February 15, 2011

Rumah ku..suka Ku.

Sebenarnya, aku tak berapa pandai nak berbahasa basi.  Aku x pandai nak buat ayat sedap2, best2 mcm orang lain tu.  Aku bukan seorang penulis hatta seorang penyair. Aku hanya org biasa. Yg dulu belajar 3M masa kat sekolah rendah.  Aku dari dulu mmg benci nak tulis diary.  Kalau ada dapat diary pun sure free pnye. Tu pun either aku wat conteng2 or tulis apa2 masa meeting. Conteng ke hapa sbb boring. Mgkin salah satu sbb aku tak suka org baca diary aku kot?..Maybe.

As time flies, umur pun semakin tua aku yg mana aku perlu tempat untuk meluah apa yg terbuku, tersakit, or ter apa2.  Tak bole manjang luah kat rakan2. Sedara mara hatta pasangan kita sendiri. Sbb ada benda2 tu mmg aku x mo kongsi dgn dorang.  Terutama sedara mara. Bahaya. Silap haribulan kita pulak dimanupulasikan.  Tak jugak suma benda kongsi dgn sparring partner kita kan. Sbb kadang2 benda yg kita tak puas hati tu melibatkan dia dan keluarga dia.  Takut2 tersinggung, tersentap or majuk ke kan susah.

Aku ingat aku stat buat blog masa tahun 2007, masa tu aku keje kat Subang 2.  Kawasan perindustrian, keje buat account sungguh boring tahap gaban.  Selalu mmg takde keje.  Time2 ujung bulan jer ada tu pun buat sekali dah siap.  Boring nya Allah jer yg tau sbb aku base keje mengejar dateline. Bz sokmo. Pendek kata, nak pi toilet pun selalu ditahan2 dek kebizian terlampau.  Jugak masa tu kwn2 geng bergebang suma kje jauh2. Susah nak jumpe. Nak telefon selalu pun, dorang bz. Tak syiok lah kan.

Sbb tu sblum 2007 mmg aku takde masa langsung nak berblogging, fotopages ke my spaces ke. Suma aku tak kenal masa tu bahkan taktau langsung u olls.  Blog ni mcm tmpat theraphy untuk diri aku sendiri. Terutama bila anakku Addeelyn punya masalah.  Aku tak mau nak memberatkan SP dgn asyik mengadu pasal delin. Jadik salah satu cara aku luahkan di sini.

Mula2 aku jadi silent reader jer. Bloghopping sana sini dan keep following mana blog yg aku suka tu. Masa tu ada 2-3 blog jer. Lelama, aku jadik follower sana sini. Ada kadang aku komen gak mana2 entry yg aku suka tu..dulu2 aku salu guna annoy, sbb aku x mau org baca blog aku.  Tapi lama2 aku fikir aah, tak kisah lah. Klau org nak baca pun tak ada masalah kan.

Aku tau kebanyakkan benda yg aku tulis tu berkait dgn hidupan seharian, anak2, keje, kwan2.  Selalunya apa yg aku luah tu adalah untuk menghilangkan kebukuan hati aku ni. Terutama bersangkut paut dgn keluarga belah SP.  Aku x bole simply2 nak ckp ketidakpuasan hati aku pada dia, pada org2 yg bersangkut paut dgn dia. Aku rasa its sensitive. Tapi kalaulah ada antara mereka baca blog aku. Apa aku bole buat kan.

Since any blog komen aku link kat email keje aku, satu hari aku dapat review komen. Komen tittle tu tajuk dia GUEST, GUEST, GUEST.  Mmg cerita kat entry tu mmg agak harsh sikit. Tapi itu adalah apa yg aku rasa. Aku x nak menipu diri sendiri berlakon plastik akan apa yg berlaku. Kisahnya ada annoy antar komen : Please delete this entry!!!.  Mula2 aku x bole nak fikir, sapa lah yg letak komen ni.  Sbb kalau tak silap entry ni late 2009 (kalau x silap). Semua yg aku tulis tu berkait dgn kuarga sebelah SP. Aku bengang giler baca komen mangkuk tu, entah camne aku nak delete komen dia aku terdelete terus entry tu..Ciss!!.

