June 27, 2011

Cuti Ambulance...tipu2 yg menjadik betol..

Aku dah mintak cuti sebenarnya for Jumaat.  Maklum ada appointment kat Hspital Selayang tuk Delin, tapi since susah sgt nak kasik cuti wlaupun cuti tu kita punya, aku plan nak MC jer. Mana tau, hari jumaat betul2 sakit kepala tahap dewa. Mcm biasa tu. Berdenyut2 ..ase nak pecah pala.  Cumanya masa pagi tu tak ler teruk mana. Tahap baser org kata.  So pegi gak appointment kul 10am tu.  Aku dgn SP tersampai awal pulak kat sepital tu.  Delin cam biasa lah, excited jer nak pegi sepital.  Ingt kot jmpa pakar kanak2 ke hape. Mana tau rupanya dia rujuk kat Speech therapist aka pakar pertuturan.  Appointment kul 10 benarnya, tapi masa kami naek kat wad 6 A tmpat pakar tu takde org pun. Walaupun nampak satu kapel dng sorang anak ada jer dok kat luar wad tu.  Terus jer pakar tu suh masuk.

Mcm2 dia tanya kat Delin. Sbb nak tau tahap pelat dia tu.  Suh jelir lidah, kuar lidah tarik lidah..memacam lagi lah senaman lidah.  Pas tu dia bagi satu kertas dan pensil. Dia bagi arahan kat delin to lukis, kotak..ada bola..bola kat luar..bola kat dalam.  Dari satu arahan sampai ke 3-4 arahan pada suatu masa.  As usual, first time jumpe delin cam takut2 diam jer. Tanya satu, jawap satu. Bila dia dah stat mesra dgn pakar tu..oh pakar tu muda lagi, sorang pmpuan which aku rasa budak muda lagi.  Bukan maen lagi dia bercerita dan bersembang walaupun pakar tu x berapa paham..aku lah terpaksa translate.  Therapy session tu dkat 1 jam. Dia ajar camne nak tekan lidah delin and let her sebut huruf2 yg dia pelat tu. For permulaan, huruf K.  Ada bberapa perkataan dia tulis suh praktis kat umah. Minggu dpan Jumaat kena datang jumpa lagi..

Sbb ari jumaat, petang bdak suma sekolah. Masa ptg sikit tu lah aku pi klinik dgn SP. Kunun2 baru nak amik MC gitu with komplen sakit pala lah kan.  Mana tau lepas dr check BP, mak aiik, tinggi tuh..pastu dia cek lagi sekali ada turun sikit. Dalam 160/100 gitu..consider tinggi tu.  Agaknya selama ni mmg tekanan aku tinggi tu sbb sakit pala jer. Lately pun aku rasa cam stressed sgt2 dgn keje, dgn memacam lah. Kadang2 bdk2 bersepah pun buat aku sgt stressed dan dan jer kepala mula sakit dan berdenyut2 tu. Mata ase bengkak jer..rupanya my blood betul2 go upstairs.

Lepas consult dgn dr tu dia tnya lah aku pnye sleeping habit, makan, work habit suma2..dia kata jgn stressed2 sgt sbb tu akan menjadikan tekanan lagi naek.  Suh aku jaga makan, kurangkan garam, kurangkan daging bla bla bla..dia bg aku ubat darah tinggi for 10 days..dan suh aku dtg balik semula lepas 10 hari. Nak tgk tekanan ok ke back to normal ke tak. Kalau tak ok, means aku kena sambung ubat sampai bebila..kalau ok, tak payah..so aku on medication now. Kepala masih ada sakit denyut2 gak..terutama bila tension ke, stressed ke...which aku pun noticed lately aku salu senang jer nak marah2...so kena bertenang selalu ya..

Hari sabtu tu since aku ada kat kampung, aku amik kesempatan berurut kat makcik feveret kat kg mak tu..dgn tekanan darah naek, belakang sakit dapat berurut selama satu jam lebih mmg relieved i tell u...ase ringan sikit kepala bila dia urut leher belakang tu.  Byk angin dalam  badan katanya...dan nasihatkan aku mandi air panas selalu.

Its a great relieved dapat extra coti satu hari...walaupun pagi ni owang tua ni muka cam hape.  Marah sbb aku mc jumaat tu, marah sbb aku lambat sampai opis pagi ni...alah, ada aku kesah?? pedulik la kan..janji keje aku selesai....

2 comments:

hamzah ian said...

hehe.. cuti cuti

Anna said...

Hamzah..suma org suka coti kan..hahaha..thank u for dropping baca..suku sakat ahkak geli yek..hehe