August 11, 2011

Pengumuman..Pengumuman......

Setelah berteka teki teka tekuk..sapa salah ke lekuk, akhirnya bos aku buat pengumuman tentang sapa yg akan ganti tempat dia selaku Country Manager bila dia pencen nanti.  Mcm esok nak pencen kan. Tawun depan la..Bulan Feb.  Masak ler beberapa bulan lagi nak menahan keje dgn org tua yg hampir pencen dan meroyan sokmo ni taw.

2-3 tahun pertama dia keje kat sini, aku ok2 jer. Biasa2 jer. Tapi lepas tu..mmg tahap gaban pnye sabar lah nak layan karenah org tua yg dah nak pencen pe lagi lonely ranger kat Mesia ni.  Dgn tua, bini dah mati, dok umah sorang..takke korang rasa dia lonely giler or rather .... gersang ..kakakaka.

Manjang jer kalau ada coti lama cam hari raya off tutup tu kan ke Thailand peginya. Jgn tanya la pa buat kat sana. Sendiri mau ingat.  Massage kot ke mendapatkan perkhidmatan kata J Lo. Kekeke.  Lgpun kat Thai tu ada rakan seusia dia yg ada umah banglo ditepi pantai dan kawin dgn org thai yg sgt authentic, bombastic ntah apa2 thick la katanya..

Baru ni pun aku sgt panas hati dengan dia. Mujo lah aku puasa dan beristigfar bebyak2 tau.  Aku tgh bermasalah dgn Brunei pnye stok. Mmat tua mat salleh Brunei  tu pun 2 x 5. Nak cuti lama balik ke Belanda x mau ckp. Takmo bgtau. Customer dia suma pi carik aku..stok dia camne?? apa daa org tua.  Bila aku citer masalah aku kat bos dia cam malas nak layan and suruh aku settle sendiri bole??. Kalau hal admin ke bole la. Ni  more on technical bukan la bidang aku. Dah tak le nak supply A kan, mmg takde jalan nak dapatkan A kena la fikir altenatif .  Offer B ke C ker. Tapi haruslah org yg berpengetahuan teknikal mengadvise jer. Aper aku pulak?? baek lantik aku jadik Engineer ke gitu kan.  Tapi dah org x ada mood nak melayan kita kan...takpe lah.

Aku ni yg dengan sendirinya berusaha mencari di sana sini sampai ke Baku Azerbaijan i tell u!.  Dah dapat gitu, masalah pulak. Barang nak kuar Azerbaijan amik masa 2 minggu.  Walhal customer brunei nak by 15th ni.Gilos??.  takpe, dah dapat lambat pulak, so aku cari product line kat product browser. Ada jumpa 2. Yg akan2 sama..tpi kena confirmation gak kan..So aku cadangkan kat dia. Dia pun pnye la semangat, siap tulis email lagi kat mamat tua belanda tu soh tgk bla bla padehalnya kau yg bersusah payah buat comparisan tool bagai kan. Langsung x ckp tu suma aku pnye effort OK!!. Email tu plak di copy kat boss dia..menci. So mcm2nya dia lah yg think the solution. Dasar susu sapi..tp sapi dpt nama.....finally, dapat gak. Barang dari Perth yg exactly suit the application spt yg dikonponkan si belanda dapat tanah.(cam peribahasa je kan?).

Bila suma2 dah selesai, urusan penghantaran pulak.  Alah, keja ai pandailah ai nak settle. Ai dah uruskan sumanya pun.  Yg bos ni plak sbok dok remind pagi petang siang malam urgent bla bla bla..bohsan siot. As for now, everything are on scheduled. 3 barang2 tu suma akan berlepas ke Brunei dari 3 lokasi berasingan. Insya Allah sumanya smooth. Tunggu AWB details jer. Tak perlu ler bising2 bos. Meroyan, bebel2 . Ai bosan taw.  Lepas suma dah settle bole plak buat lawak bodoh tanya kat aku puas hati dah selesai suma?? apa barang ni org tua. Sabar jer la.

Hari ni pun sama.  Pagi2 lagi dah remind pasal barang2 tu. Nak suh aku kol la Australia, Indon, Singa pura2 suh antar barang2 tu suma. Alah org tau ni, rilek la. Dorang dah kata tgh uruskan tunggu jer lah. Afterall still ada bberapa hari lagi. 2 hari pun barang leh sampai dah. Pening aku dia nag2 pepagi buta tau. Dah ler entah camne sahur tadi aku terlupa nak makan ubat stress aku tuh...haissh.  Mula dah berdenyut2 pala ai ni.

Pas tu dah kul 11 tadi, lepas dia dapat panggilan dia umumkan pengganti dia.  Mmg tak sangka2 buah cempedak jadik nangka..Bos dia akan ganti tmpat dia. Bos dia yg salu email kat aku direct tu kalau nak apa2. Bos dia yg tau sgt2 camne dia keje tuh.   Bos dia yg salu kalau nak suh aku buat apa2 untuk dia..dia x cc pun kat dia (bos aku org tua tu).

So, bukan sesuatu yg mengejutkan pun. Afterall, personally aku rasa mamat tu much2 better dari bos aku la ni. Umur pun muda lagi..tak salu bebel or cranky. Work by the book . Aku dah biasa berurusan dgn dia. So no hal la..cuma satu jer aku risau mamat tu..Sbb dia ada satu falsafah...bukan semesti tiap2 tahun ada naek gaji.. masaaak cam nih..

Dah lah 3 tahun takde naek gaji pun . Harap bonus ICP tu jer lah.  Kalu byk bykla..lau tak nan ado. Yg pasti set2 malas buat keje, lewa2 buat keje cam si samdol sorang tu...lepas ni senang ler keje aku.  Dorang menyusahkan aku jer dgn PO yg lambat, dgn segera aku akan report kat bos baru.....Si Duan Kurus..hehehe


No comments: