March 25, 2011

Berakhir Sudah penangan Begitukah Cinta.

Akhirnya, smlm abis dah citer yg betul2 buat aku terkejar2 hari2 time balik keje sbb nak tgk.  Menci tau. Aku ni bukanla taksub sgt dgn citer2 melayu terutama yg jiwang2 karat cenggini tpi sejak kena penangan NUR KASIH dulu dah terbawak2 dah.  Suka sgt aku citer ni dah abis. Jadik tak yah ler aku dok rushing hari2 gitu. Penat weh.  Masa citer NUR KASIH dulu takpe gak sbb malam kan. Tp ada masa malam takdapat ngk tv tu ala2 rugi gitu. Ntah camne ada sorang kawan antar scrip sinopsis citer NK tu kat aku. Katanya dari TV3. Pe lagi aku print mende tu. Sampai episod 26 tu.  Jadik kalau termissed episod tu at least aku tau jalan citer melalui sinopsis tu.  Fenomena oo citer tu dulu. Aku siap print sinopsis tu bgi kat kakak aku, wah berebut makcik2 kat off dia photostat tau.  Penangan Nur Kasih gitu.

Smlm tu since pagi2 hujan lebat amats, terpaksa kuar gi keje naek keta.  Bila naek keta expected lah kan kejammed terlampau tahap gaban.  Since aku dah tau citer ni finale semalam melalui FB si pelakon lelaki Nazim othman tu, harus aku kena plan baek utk reached home on time.  Kalau nak tunggu SP datang off amik and lalu ikut jalan Tun Razak yg jammed tak hengat tu sure kul bape aku sampai umah. The last time balik naek keta, it took us 2 jams nak sampai ke toll duta.  Ni tak leh jadi kan.  Smlm aku ckp kat SP aku leave bit early and jalan ke off dia kat Rj Laut tu. At least dari sana nak ke toll duta ikut short cut tak le jam sgt.

Kul 5.20pm aku dah kuar office. Maklum bos takde, suka ati jer. Alah, bukan salu aku balik awal pun.  Salu kul 6 baru turun. Sesekali balik awal sikit jer OK la kan. Ikut time base kalau jalan ala2 walk walk eating air took me about 30-40 minits nak sampai ke Rj Laut tu. Tp smlm aku jalan ala2 marathon lumba jalan kaki (sakit kaki aku) ngam2 kul 5.50pm aku sampai sana.

Jalan tak le jammed sgt tp aku sempat singgah kat restoran jejantas sungai buloh nak tapau nasek lemak.  Aku dah ckp awal2 kat SP ari tu tak mo masak dek kerana penangan citer tu lah kan.  Harus beli makanan siap2 dan layan citer tuh.  Sampai jer kat toll rawang nak hala ke rumah yg jauh dalam 3 km gitu (sama jarak tu dgn aku jalan dari off aku kat J. Ampang ke off SP kat Raja Laut) tapi jammed lah pulak.  Aiseyman, aku dah kejap2 tgk jam.  Haruslah lagi 5 minit nak kul 7 gitu kan. Pe lagi, bila dah sampai harus pi umah baby sitter pulak nak amik dua budak tu.  End up rugi 15min tau.

Tapi akhirnya dapat tengok sampailah ke endingnya. Biasaler standad citer melayu mmg dah agak dah yg Riana akan jumpa nenek dia, Mak Nazril akan insap, Amran kena tangkap.  Base ler plot dia. Cam dah bole agak gitu. Tpi aku x berapa berkenan pelakon yg berlakon jadik Riana tu.  Tak real tu.  Kalau sedih tu nak kata nangis pun tak, sedih pun tak.  Kdg2 taktau dia nanges ke atau gembira. Air mata pun tak kuar. Pendek kata lakonan tak berapa kick lah.  Aku rasa kalau si Eira Syazira (si Kemboja) tu harus real berlakon tau. Mcm ada satu citer dia belakon dulu. Tak ingat tajuk dia tp yg dia bercinta dgn anak toke kelapa sawit tuh, pastu dia pun nyanyi lagu tema citer tu.  Eira bagi aku belakon sgt real. Aku suka cara dia bawak watak tak kira apa watak. Kalau sedih, suka suma nampak.  Tak mo ler sebut yg lelain mcm Tiz ke atau pun yg dah femes tu kan. Ni kira level2 drama cereka I still rasa Eira belakon mmg best.

Sambil layan citer tu smlm, bdak2 yg baru balik sekolah kelaparan ala piranha seminggu tak makan tu terus bukak nasiklemak dan makan.  Smlm pun mujurler dapat gak butterscotch  bread tu. Tapi aku dah nampak keslow wan dorang makan roti tu so mcm ada tanda2 dah jemu gitu. Haaa, harus lah kan.  Aku kira2 bulan ni jer spend Rm 50 hengget jer tau for that roti. Lau dorang jemu dah makan bagus ler sesgt.  Apa pulak madness dorang lepas Butterscotch ni just wait n see jer.

Abis satu citer yg buat aku terketagih ni aku harap2 takde citer lain pulak lepas ni.  Kalau malam2 tu tak kisah ler kan. Ada bnyk masa. Mcm citer MANTERA ANJASMORO tu. Hak tu aku tak kesah sgt mmg timing cantik jer.   Yg aku tak suka timing balik keje, maghrib ish ish, buat aku selalu dalam rushing.

Citer2 melayu bersiri ni jarang aku follow sesgt kalau tak terjebak lah kan. Tapi citer2 omputih tu mmg aku jadik ketagihan sejak sekian lama. Terutama CSI Vegas tuh. Dari zaman season 1 si Grissom muda sampailer dia tua, ganti pulak dgn Dr Ray Langston dah sampai season 11 ko.  Bayangkan masa mula2 aku tgk dulu kat Ntv7, sampai la ni layan kat AXN pulak aku rasa jarang aku ada missed siri2 dia. Lau ada pun bila wat marathon tgk sure sumanya khatam.  Ingat aku masa keje kat company lama, ada satu mamat mat salleh nama Gerry dia ni keje kat offshore dan dia peminat tegar CSI tu.  Sanggup dia spent beratus2 USD Dollar untuk beli the whole season pnye siries korang. Masa tu baru sampai season 5 jer.  Masa sembang2 dgn dia pasal CSI, wah terkujut aku yg dia ada full set dari season 1-S5 tau.

Selain CSI Vegas, aku layan jugak semua CSI tak kira Miami ka, New York kan.  Aku suka citer2 yg ala2 gitu.  Mcm Crossing Jordan, Without a trace, Good Wife, Numbers, Criminal Minds, Bones,Ghost Whisper dan yg baru ni Hawaian Five O dgn Blue Blood. Wah byk sungguh kan.  Mana la aku ada masa nak layan suma tu.  Ada masa aku dapat chance tgk aku tgk. Lau tak biar jer le. Tpi CSI harus tu. Kalau tak tgk dalam minggu tu bole jer tunggu AXN ulang lagi.

Dulu2 aku suka gak layan Fringe season 1 tu tak pun Xfiles. Suma yg best masa mula2 jer. Season 1. Lepas bertukar season mcm mengarut2 pulak citer dia aku dah mlas nak layan. Sama mcm Numbers tu. La ni dah masuk season 3 kot, dah terlebih sudaaa pulak.  Yg pasti, kalau time2 citer aku tu on AIR harus org laen bagi laluan ok.

Between aku dgn SP mmg byk sgt perbezaan pasal citer2 kat tv nih. Dia mmg tak suka layan citer2 yg aku suka tu. Dia akan layan HBO yg bergasak2 cam Die Hard ke, ada Steven Siegal ke.  Citer melayu?? setakat ni  aku cuma tgk dia join2 kami gitu2 jer. Kalau tak Halimah Jongang (pun sama nak tak best langsung dan mengarut) atau pun Adnan Sempit.  Lelain tu takda.  Cuma Selasa malam aku terpaksa ler kasik chance dia nak layan WWF dia kat diva tuh. Maap ye, aku ni dari dulu kini dan selamanya tak paham nape org leh suka tgk Gusti WWF ke hape ke. Dah ler bergustin tak hengat, kadang ada pmpuan tuu.  Aku pun x suka kaalu Amal tgk,so far siaran gusti ala2 malam2 gitu mmg dia takde chance nak tumpang semangkuk. Lau tak dia pun tercongok sama dua beranak melayan. Tak kuasa aku. Menci sgt2 dgn wwf.  Aku mengalahlah. Hari selasa malam baek layan Ghost Whisper kat TV lam bilik. Ghost Whisper tu pun citer tahyul gak tapi ala, bukan apa2 tgk wat hiburan jer.  Cite pasal Melinda yg leh berkomunikasi dgn roh gitu. Aku suka jalan citer dia walaupun aku tau citer tu tahyul dan ala2 syirik gitu kan, tapi sekadar hiburan dan kita yg matang berakal ni harus tau beza yg mana betul dan salah kan.  Bukan taksub sgt pun. So kami tak yah nak gaduh2 tak yah nak rebut2 gitu. Lagipun bdk2 kalau hari sekolah jer tido awal, kakak pulak byk homework mana ada masa nak layan TV kan.  Bilik kakak pun ada TV kecik, salu aku tgk dia layan Glee (ntah hape2 pnye citer) .  Tapi lately dia tak ON tv pun dek kerana keje sekolah yg menimbun2 gitu.  So, mama n ayah leh layan siri kegemaran masing2 tanpa gangguan lor.

Walau apa pun aku sungguh gembira citer di atas tu dah abis ok!.  Lepas ni aku x mo stat terjebak (harap2nya) dgn ganti citer tu pulak udah ler.  Aku cuma nak tunggu NURKASIH THE MOVIE jer.

2 comments:

SyuQ said...

i luv eira syazira. best watak kemboja yg beliau bawak.

slalu nengok kemboja curi2. rupanya mmg time tu timing sy blk keje. hahaha. next week harus berlenggang punch out...

Anna said...

Syuk,
dapat tgk kemboja sekali jer ari tu masa cuti ari Khamis..pastu takde chance dah...