January 5, 2012

Mari Minum Air Kosong

Aku salah sorang yg sangat payah nak minum air kosong.  Mungkin lidah dan tekak dah biasa nak air yg berasa kans.  Seingat aku lama gak take time untuk membiasakan diri pulun air kosong bebyk. Dulu ada bdak engineer nama nadia kat off aku ni, pnya masalah sama.  So apa dia buat ialah, dia bukak air karbonate boh dalam botol dia and tambah air kosong.  Gesa nak minum air kosong katanya.

Setelah sekian lama keje kat kompeni ni, aku mula train diri untuk minum air kosong. Air mineral putih. Nampaknya dah berhasil jugak walaupun pada mula mmg payah sgt u olls.  La ni kalau sehari tak dapat minum or habiskan at least sebotol (600ml) kapasiti rasa cam kering sangat badan.  Bila ada masa aku kuar ke KLCC jalan kaki tengah terik ke..or tengah mendung ke for sure smpai off aku kehausan dan bole gulp 600ml air tu sekali jalan je. Bagus kan?.

Kat off aku ni air mineral dia sedap.  Lansung tak berasa or berbau.  Jenama Spritzer ke hape ntah.  Kalau air mineral lain tu sometimes ada rasa payau skit kan..ni tak. Sedap je rasanya.  Kalau aku nak kena menapak ke off SP tu aku akan siap2 isi air mineral tu dalam  botol.  Since ada 2 panas dan sejuk so up to you nak pilih. Sejuk best masa tgh haus dan panas. Panas sedap taim2 musim ujan. Taim2 nak buat teh o panas ke milo ke harus pakai air tu. 

Kalau taim2 sakit tekak, demam ke kans combine kan je dua air panas dan sjuk tuk jadi suam ..gitu.  Off aku ni gak ada karbonated drink . Utk mat2 saleh yg pepagi buta dah tunggang 100+ or diet coke kan.  Tapi sbb aku dah lama insap tuk tidak minum air bergas ..so i couldnt be bothered lah.  Cuma yg aku tak tahan ada species2 kedekut tu kalau kuar makan sanggup tak order air. Sbb apa?? sbb nak jimat, minum kat off..dasar sungguh!!.

Dekat rumah pun mcm dah habit skg ni. Makan nasik je minum je air kosong. Kalau nak air2 bergula atau berperisa tu pun bdk2 jer.  Rasa lebih selesa lepas makan nasik dpat air kosong, plain.  Lbih bagus penghadaman kans.

Delin tu mmg susah sgt nak minum tak kira la air kosong ke air bergula ke. Kadang2 SP terpaksa paksa dan marah dia suh minum. Sampai kering bibir bagai sbb takmo minum air.  Since dulu bibik bela dia, dok sogok air manis je kan, i guess lidah dia pun menolak kalau air tu takde perisa.

Berlainan dgn Amal dan kakak. Dorang mmg kuat minum tak kira air apa, air kosong ka air bergula ka.  Dan aku skg ni kalau travel mesti nak beli 2-3 botol mineral water kecik wat spare.  Ada kecemasan ke kan, mcm sekali tu kami trap dalam jammed, dah bdak 2 org nak terkecing bagai..singgah Petronas mak aai pjng giler que nya..sudahnya kencing je kat tepi longkang tu dan basuh dgn air mineral..huhu.

La ni aku terpikir nak beli 2-3 katon air mineral botol kecik tu. Bila nak travel je sumbat 6-7 botol dalam keta kans.  Samping tuk minuman bole juga digunakan tuk kecemasan. Since tekak demand lidah pun demand air mineral yg sedap2 haruslah mendapatkan Spritzer jugak kan uools.

Seorang dewasa memerlukan 8 gelas air kosong sehari. Bersamaan2 2 liter air lebih kurang..(4 botol mineral besar tu)...jadik kalau aku x leh achieved that, dapat 2 botol besar tu pun ok kan. Nak nak lagi cuaca la menjadi panas berdengkang2..sesuai tuk minum air mineral bebyak ya...

3 comments:

Cik Sibuk said...

Saya pon try minum air banyak..tapi tak dpt lah, sebab malas nak asyik nak terkencing aje..so minum bila haus aje lah..

Irfa said...

SAMALA..dulu aku pun sagt kurang minum air.so susah sgt nak buang air dan selalu sembelit.skrg kat opis paksa diri minum 1 liter..bagus utk buang air ;)

Anna said...

Cik SIbuk..tu lah dia.Minum bnyk no hal..nak pi ulang alik jmpa Mr tan tu mmg byk hal kan

Irfa, ye sgt bagus dan membantu