April 22, 2011

Bila aku dah mula bosaan

All the time in my history of working life, aku sungguh jarang nak merasa bosan dgn pekerjaanku.  Mgkin ni kerana terlampau busy sampai tak dan bosan nak come into the picture. Mgkin gak masa tu kejar dateline dgn bermacam2 tugas jadi takde masa wlau sepicing nak pikir.."nape aku bosan sgt dgn keje aku nih?".

The last time aku feel bosan ialah masa keje kat Shah Alam ari tu. Bosan dek kerana takde keje. Jadik mengisi masa lapang dgn surfing internet, create blog, baca blog, tepon, chatting dan entah hape2 lagi. Believed me, buat tu suma pun ada masa kebosanan gak datang melanda. Apalagi suasana kilang kat situ yg semak fikiran dek bunyi bising.

Seminggu dua ni aku noticed, aku dah mula bosan dgn pekerjaan ku kat sini. Maybe sbb takde kebizian sgt mgkin gak keje2 tak bape ada.  Kalau pun ada kje mendatang aku cepat2 siapkan dan tak suka simpan2.  So natijahnya, by then keje dah siap apa lagi dilandalah kebosanan terlampau.  Jenguk2 FB,  borak2 kosong komen2 kosong. Jenguk2 blog mana2 yg patut. But until to the stage still ada rasa bosan nape yek?.

Aku dapat rasa bosan ni adalah silent protest dari dalam diri aku sendiri.  Jiwa aku sungguh protes dan memberontak pada bos, pada company dan pada management.  Ni dah bulan April 2011, bulan April tahun lepas ada boss promised some increment to my salary tapi kaciwa sbb dah genap setahun ni nothing been done pun!.  Aku cukup tak suka bila org berjanji something tapi haram tak tertunai. Lebih baek tak ckap langsung kan. Jadik aku pun tak sakit hati.

Benarnya, last time aku dapat increment was early 2009 dulu tu.  Lepas tu takde.  Mula2 aku kind of terima hakikat that company in transition to other holding.  Tapi takkan lah that long?.  Appraisal 2011 pun langsung tak buat.Sedangkan org kat deparment lain dah settle masa Feb hari tu.  Dan paling sakit hati bila dgr hanya sales dept (dept kami) yg tak dapat apa2 increment just sebab boss tak amik port pun nak submit to the management.  Suma appraisal need to be submitted on line dan kita kena sign electronically for acceptance. Tapi for our dept haram tak buat langsung pun.  I bet la engineering dept sure bole dpat dorang pnye increment this month tapi kami? hampeh!.

Every year engineering department very effisien pun. Bos dorang sgt prihatin to make sure mesti ada anjakan gaji sbb tu org2 kat engineering happy jer sokmo. Dah ler bonus dorang dkat 6 bulan. Dgn gaji more than 10k dapat 6 bulan sure suka giler kan. Well, ada sorang tu bayar 60k for his downpayment of the new car ok.  Bonus aku dapat ari tu pun if nak divided to 12 months aku will be only equal of 10% of the current salary jer mana ada jalan?.

In terms of keje toksah ckap lah.  Aku rasa aku dah terlebih effisien pun.  Multitask? lagi toksah citer.  Nama title jer administrator tpi keje ngalahkan country manager gitu.   Bukan bos aku x perasan pun cuma aku rsa dia dah terlalu tua dan terlalu malas nak pikir pasal org lain.  Malas nak peduli samada staff dia deserved for increment ke, training ke atau apa juga yg dapat mengekalkan the staff as aset to the company. Yg dia tau delegate suma keje dia utk kami2 buat. Pastu ada hal sikit mula melenting mula nak menyalahkan org.  Betul2 lah Men-A-Pause pnye ciri2 kan?.

Somehow, aku mula dah terpengaruh dgn another klik yg suh make sure update resume so that lau ada opportunity senang jer nak apply katanya.  Klik aku yg sorang ni mmg very encouraging. Sbb dia tau aku sgt berkerja keras kat sini. Sbb dia juga tau cara aku berkerja sgt menyenangkan dia.  Dia kat engineering deparment tapi somehow kami salu bertukar2 dan bersembang pasal keje terutama pasal technology terkini dalam drilling field.

So sejak 2-3 hari yg lepas aku sungguh gigih mengupdate resume aku yg dah beberapa tahun tak berusik tu.  Sesekali aku rasa cam cuak gak nak start new life at new place tapi aku kena terima hakikat bahawasanya aku mampu untuk lebih kedepan dan lebih berdaya saing untuk mencuba benda yg baru.  Sapa tau kan, tawaran gaji lebih lumayan?.  Dengan 10 tahun pengalaman dalam Oil and Gas adalah aset utamaku.

Ada 2 application yg dah aku antar. Keduanya mmg syarikat antara bangsa yg berurusan dgn minyak dan gas.  For now aku tak mau memikirkan sgt samada dapat ke tak. Sbb aku pun bukan terdesak sgt. Aku  masih ada pekerjaan walaupun hati ada sikit sakit dek perkembangan kurang memberangsangkan akhir2 ni.  Aku pun x mau amik kesah sgt kalau pun aku kena attend to interview ke apa. Walaupun dah 5 tahun tak pi mana2 interview dan kenervousan tu mmg tetap ada.  For now, I m just sit back..awaiting for opportunity yg mendatang dan apply to mana2 yg berkenan.

Ada rezeki adalah...Itu urusan Allah. Kalau dia kata aku berhak aku dapat. Lau tak sapa kita nak menidakkannya. Yg pasti aku cuma carik kat area2 dekat2 sini jer supaya senang aku nak escape incase kalau kena panggil intvw ad hoc kan. 

Selamat berhujung minggu ya. Enjoy cuti . Aku x leh nak enjoy sesgt sbb esok anak2 masih ada sekolah ganti.  Hujung mnggu depan baru ler ada cuti panjang skit.  Sedang merancang merehatkan2 diri dan keluarga ke satu tempat yg belum pasti. Cuma ada perancangan utk biar bdak2 berkubang di laut dan kolam and the best and nearest option will be PD. Argh, sungguhpun aku x berapa suka ke sana dan ke laut...tapi demi anak2 aku rela saje...

No comments: