June 6, 2011

Ikhlas tapi jauh II

Yes, I had enuff coti.  Berjlan2 melihat negeri org. So many things to share tapi i cant stop my self from telling u a story rentetan dari kes  ikhlas tapi jauh ari tu.  Infact, aku rasa nak dan dan jer tulis masa peristiwa itu berlaku. Cuma kat umah takde internet kan. So dah seminggu lebih la aku menahannya.  Let me tell u alls the real story happened after that.


Mcm aku kata dalam ikhlas tapi hati aku jauh je masa ari khamis tu bila terpaksa merelakan dalam paksa untuk memberi kereta ku dipinjamkan kepada org. Lebih tepat lagi pada abg ipar aku sendiri. Abang SP lah tu.

Hari Khamis petang malam tu dia datang amik itu kereta. Dan cam biasa tinggalkan keta sang kancil dia yg dah agak semput2 tu.  Jadik khamis malam tu kami kuar makan dgn naek keta comel tu. Tak henti2 anak2 gelak dan lucu. Sbb biasa naek keta yg tinggi dan luas. Ttba kena naek sang kancil pulak.  Tak henti2 pulak Amal mengomel sbb katanya tak best lah. Itu lah inilah.  Takpe. For a nite, aku sabar dan masih leh gelak2 ketawa lagi kan.  Masa dia amik keta tu, mmg aku x dgr pulak dia kata akan antar jumaat petang. Lepas dia amik anaknya lah kan. Tapi aku assumed jer gitu. So does SP. Sbb the last time dulu gitulah.

Hari Jumaat tu.. believed me aku kat off tak henti2 berdoa. Janganlah ada apa2 berlaku pada kereta tu. Harap2 gak takde saman ke hapa kan. Dan hati x sabar2 nak tunggu petang or maghrib to see the car to be return safe and sound org kata.  So ari Jumaat tu aku bertungkus lumus menyiapkan segalamala keje. Maklum nak coti lama gitu kan. Settlekan apa2 yg patut.  Tak mau juga diganggu ketika dipercutian nanti. Potong stim jer kan.

Sampai kat umah, anak2 pun balik sekolah. Suh mereka siap2. Sbb nak kuar makan. Sambil tu tunggu gak keta yg tak sampai2 lagi. Hati tu rasa nak kuar jer makan dulu bawak kancil tu. Tapi entah camne SP nak gak tunggu keta sampai dulu baru kuar katanya..dari kul 7pm membawa ke dekat2 kul 8. Tak nampak2 bayang keta. Tak juga ada panggilan telefon ke dari si peminjam tuh.  Dlam hati, takpe. Kasik chance dulul.  Tgk berita dulu. Layan apa2 yg patut. Sudahnya dah dkat kul 8.30pm apa cerita nih?. SP pun telefon le abangnya menanya kat mana sekarang. And kul bape nak pulang balik RETA kami tuh. 

Dah la menunggu mcm org tak sudah. Itu dah buat aku marah dalaman tuh. Bila SP called x angkat pulak tu. So SP SMS jer.  Tak lama lepas tu hp SP berbunyi.  I cant believed it. Aku leh dgr dgn jelas yg abang dia kata nak pulang keta tu esok petang pukul 4. Mean sabtu petang. WTF???.  Hati aku yg dah sedia bungkam ni makin bertambah bungkam lah kan.  Sib baek SP pandai. Dia kata kat abang dia yg esok kami nak ke Kelang sbb ada jemputan kawin. Nak pi pagi2. Then nak antar pengantin ke Lumut lepas tu.(its a TIPU pnye story ok..tpi aku x pedulik)..lepas dgr penjelasan adik dia tu..aku dgr abg dia kata..ok2...tunggu. Sekarang gak kuar antar kereta tu.  Baru sampai katanya dari Bagan Datok sbb jalan jem.  Well ada aku kesah????.

Menunggu lagi..anak2 dah gelisah sbb meka dah kelaparan. Ye lah dah kul 9mlm tu. Tak lama tu dalam 20 min tu hp SP bunyi lagi. Kali ni bini pulak kol. Tanya laki dia dah sampai ke lum antar keta. SP kata blom. Bini dia kata dah kuar 1/ 2 jam yg lalu..ok fine.

Aku masih cuba nak mensabarkan diri ni. Urut2 dada..Sabar..sabar.  Tapi aku kuarkan gak kata2 lembut berbisa kat SP.  Ni yg i tak suka tau. Bukan x mo kasik pinjam. Bukan tak mo tolong. Tapi  bila dah tolong ginilah pulak balasannya. Bukan i kedekut. Tapi i hot. U should agree with me kenapa i marah kan?? aku kata kat SP gitu. Dia diam jer. Dia kata, takpe dia kata nak antar. Dah ondeway pun.  Believed me, next time jgn salahkan aku kalau aku x bagi pnjam keta tu lagi. Aku pnye kereta kan..aku pun ada hak. (dalam hati berkata2 gitu).

Panas hati pnye pasal, aku kena carik gak tempat mengadu. Aku kol Kakak aku. Cerita kat dia. Relieved sikit panas hati aku tuh.  Dalam kul 9.30pm cam tu, aku dgr bising2 kat luar. Which dah sampai pun keta aku akhirnya. Tapi aku buat2 sakit perut. Aku dok lam toilet. Aku x mo tgk muka abg ipar aku tuh. Aku tgh marah kan. Aku pulak tak reti nak belakon jadi mcm takde apa2. Sure muka aku tunjuk dgn obvious nanti . Lepas handover the kunci and everything aku dgr dorang blah.  Aku tnya kakak ..Kakak confirmed dorang dah balik. Baru ler aku kuar. Kisahnya anak2 dia yg dua org dia bawak tu ngantuk giler. So tukar keta terus balik. Tak masuk pun.

Since line clear aku pun kuar. Terus masuk kereta.  As usual!!!. Fuel kering kontang. Sampai kat level kosong dah.  Plan awal kami nak pi NSK beli barang dapur terus tak  jadik. Mana tak dah kul 9.45pm. Nak makan lagi. Mana sempat. Sudahnya aku ckp kat SP kita pi makan kat kedai area2 taman perumahan kami tu jer.  The next day baru pi Tesco beli barang dapur.......
Lewat kami dinner malam tu. Just because of that...

So tell me, Aku kah yg kejam or org yg pinjam tu tak reti nak appreciate???.  Kereta kami. Mesti kami ada plan nak pi mana2 kan? If not pun, tujuan pinjam ialah nak amik anak. Why nak delay pulangkan?? Honestly, aku ckp kat SP mesti dorang nak delay sbb nak antar mertua dan adik ipar dia pi Umrah. Sbb few days before aku ternampak anak2 sedara SP dok wish selamat pi umrah kat adik bini abg ipar aku tu.  Well..kalau pun betul?..ada aku kesah?.  Its my right. Its my property. Kami pnye suka lah kan.

Lepas ni by end of cuti sekolah ni, I would imagine mesti dia akan kol lagi nak pinjam. If dia tak rasa bersalah or malu lah kan. And we already have planned. Jumaat malam -Ahad petang nak berjalan. Nak kuar dari KL. Tak kesah ler kemana pun. Janji by time dia kol nak pinjam keta..we can say kami are out of town. Mintak Mahaplah kan.

Tu lah org kata...sendiri mau ingat.  Org dah tolong bagi betis..dok mintak peha and pijak kepala....bukan salah aku kalau aku terkejam this time..ye dak??

2 comments:

NenetPenne (NP) said...

pinjam barang orang tapi ada hati nak buat mcm harta sendiri

jadi bila kita tak nak bagi pinjam kata kita pulak kejam walhal oarng yang meminjam tu lagi kejam.. tak reti bahasa

my fren pun penah kena mcm ni sejak dia tukar kereta pada unser..ramai pulak sedara mara datang nak pinjam kereta dia... kerap pulak datang...


lagi teruk kan bila pulangkan kereta, minyak kering kontang... ha ha ha..bila time dia susah kita nak kena pedulik tapi bila kita susah ada dia pedulik??

Anna said...

Nek, indeed..ni namanya melepaskan anjing tersepit..pastu anjing tu dok gigit tangan kita pulak...Jelas sgt kan kalau kami marah pun patut..there willbe no more next time..I dah ckp apa yg patut kat My SP. Now its up to him what to decide. Infact, i pun ada baca SMS dia kat adik dia mengadu pasal abang dorang tuh...dulu masa kami beli MPV byk dgr sore2 sumbang....its totally comfortable to me and my family..afterall, dgn segala susah payah nak bayar installment tiap2 bulan gitu kan..I ada hak nak being kedekut...kan?. Minyak pun x reti2 nak tolong isi apa citer??