa sek menengah pun sama ..mana ada aku ke dapur. CNN Mak membebel hehari..tapi aku buat dek jer..sampai lah aku tercmpak belajar kat KL kemudian bekeja..dok umah bujang sendiri. Masa ni lah aku buat eksperimen pertama pasal sambal ni...first time coba mmg menjadi ...mmg kawan2 bujang aku sgt teruja dgnnya..

Bila dah kwin apatah lagi, sbb seisi umah terutama SP perut jawa yg hehari craving for sambal. Aku pun sama..anak2 yg  lain pun sama..kecuali delin (tp la ni pun dah terai2 makan sambal sotong..sambal udang) terpksa la ni aku adjust2 kasi x bape pedas. Jadik being a mother cum chef harus kreatif mereka cipta sambal2 laen  kan. Idak ler satu jenis sambal tumis jer boring pulak nanti..

Since day 1 jadi menantu terhormat MIL, mmg sambal ni lah yg aku salu buat atas permintaan kaum kerabat dan rakan2 terdekat yg pernah merasanya.  Ada yg gelar sambal itam (sbb kale gelap), ada yg panggil sambal belacan tumis...ada kalau panggil sambal meletops..tak kesah ler pun apa nama dorang nak beri..yg pasti anak2 buah belah SP terutama yg lelaki suruh bini memasing utk menuntut ilmu sambal ni sbb meka sukerr sesgt.

Sambal ni kalau ditambah jering muda..atau jering tua yg di tumbuk ala2 tak hancur hatta petai pun (bg yg suka la kan..sbb aku tau ramai tak suka 2 menda yg berbau harum nih )...mmg terbaaaaaaaekk...(kata boboboy....)..

Cubalah...moga2 mendapat hasil memberangsangkan....sharing is caring. Mana tau lepas ni korang pulak jadik feveret sedara mara belah somi untuk menyediakan resepi sambal meletops ini kan????

Selamat mencobaaaaaaaaaaa..













P

6 comments:

aLiYaHaRiZ said...

kak, memang terbaik resepi ni..saya copy & print tau kak.. terima kasih sebab bagi resepi yg simple tapi sedapppppp...

Anna said...

siler kan ler....lau buat sikit tu kan..tumbuk kat lesung lagi best...

MommyCT said...

Masa kecik dulu mak letak terung asam ( buah kecik mcm ceri tomato kaler ijau). Skrg tak jumpa dah sambal ni huhuhu meleleh air liur.

Anna said...

MommyCT,
mmg kalau ada terong asam lagi meletup u..kadang2 i boh gak belimbing tunjuk (belimbing besi)..mangga muda ke, sedap gak..ada ase pedas2 masam2..marbeles..

aLiYaHaRiZ said...

Kak, bagi resepi nasik lemak meletop boleh? nak try masak pulak.

Anna said...

Alamak...resepi nasik lemak akak sempoi jer..yg penting, guna beras yg bagus..cam beras siam ke basmathi ke..pastu masakkan nasik tu dulu..bila agak2 dah nak kering tu baru masukkan santan pekat dan gaul2...boh jer daun pandan dan sikit halia..juga garam..Insya Allah, sedap...cubalah