October 24, 2012

Hampir Sebulan Sudah

Diam tak diam dah hampir sebulan aku jadi house manager..aka pengurus rumah tangga.  Not too bad.  For me kalau betul2 nak jadi surirumah tangga dua perkara pokok perlu ada ..Pertama, lesen memandu dan keberanian nak memandu..Kedua..ofkos Wang...aka duit.  Nnti aku terangkan kenapa ye.

Aku nak share kegembiraan aku dgn korang nih..Duit? oh no, belum lagi dapat duit pampasan yg di janjikan tuh. Fed up gak aku jadi macam pengemis nk mintak duit sendri. Terpaksa aku nyalak2 kat x boss aku.  Finally lepas maki hamun sana sini, ada dapat kepastian yg pembayaran akan dibuat sebulan bulan oktober berakhir..sempat lagi u olls .

Kegembiraan kedua dan tak terhingga ialah...jeng jeng, ya u olls, aku dah dapat keja baru..Yess!!!.  Kat oil and gas company gak. US company lebih kurang kompeni lama..tapi lagi better aku rasa, more professional dan peri penting dorang offer aku gaji few hundred lebih dari hari tu. Alhamdulillah syukur tak terhingga.  Rezeki Allah nak beri.  Dgn position way much better, better pay, more annual leave, maybe takde optical, ada sikit dental. Cukuplah dari takde langsung ye dak.  Dan bberapa hari sudah aku dah selesai buat pre empolyment medical check up dan amik offer letter kat co mereka.

Office baru aku kat building baru. G Tower, bersebelahan tabung haji tu.  Benarnya aku berterima kasih dgn kawan lama aku yg tolong promote kaw kaw sampai aku dapat kat sana. Syukran.

Dan ari tu aku gak pi interview kat company lain. Offce seblah jer off lama aku.  Yg tu pun offer aku gak keje dgn dorang, tapi since co yg kat Gtower tu dah offer aku dulu kan. Lgpun aku tak berapa keen nak keje kat sbelah office lama. Nnti terjumpa muka jenab yg aku benci tu..tak sanggup.

Ok, secured dah keje baru aku. Insya Allah 5hb Nov nanti aku stat keje kat sana. So aku ada masa lebih kurang 2minggu lagi kan. Sementelah tunggu duit pampasan tu. Aku plan nak bayar hutang2 dulu dan shopping sikit2 baju keje.  Dan aku dah janji dan seisi rumah untuk beri setiap sorang satu barang idaman mereka sebagai tanda kesyukuran aku . Dapat keje baru dan dapat durian runtuh.  Tu pun rezeki mereka jugak kan..

Kehidupan sebagai suri rumah sgt mencabar benarnya.  Sgt memenatkan i would say.  Maklumlah, keje2 umah yg tak pernah abis.  Seblum ni aku takde PC maupun lappy nak update blog. Tgk FB or email pun kat HP or kat android cap ayam bebudak jer.  Now aku berjaya begger PC yg lama ni..bole ler mengupdate blog sekadarnya kan.


Rutin2 pagi2 mcm biasa, sebok siapkan anak nak kesekolah. Kena gak bangun seawal pagi cam g keje tu.  Lepas dorang suma dah pi sekolah, SP dah pi keje, bermula la segala tugasan aku. Hehari aku arrange jadual aku apa  aku nak buat.  Tapi sejak aku kat umah ni bangga aku katakan, umah terurus, kain2 berlipat..takde laundry tak berbasuh...makan?? ofkos, hehari dapat makan sesedap anak2 lepas dorang balik dari sekolah. Gembira sgt mereka..terutama si Amal dgn Delin..sampai siap kata, kalau hehari mama x keje teros kan best..hmm best maybe lah..tapi aku x leh lor, stress mak dok umah nak..

Spt aku harapkan dan doa2..dapat aku ambik kakak setiap hari masa dia periksa PMR ari tu.  Dan aku dapat pastikan dia bersarapan kat umah sblom pi pereksa. Kalau aku bekerja, aku tak rasa aku dapat melaksanakan tugas2 tu semua kan. Allah memakbulkan segala keinginan dan doa aku Alhamdulillah.

Byk masa terluang di rumah, kadang aku tgk tv lah, kemas bilik, kemas dapur.  Dapat berpeluang solat sunat jugak. Maklum lah byk masa.  Gaknya Allah mmg nak beri aku rehat cukup2 nya  kan.


Syukran..nikmat tak terhingga...cukup buat masa ni, nnti ada masa aku update  blog lagi ya.  Terima kasih atas doa kalian...
 



3 comments:

mummY daniSha said...

betul..house wife lg penat dr bekerja sebenarnya..bg syla hehee..bestnye keje company oil n gas...congrat!

Anna said...

Mummy danisha,
betul..keje kat off penat minda..tp keja kat umah penat mental dan fizikal dan keje never ending...saya dah 12 thn dalam oil and gas, syukurlah dapat masuk company lain, yg lebih baik offernya....Alhamdulillah

Irfa said...

sapa kata suri rumah takde keje ;)