May 10, 2011

Cerita perihal perkhidmatan Pelanggan lagi

Baru ni aku pi satu kedai yg mmg GAH dan terkenal dgn barang2 eletriknya.   So dalam nak survey2 tu entah camne aku 'terbeli' (tak sengaja K, terbeli gitu) air cooler.  Almaklum coce2 panas2 gini kan, nak beli aircond karang, berlonggok2 anak2 menempel kat lam  bilik.  Ada tak de beli air cooler jer. Ala2 kipas tapi isi air so angin and udara sejuk gitu.  Rega tak ler mahal mana dalam 3 ratus lebih jer.  Masa aku nak tu takde stok, so kena la order and have to tunggu few days sebelum dapat stok. Mode konon pakai air cooler letrik lagi murah dari pakai aircond. Haruslah kan. Aircond kalau ada mau di on dek bebudak 24/7.

Benda tu kan kecik jer. Bole sgt ler masuk dalam avanza tuh.  Tapi since so called "COMPANY POLICY" katanya, suma barang yg diorder tuh harus di delivery.  Charges delivery tuh bukan murah dek non..RM59. Lau isi petrol kat avanza aku tu..setakuk lagi leh dapat penuh tank ok?.  Since dah tak kasik ngambik sendiri kan..relakan jer lah.

Jiwa meronta dok menunggu2 bile ler nak ngator menatang tuh. Almaklum dah dua malam kami  tiga beranak bertiduran kat hall dek kerana kepanasan terlampau gitu so mmg x sabar ler nak dapat aircooler nih.  Semlam dorang pnye HQ kedai letrik tu kol aku kata nk buat penghantaran esok (which hari ni lah). Aku siap2 ingatkan dia. Pagi kalau nak antar seblum kul 11. Sbb kakak ada kat umah dan lepas kul 12 dia pi sekolah. Petang pulak kalau nak antar lepas kul 7mlm.  Konfiden jer si customer service ni kata. OK ,no problem. Nanti saya sms puan no hp lorry penghantar tu so akak leh nego. Aku ckp kat dia make sure dia tau timing2 tu sbb aku ni laki bini bekerja kan.

Sedang aku santai2 baca Metro, lepas makan nasik goreng hampeh tak seberapa, HP aku ring.  Aku nampak no 016. Tpi mmg pelek sbb takde dalam address book aku no tu. Lau no x kenal ni aku salu jer cuak nak angkat. Bkan apa, buatnya yg kol tu nak jual insuran, jual package percutian..tak kosser den nak layan taw.

So bila aku angkat, org tu tanya nama aku...tanya ada umah tak?..(pe pnye soklan, dah ler tak kenalkan diri aku ingat jantan mana plak ni?)..kata nak antar barang.  OOh..baru ler aku teringat.  Aku kata ler...smlm udah aku kaborkan kat off korang jadual aku ada kat umah kan??..bole pulak drebar tu kata skg ni dia kat Sg Buloh dan nak ke Rawang so bole ngantor barang aku tu sekali, pe jadah?? suka2 ati nk datang ikut suka masa dia kan?. sapa customer skg. Aku pun sound dia, ni waktu keje le, mana ada org kat umah. Ko antar lah lepas kul 7pm.  Bole pulak dia jwp petang dia tak senang!!.  Wah wah...suka ati jer.  Aku kata kalau nak antar mmg seblum kul 11 am atau pun lepas kul 7pm..aku ni bekerja, bukan ngangkang jer kat umah ye . Yg buat aku panas hati, bole pulak dia kata dia antar kat kedai dorang kat Rawang tu pastu aku kutip sendiri..bole??? pe ke jadahnya. Aku pun mula lah bersyarah ala2 ustazah Robiah.  Hey, korang charge aku RM59 for delivery, if korang nak suh aku kutip sendiri bole jer..tpi pulangkan balik duit delivery tuh!!. Dgr sore aku dah naek beberapa harkat, mamat tu bole plak kata itu dia taktau..kena ckp dgn kedai.  Well, well...ahkak pun naek angin lah..Owhh pandai korang kelentong. Masa aku nak beli dan kata nak amik sendiri korang kata x bole. Skg ni korang nak buat shortcut pastu nak leburkan suka2 jer RM59 aku tuh??..dgr aku dah naek angin mamat tu cam slow talk dgn aku..Tak bole kak..nego antara customer dgn drebar jer..kalau akak ok saya bole jer antar kat kedai. Kalau tak kena tunggu akak ada kat umah lah.  Tanya aku bila ada umah..aku kata sabtu ahad aku ada umah..tapi aku nak barang tu cepat..ko kena pikir camne nak antar barang tu kat umah aku hari ni gak. 

Bole dia bgi alasan tak pegi dah area situ..lepas kul 3.  Wah, ada aku kesah???. Aku ni customer, pulak tu aku ni byar ko pnye services tu..pe ke hal aku nak nego dgn ko pulak pasal delivery.  Aku kata gini..ptg ni kalau ko x antar barang tu..aku amuk kat kedai ko. Aku x kira, by hook or by crook ko kena antor jugak. Yg pasti lepas pukul 7.

Dia mcm cuak gitu. Sore cam gigil2 kena sergah dek bini tarzan nih.. aku..haaa, ambek kau.. Aku dah ler tgh angin puspus nih, Ko nak tambah pulak kepanasan hati aku ye. Dah 2 mlm aku ni panas jer nak tido malam. Ko jgn bikin panas. Karang aku mengamuk bawak parang kat kedai baru ko tau..

Aku nak tunggu dah lihat jer. Klau sampai 8mlm dia tak datang antar..siap ko. Aku akan buat amukan talipon kat kedai ko..kalu ko berani buat lah...sambil asah pala parang..kekeke.

Sesekali, mmg kena amuk gitu tau. Biasa dorang nih.  Kita ni nak tolong bangsa sendiri pnye ekonomi..tapi kalau services cam suwei ni pe ke hal ye dak?..Baek buang jer policy korang tu..abih citer, customer tak marah..hati pun x panas gitu.............

No comments: