April 3, 2011

Hujung minggu.

Hari sabtu sbb dah buat appointment nak servis keta for 20ribu km @ kul 8am, mlam seblum tu aku dah siap cuci kaen baju. Kemas hall.  Mana taknya, for sure kena bangun awal.  Servis centre tu lau appointment kul 8 pg pun belum tentu leh cepat siap even ko datang on time.  Dah byk kali mcm tu, jadik harus bersiap sedia.

Seawal kul 6.30am aku dah bangun, berus baju sekolah yg berendam tu.  Sbelum kul 7am dah kejut seisi rumah sbb meka kata nak ikut kan.  Dorang ni kalau bab nak kuar or berjlan cepat jer gerak. Klau tak cm nak tercabut tekak kejut pun belum tentu bangun terutama si delin tuh.

Singgah kat kedai dkat taman tapau nasik lemak dan apa yg patut.  Maklum lah servis centre tu  terltak kat industrial area yg mmg kilang2 jer di kiri dan kanan. Mana ada kedai makan.  Yg bagusnya minuman ada disediakan then adalah beskut2 ringan. Tv and internet pun ada, tapi tak kuasa lah nak melangok kat lama lounge yg mmg sentiasa penuh tu.  Sambil leh tgk keta kami kena servis bole makan nasik lemak bersarapan, baca paper dan bersantai kat balconi. Kat bwh tu bole tgk dorang mengerjakan segala mala jenis toyota.



Kul 11 baru ler siap.  Total damages dua ratus lebih gitu.  Since bau durian pun lum seratus peratus hilang, bdak yg servis tu siap komen..wah akak, perfume kereta jenama durians gitu. Haruslah kan.

Servis kat situ bagus cuma aku kureng suka dgn bias customer service dorang tu.  Mana taknya kalau bangsa dia cepat dan bukan maen lagi dia layan.  Kalau kita2 ni ala2 nak tak nak jer.  Respect aku kat sorang budak cina yg uruskan payment kitroang.  Minah tu nampak sincere layan suma sama adil. First come first served.  Ni tak, mamat yg  patut handle payment kitaorng tu nampak je kaum sebangsa dia bole pulak dia pass kat minah cina tu.  Tapi bab2 isi form for feedback bukan maen lagi nak suruh aku isi 10/10. Apa barang kan?.  Patutnya since appt dgn dia, dia uruskan service arrangment dgn payment. Ni tak, masa turn kitarang nak sampai dtg satu mamat sebangsa dgn dia. Bukan maen laen greetings dia. Aku cam rasa dia nak kiss the ash dah ayat dia..menyampah.

Since dah lewat kuar dari situ, aku x bercadang nak memasak for lunch. Nak rehat la kononnya. Tapi harus dapat kebenaran bosbesar dulu lah kan.  Bila dia dah kata ok, baru ler kami gerak balik.  Singgah NSK for barang2 dapur yg belum sempat nak top up.  Gedak gedebuk campur servis, bf, lunch, groceris in total dah kuar lima ratus tu. Kejap jer.

Bila suma dah kenyang, balik umah aku cuma lipat2 kain yg menimbun2 tu sampai siap.  Sungguh lah, kalau tak memasak lunch aku rasa tak penat sgt. Keje2 umah pun leh siap.  Lenkali harus buat gini lagi kan. At least a day off from the kitchen.

Yg pasti Sabtu dan ahad cuaca sgt panas.  Kebaikan utk kain2 yg disidai, kasut sekolah dan semuanya kering.  Yg tak berapa suka, cuaca panas sampai ke dalam umah bahangnya. Pasang 2-3 kipas pun cam takde rasa pun.  In total aku mandi 8x semlam. Kalau pukul 10 am pun cuaca ala2 kul 12tgh, ce bayangkan sampai malam rasa panasssss...

Aku harap2 sgt ujan ler minggu ni.. bagi sejuk sikit.  Bukan takmo pasang aircond kat umah. Tpi bdak2 ada yg asthma dan tak bole sejuk sgt terpaksala pakai kipas jer...cumanya sbb panas sgt, tekak mula dah perit....bila petang dah kurang sikit kami kuar minum cendol...wah heaven kalau dapat minum cendol yg sejuk sambil tgk bdak2 bermain kat taman....

No comments: