April 7, 2011

Bau Keti**

La ni, kat off aku tgh berdentam dentum.  Sound check for F1 konsert yg akan diadakan esok hingga 11 hb kalau tak silap. Adalah artis2 cam Yuna, BunkFace, Wonder Girls dan ntah sapa2 lagi yg mmg aku x kenal. Dan aku rasa tak penting pun.  Tgh syok2 layan banging ttba bdak yg buat part time cleaner datang nak vacuum.  Aiseh, tak sempat nak lari taw.

Selalu kalau dia nak vacuum tmpat aku , aku cepat2 cabut lari dulu. Either buat2 bz kat fax machine ataupun pi solat asar kat luar. Tak pun buat2 pi pantry minum air  ke hape.

But not today. Tak sempat U olls.  Aku bukan apa. Hidung aku ni sgt lah sensitifnya dgn bau2 an.  Kalau dari sebatu lagi dah berbau apa cerita.  Bau yg bercampur dgn peluh ketiak dan ntah hape2 lagi. Aku bet ler lau dorang masuk bilik2 manager tu sure ada yg pengsan.  Or else dorang pnye hidung mmg sumbat tahap dewa sbb tu x leh bau.

Aku mmg noticed dah lama dah. Sejak day 1 dorang buat part time kat sini. Well dorang datang pun tiap hari kul 4 petang. Mop, vacuum, cuci cawan, buang sampah dah lap2 apa yg patut keje senang jer.  And to suprised dorang ada berbelas company kat building ni wat parttime jer. Imagine keje kejap jer sebulan dapat 6-7 ratus x 15 = tak ke mak cik kayo.

Tapi aku mmg tak tahan bau badan budak ni. Ya amats. Pening kepala tau.  Ala2 bau bangla yg tak mandi dan berhimpit kat lam KTM Komuter. Pensan siut.

Sbb ari ni aku makan kudapan terpaksa ler aku suh dia vacuum gak.  Menahan nafas selama 5 minit adalah satu penyiksaan tau.  Aku wonder dorang ni tak perasan ke yg dorang tu berbau??.  Kalau aku lah, berpeluh sikit dah rasa restless. Tu  pun pagi2 siap2 pakai deodorant avon.  Perfume Pleasures EA lagi. Tpi kalau berpeluh still aku rasa cam restless. Nak nak lagi aku ni kuat berpeluh.

Teringat kat company lama dulu. Ada satu mamat ni baru join.  Wah rupa bole tahan.  Tapi bila dia masuk off, mak tuan satu off akan rasa mcm nak pitam.  Betul2  bau hapak ketiak ala2 org tak mandi. Imagine plak kalau masuk meeting room with aircond bilik kecik plak tu. The moment mamat ni masuk mau pitam dibuatnya.  Betul.  Somehow takde sapa berani nak sound dia tau.  Suma org noticed..Suma org perasan tapi pelik mamat ni wat tak paham. Mgkin ada masalah pembauan??.

Then ada satu lagi receptionist kat same company. Dressing mak tuan, to kill James bond kata. Make up 4 inchi. Lipstick par merah menyala. Tapi dia pun sama ada masalah bau keti**.  Aduh, tiap kali aku dkat dgn dia aku rasa nak pitam. Then one day ada satu fren yg mmg mulut laser sound dia pelan2.   Suh dia beli deodarant. Ala rexona pun ok per bukan mahal sgt pun kan?? Sejak itu..dia berbau wangi gitew..

Pendek kata, kalau kita tau kita mcm ada bau2 an gitu, cepat2 lah carik penyelesaian.  Alah, bukan mahal sgt pun kan. Kalau kat avon tu 2 kadang dapat beli less than 10 hengget jer.  Bau pun sedap sgt. Ada macam2 bole pilih.  Teringat citer sorang kawan perihal anak lelaki dia.  Satu hari cikgu bgtau suruh suma murid2 utk ckap kat parents tuk beli deodarant. Beli yg murah2 jer. Sbb dorang kalau lepas rehat masuk kelas, cikgu rasa nak pitam dgn bau2 mereka suma. Fair enuff the next day suma pun pakai ..cikgu dapat mengajar dgn tenang..

For my anak dara tu, maybe sbb dia salu tgk aku ..tgk ayah dia mmg pakai. Dan jadik kemestian pulak utk kami at least beli setiap 2 bulan demi menghidupkan keahlian avon dealer kan. Dia pun dah pandai nak demand for deodarant..baguslah, at least tahu keperluan diri kan. Jgn jadik cam orang tu, nak tumpang keta kita masuk dalam keta jer abis kepam dengan bau ketiak dia...

Moralnya, salu2 lah mandi dan bersih2kan kalau banyak semak kat ketiak tu.  Klau tak pun beli deodarant kat farmasi yg murah2 tu..jgn pulak org dekat dgn kita buat signal tutup hidup karang sapa yg malu. Kita jugak kan??? jgn la diikut bangla tu ..depa tu mandi sebulan sekali itu pasal la..

Jadiklah wangi selalu. Kalau mampu beli lah minyak wangi mahal sikit. Jadik lasting long. Lau tak pun minyak wangi avon ka..one drop ka..yg penting kalau pakai minyak wangi tak pakai deodrant karang, bau ketiak campur bau pefume lagi ler busuk weei..Supaya org x menjauhkan diri.  Seronok tak rasa selesa bila org sekliling kita selesa dgn kita? kan kan?

2 comments:

sahromnasrudin said...

bau ketiak warga asing lg meloyakan..time solat jumat depa penuh..mcm nak pengsan rasanya huhuhhh

Anna said...

Sesungguhnya...sama jer kalau amik public transport dan mat2 bangla, indon dan nepal berhimpit2..mau pengsan gak..