March 3, 2011

Addeelyn

Buat kesekian kalinya, addeelyn buat kepala aku ttba berpusing2. Mcm gasing yg tgh galak berpusing kat paksinya tuh..Kali ni pulak, bila kakak bgtau yg ustazah mengajar mengaji tu x benarkan dia datang lagi. Aduh!!.

Kesahnya, pagi2 mmg kakak dan delin akan pi mengaji kat umah ustazah.  Selalunya kalau cuti sekolah, or cuti panjang amal akan ikut sekali. Klau hari sekolah biasa mmg amal x ngaji sbb pagi dia kena pi sekolah agama.

Then, pagi ni kakak msg aku kata "ma, ustazah x bagi lagi delin ngaji".  Bila aku tanya nape? jawapan kakak : dah 3 hari dia pi ngaji tapi x mo ngaji pun. Dia cuma datang sana makan, buat sepah dan kacau anak ustazah sampai nangis.  Jadik ustazah kata next time dia x yah datang lagi.

Bila kes2 begini berlaku, secara automatik graf keresahan dan kebingungan aku bertukar ke 360darjah.  Dari pada bersemangat nak kje kepada tidak daripada penuh mood langsung kepada zero.  Jujur, hari ni satu benda keje pun aku x leh buat. Fikiran aku berkecamuk betul.  Since dah tak bole nak carry on keje ke hapa aku buang masa google carik info and tips camne nak handle bdak2 hyper mcm dia nih. Sekurangnya, aku rasa tu bagai therapy menenangkan perasaan dan jiwa yg tgh bergolak sekarang ni.

Dan juga aku terus je sms pada SP. Bgtau pe bendenya.  Dihujung sms aku kata : I m almost give up nih.  Do no how to handle her.. Please, help me do something for her. For me, For us.

Masa cuti sekolah dulu dorang bertiga beradik elok jer pg ngaji sama2.  Aku noticed sejak Amal tak join troop delin macam malas giler.  Masa amal ngaji sekali, dia pantas jer naek dari iqra 1, 2, 3, 4 dan seterusnya.  Tp delin masih terkial2 kat Iqra 1.  Last aku dgr masa seblum amal stat sek dia dah naek iqra 2 akhirnya. Walhal Amal dah Iqra 4 masa tu.  Aku dapat rasa, sbb Amal dia bersaing bersungguh2. Dan bila pencetus saingan tak ada dia totally malas.

Dah berapa bulan ngaji di 2011 Iqra 2 tak lepas2. Aku salu dgr kakak kata dia ngaji maen2. Sampai ada kala ustazah hilang sabar.  I dont mind kalau ustazah pukul pun kalau dia nakal. Tp nampaknya tak memberi kesan langsung.  Lately ni makin teruk pulak feel dan kelakuannya.

Menyepah rumah ustazah, makan dan selalu aku dgr kakak kata dia usik, tolak or pukul fateha (anak ustazah umor 2 thun tu).  Mmg susah sgt aku nak kawal delin sekarang.  Ada masa mmg dia kan menyepah satu bilik, menyepah hall atau pun menyepah segala mala buku2.  Ada masa aku sabar aku diam. Ada masa aku naek angin jugak terutama kalau balik keje tgk umah mcm kapal pecah. Walhal, dah dikemas.  Satu lagi perihal nak kejut dia dari tido time pagi2. Nak suruh mandi dan gosok gigi. Alahai.  Selalu jer sore aku ni memecah keheningan senja bila dia refused mandi!.

Pasal sekolah pun toksah citer lah. Ada kala mmg aku muak dgn segala citer pasal kelakuan dia.  Belum kes tolak and pukul kawan, belum kes pi carik Amal mintak duit. Apatah lagi kes dok beli air gas kat vending machine!.

Sampai amal kata, ada satu hari cikgu kelas dia halau delin.  Delin dok tunggu amal depan pintu kelas, walhal masa tu  masa belajar. Aku rasa cikgu2 suma pun dah taktau nak buat apa!. Mcm aku jugak!. Bukan aku tak bagi dia duit, bukan dia x bawak air.  Tapi aku rasa daya tarikan vending machine tu buat dia sanggup berbuat apa saja.  Kalau bdak biasa harus bila dimarah cikgu jadi serik dan jeran kan?..Tpi dia TIDAK. Langsung tak memberi kesan. Gitulah kalau kat umah gak. Marah la mcm petir belah bumi pun. Dia just akan diam tunduk or paling tidak menangis!.  Ya Allah, macamana lagi, apa lagi aku nak buat?.

Kurangkan gula dan yg manis2 aku dah lakukan. Tp kat sekolah wallahu Alam..tak taulah aku kalau2 dia curi2 makan gula2 dan sebagainya walau berjuta kali dah ku pesan.  Pesan kat dia biasalah. Ada masa dia buat ada masa langsung tak layan.  Tapi aku x kira, aku still pesan gak.

Hyperactive dia lately semakin menjadi2 dan dah diluar kawalan pulak aku rasa.  Sampai aku suh SP mintak air penawar kat ustad. Dgn harapan bagi slow sikit.  Aku juga dah start ikut tip2 yg aku dapat dari internet tu. Berselawat syifa padanya. Ajak dia ber asmaul husna. Baru stat bebrapa hari, belum nampak kesan lagi.  Aku kena fikir jalan lain untuk biar dia bertenang seblum tido, so that dia dapat tido dgn nyenyak.  So that dia tak buat hal and crancky on the next day.

Apa jua tips yg aku rasa bole bantu . Aku cuba dan cuba.  Dgn penuh harapan, dengan penuh DOA.  Forget about her school work lah kan. Yg ada dia buat, yg ada langsung. La ni dia merengek2 nak sek ugama mcm amal pulak. Mcmanan aku nak antar dia ke sek agama??.  Karang dia terlebih penat, lagi teruk akibatnya.  Dahla skg ni kalau kat sek kebangsaan petang pun salu jer ckgu kata dia tertido kat kelas.

Segalamala vitamin suma dah bagi.  Tapi masih gak. Apalagi aku mampu buat?. Sebgai ibu aku dah abis berusaha, mencuba dan terus mencuba walaupun hasilnya tak seberapa.  Walaupun hati aku sering sakit, terluka dgn tersinggung mendengar dia dilabel bodoh, malas, bangang nakal....bengap..dan apa lagi. Kekuatan dalaman yg sedikit dalam jiwa aku ni. Mampu ke aku bertahan??.

No comments: