June 15, 2011

Aktibiti kureng sehat #1 Menebeng sesama jiran tetangga sambil Gossip

Masa aku jaman kecik2 dulu, mak salu jer menebeng dgn jejiran seblah menyeblah umah. Maklum umah kat kawasan kg. Kawasan bendang, ptang2 dek angin sepoi2 tu sambil2 bakar sampah sempat ler gospen gospan sedas dua.  Kerap kali gak aku dgn adik akan maen2 dekat sekitar2 makcik2 tu menebeng sambil cerita2.  Well, jaman dulu tak macam sekarang ok. Tak byk benda nak digossip pendekkan maupun digossipanjangkan. Ada takde citer pasal bendang, pasal umah sapa kenduri2..jarang aku dgr dorang mengompats ke hape. Sungguh ilmiah dorang dulu tau.

But, as time passby. Aku pun masa tu dah rumaja.  Salu pulak menyelinap kuar main atau panjat pokok pelam depan umah. Tak pun berkubang kat parit sambil berenang dgn adik dan geng2nya.  Pasai tu la aku pandai berenang sampai sekarang ni ye..sbb akitibiti berkubang tu ler.  Mmg aku dulu ala2 tomboy jer. Ikut jer adik laki aku mana dorang main. Maen layang2 menggagau ikan, mancing. Dulu pegang cacing wat umpan steady jer. Skg??ish geli mak taw. Apa lagi yg aku tak buat. Suma aku dah rasa.  Masa tu aku pun dah tak suka menebeng kalau mak dan jejiran ada kat halaman.  Sbb cerita dah mula menyimpang. Dah mula mengata org tu. Mengata org ni.  Selalu gak Arwah pak sound mak directly. Direct to the ampang point org skg ni kata..Udah2 lah mengumpat2 org tu. Tak baek. Wat tambah dosa jer arwah pak kata.  Dah hari2 bertahun2 aku dgr arwah pak dok asik ulang2 jer sure mak pun bosan dan mak pun mengurangkan akitbiti tak sehat dia tu lah sampai beberapa lama. Ada gak puluhan tahun kot. Bila nak sembang dgn kawan2 ke mak salu tgk kiri kanan. Takut2 arwah pak dgr harus kena sound direct kan.

I guess, pasal itulah aku tak suka bergebang dgn jenjiran. Tak suka dok lepak2 kat depan pagar umah dan tembok sambil gossip org tu gossip org ni.  Masa tinggal kat umah setinggan dulu I tell u salu jer aku tgk surirumah tangga ni akan ada satu port tuk dorang lepaks2 petang2. Kerap kali aku balik keje pot pet2 dorang mengumpat org kat tmbok tu.  Aku mmg tak suka. Menyampah sgt tgk species menembok ni tau.

Bila dah kwin pulak, aku pernah dok umah flat. Pernah dok umah lot, pernah gak dok umah setinggan so called umah kg style kat area2 Gombak tuh.  Kat situ lagi la dasat u ools.  Pagi dan petang, manjang jer akan ada kumpulan longgokkan makcik2 nih bergosip bagai. Sebok citer pasal org tu pasal org nih.  Naek bosan dgrnya tau.  Sbb aku ni berkerja, masa yg ada mmg penuh dgn mana nak kemas umah, nak masak bagai mana nak layan anak lagi so aku mmg tak pernah masuk campur dan malas nak masuk campur. Kalau ada aktibiti pun sala En SP yg  pgi. Aku malas.  Biarlah org nak label aku kera sumbang ke..kera sombong ke, yg pasti baek aku tido layan tibi dari nak buat aktibiti tak berpaedah gitu kan?.

Sampailah satu ketika, bila kami pindah kat umah sendiri. Area umah taman.  Masa mula2 pindah tu mmg tak kenal sesapa pun. Gelabah gak nak carik babysitter jaga kakak yg masa tu baru umur 3-4 tahun gitu.  Until aku 'terbekenalan' dgn jiran selang 3 pintu dari umah kami.  Seorang suriumah tangga anak sorang. Dari hai2 tegur2 gitu, ntah camne setuju pulak nak jaga kakak sementara kami pi keje.  Mula2 aku ingat ok lah kan.  Mana tau hari pertama antar kat umah dia, Masya Allah...masa aku balik amik kakak dgn kotor dan comot. Pastu dgn tak mandinya...punya lah aku bengang, sampai the 2nd day aku kata kat dia aku dapat bby sitter kat area off. Padehal kami terpaksa antar kakak kat umah biras aku kat selayang.  Serik aku tgk rupa anak aku cam anak indon tepi jalan jer. Baru sehari tu. Kalau sebulan setahun?? mampus..

Since aku ada sejarah antar anak tuk dia jaga sehari lah kan, minah tu ingat kami dah mesra2 alam gitu.  Tiap petang lepas aku sampai umah dari tmpat keje, dia dah standby tunggu depan tembok kat pagar umah aku.  Adusss!!.  Dia pulak jenis tak paham body language. Ye lah org balik keje kan. Sebok nak masak ke apa, dia dok sbok nak ajak aku bersembang hape..Hampeh betul.

Salu jer aku ngelak. Balik keje cepat2 aku masuk umah.  Bila dia datang kat pagar tnya SP mana aku, SP salu bohong kata aku sbok mandikan anak, solat bagai. Padahal kadang2 aku nyorok belakang pintu.  Sabtu Ahad paling kritikal taw.  Siap tunggu dpan pagar gitu.  Sabtu Ahad aku tak berani keluar memunculkan diri. Hatta nak sidai kain. Salu aku sidai kain malam2 jer. So siang2 aku tutup pagar, grill pintu dan langsir rapat2..ala2 takde org. Masa tu pulak Sabtu SP keje..mmg aku suh dia mangga jer terus pagar depan.

Dalam pada tu sempat gak sekali tu pinjam keta u olls. Baru sehari jaga anak aku dah memcam. Nak pinjam duit bagai..Pelissssss!.  Lelama dia gaknya dah penat. Yg aku tau, tak lama lepas tu dia pindah dari situ pun.  Lega gile u Ools..  Sejak daripada tu aku mmg sentiasa pastikan aku x berbaik2 sgt dgn jiran2 lebih2. Kalau ada pun takat borak2 time datang umah raya or time dorang datang umah aku jer.  Lelain takde. Kalau ada kegiatan taman pun mmg aku x mo pi dan malas nak campur. Sbbnya malas nak cmpur.  Serik aku dgn suma2 tu..

Skg ni bila balik keje je mesti aku kena lalu satu taman seblum taman aku tuh..Wah meriah kat taman tu dgn surirumah2 tangga melepak dan bergebang hehari w/o fail.  Padahal masa aku lalu tu dkat2 kul 7 dah. Tak reti2 nak balik umah??. Nak mandi ke siap for maghrib ke. Masih lagi gebang2 dgn gumbira kat jalan.  Tak malu ke dgn org yg lalu lalang.  Sori to say ya...mentaliti umah flat jer aku rasa.  Sbbnya salu masalah camni kat umah flat jer.  Ada kwan kau dok flat PPR smpai terpksa antar anak dara dia dok kat umah kakak dia kat kg. Sbb apa?? sbb tu lah. Dgn remaja yg bercampur tanpa ada mak pak peduli..mana tak mak2 pun sama bergebang mengata org itu ini. Sebok hal org sampai hal anak2 sendiri hal kain sendiri terabai kan?.

Bukan nak pandang rendah pada surirumah tangga begini, tapi cubalah fikir dan jadi proaktif sikit buat benda2 berfaedah.  Masak ke, baca buku ke...fesbuk pun ok dari bergebang ngata org itu ini kan. Tak pun layan jer sineteron Indon tu..Sure dorang tak tgk NORA ELENA kan? lau tak tak bergebang gitu lah sampai kul 7.30pm..

Sesungguhnya kau respect kat surirumah2 yg takde mentaliti gini. Believed, selalu surirumah berkualiti gini dulu mesti pernah keje.  Sbb tu fikiran dorang agak matang dan boleh consider benda2 yg tak bagus dan sihat untk diamalkan.  Tak caya ce tnya geng2 lepak tu?..sure dorang tu mostly fulltime houswife dari mula kwin sampai la tu.

Kadang2 kita tak bole nak cepat ikut dan terpengaruh sgt dgn jenjiran nih kawan2. Biarkan jer depa tu. Klau depa kta kita sombong biarlah dia. Afterall bukan borang bagi kita makan. Bukan dorang kasik kita duit kan?. Yg lebih bagus kita tak bersubahat tambah2 dosa kering mengata org itu ini kan.

Apa aku kesah dorang nak kata. Hidup kita, cara kita. Org laen tak berhak nak masuk campur.  Aku menyeru surirumah2 yg byk masa tu isilah dgn perkara2 berfaedah.  Modal paling murah, dok dalam umah tgk tv.  Kan senang. Tak pun tido ke hape. Mengemas ke hape.  Tak pun belajar buat roti ke..muffin ke..biskut ke. Untung2 leh tambah pendapatan..tak gitu?.

Harap2 sok2 kalau aku dah jadi surirumah sepenuh masa, aku tak terjebak dgn aktibiti tak sehat tu.  Kan ke baik join jemaah masjid bertadarus ke, belajar ugama ke...bukak restoran ke..bukak cafe ke..tak pun buat makanan antar kat kedai2 tu...lagi bagus kan?....jadiklah ibu, isteri, wanita yg berwawasan. Proaktif dan tidak membuang masa sesia..Wallahuaalam...


2 comments:

aLiYaHaRiZ said...

kak, memang bernas betul citer pasal menebeng ni..saya pun x suke la..mane2 tempat ade je yg menebeng ni..

Anna said...

Aliya...mmg akak menci sgt dgn aktibiti gini tau...lenkali akak wat entry pasal menebeng kat off pulak...org takde kje mmg suka buat keje2 tak pekdah gitu kan?..