Tapi aku nak tulis jer balik apa intipati entry tuh. Which aku suspect mesti orang tu adalah org yg aku x puashati ataupun org yg bersangkut paut dgn dia. 

Meh aku summarise citer tu sikit :  Sedara mara SP ni kadang2 bikin aku panas hati sbb dorang salu nak dtang umah nak mo bgtau awal.  Tak kira ler, adik beradik ke hatta MIL sekalipun.  Ada sekali tu mmg kami plan lama dah nak balik kg aku (aku bgtau sbb ada kenduri), alih2 adik bongsu SP bgtau dorang nak datang umah dgn MIL satu hari seblum date kami nak balik kg tuh.  Aku dah janji dgn mak semua2 plan sbb kami masa tu sebenarnya nak pi jenjalan ke Taiping der...Hotel suma dah book and paid.  Aku agak marah dgn SP sbb aku selalu jer dorang men suka2 redah datang umah.  Bukan aku tak suka. Tpi tau jer lah, aku suka buat suma ber plan. Jadik jgnlah salahkan aku kalau kami takde kat umah..Jadik no choice, SP terpaksa dalam berat hati terus dgn plan kami. Dan dorang turun gak KL.  Alah kat KL bukan takde umah anak yg lain kan..and inilah first time dorang datang kami x ada...Lama jugak korang MIL dok ungkit2 yg dia turun KL kami takde. Katanya kami sengaja mengelak. Padahal, tiap kali dia turun tu x pernah pun kami tak bagi datang, tidor or santai2 kat umah kami tuh...Aku diam kan jer. SP pun sama. Malas nak layan malas nak explain kenapa...biarkan citer tu gone org kata.

Since mende2 gitu dah berlaku, they should learn their lesson kan.  Kalau nak datang umah tu, bgtaulah awal2. Lagi awal lagi senang, sbb kami berdua ni bekerja. Anak2 suma sekolah. Ye lah org nak datang umah, at least aku nak siapkan stok bahan2 mentah kat lam fridge la kan.. Bukan macam setengah org tu, kita datang umah dia kita pulak yg beria2 beli macam2 sbb nak masak takde benda!.  Aku x mo ler sampai ke tahap itu. Tau jer lah family kami ni sempoi. Lau takde lauk makan maggie anak beranak pun orait jer. Tak pun tapau nasik lemak bungkus on the way balik keje, beli burger ke hape. Anak2 tak cerewet SP pun sama..So no hal.  Lgpun dalam fridge tu telor, segala mala nugget hotdog dan sewaktu dgnnya sentiasa ada. Tapi org tua takkan nak layan mende2 gitu ye dak.

2nd occasion pulak kakak SP yg no 3 tu telefon SP di suatu malam. Hari Keje.  Pukul 11 lebih kot masa tu. Masa tu kami anak beranak bergelimpangan kat depan TV dgn tilam toto bagai. Jadik bila telefon tengah2 malam kata nak datang tumpang tido, aku naek angin lah.  Ye lah jam 11 lebih baru nak bertolak dari Johor, by time sampai umah aku pukul 2am. Tak giler ke tu?. Dah la nak keje, bdak2 nak sekolah.  Sbbnya Kakak dia tu nak antar anaknya intvew kat UM lembah Pantai. Padahal anak dara dia ada dok kat Keramat masa tu.  Bila fikir logik, pagi2 esok dorang nak ke Lembah pantai dari Rawang..dgn jammednya dgn taktau jalan ..Akhirnya, SP suruh jer dorang tido kat Keramat tu. Sbb dekat dan senang nak ke Lembah Pantai. ieee. betul tak kuasa tau. Tu pun kira SP tolong gak, antarkan dorang ke Lembah pantai the next day walaupun terpaksa cilok kuar dari off.  Itu antara entry aku kat dalam GUEST 3x tu.

Masa aku tulis tu mmg aku tak puashati sbb tiap kali nak datang dorang buat umah kami macam hotel.  Nak datang men redah jer. Pe salahnya bgtau awal2 ye tak. Senang kami nak fikir nak plan ke hape. Paling tak nak mengemas umah sikit2. Tau jerlah umah ada bdak2 mmg bersepah jer manjang.

Kadang2 aku rasa dorang ni mmg takde manners pun.  Ada sekali tu, salah sorang kakak ipar yg lain pulak tumpang tido sbb nak antar anak register kat Uni. Cam tu gak. Tak bgitau awal.  At least bgtau awal2 bole gak amik cuti ke hape.  Pg2 kami kuar gi keje, aku x kisah dia nak masak apa bawak bekal ke apa. Mmg suma ada kat lam fridge tu..tpi yg tak sedapnya, bila dorang blah dorang x tutup suis kipas, tak tutup suis lampu..yg paling best Gate dgn pintu depan pun x tolong kunci.  Abis camne?. Mujurlah x lama lepas dorang blah tu, kakak balik dari sekolah agama.  Dia lah yg telefon aku bgtau apa jadi masa dia balik.  Abis??. Apa lagi aku nak katakan?  Kalau lah dorang ada sentimen sikit nak fikir mesti tak jadi mcm tu kan. Mujur lah takde org masuk rompak umah ke apa. Kalau tak sapa nak jawap?.

Memang aku tak paham org yg maen tangkap mudah jer suma perkara.  Manners tak ada langsung org kata.  Toksah citer lagi pasal kaen kotor yg dorang tinggalkan merata2. Manjang jer lepas dorang balik aku kutip suma kat lam bilik. Dengan tuala lembap, baju basah kat lam bilik.  Seingat aku, dan aku terus mengingat diri aku, tak pernah aku wat cam tu hatta kat umah MIL pun.  Tak pernah tinggal jer segalamala biar org lain uruskan. Sbb kita patut hormat tuan rumah kan. Hatta umah mak aku pun.  Baju kotor pun kalau nak tinggal aku siap2 pesan kat anak2 letak terus dalam mesin.  Selimut kat umah MIL aku makesure basuhkan dulu.

Jadik, kalau lah tiap kali aku membebel pasal perkara di atas, tak ke SP akan kata aku x suka family dia datang?.  Walaupun bukan gitu maksud aku. Aku terima semua tetamu dlam rumah kecil kami tu dgn tangan terbuka tapi agak2 lah kan.  Benda2 sensitip gini misal nya aku x bole sembarangan ckp. Takut2 SP tersinggung.  Aku x rasa dia tau pun mende2 (yg mgkin dorang anggap remeh) tu. Selalu nya kalau kakak bising2 mengomel aku, itu antara TST (tau sama tau) antara aku dgn dia jer. Aku siap bgtau dia jgn kecoh2. Nanti ayah tak suka..So, sinilah tmpat aku meluahkan segalanya. Ditakdirkan ada antara dorang yg baca...sendiri mau ingat lah kan.

I m not perfect jugak, tapi seboleh2 aku cuba. Dan aku amat org lain jugak berfikir gitu.  Adat dan adab hendak datang, tinggal atau sewaktu dgnnya.  At least kalau ada amalan yg mmg dah biasa tu, kalau tak elok tu ubah2 lah. Kalau tak  mmg jadik biasa dan sebati dalam diri kan.

Rumah kami mmg sentiasa jadik tumpuan terutama anak2 sedara SP dari dulu lagi.  Aku rasa dorang rasa selesa dan lagipun aku rapat dgn dorang.  Bole bercerita apa saja berbanding makcik2 dorang yg lain tu.  Sbb itu bila dorang nak dtang jer, dorang bgtau awal2.  Bole aku siapkan apa yg patut dan masak apa2 menjadi kegemaran dorang.  Noticed in advanced required. Itu yg aku selalu pesan kat anak2 sedara suma.  Mgkin sbb dorang tu paham bahasa dan outgoing, so far no problem. Cuma yg lelain tu..yg dah berumur tu agaknya susah sikit nak kasik ingat....nasib.

Jadik, apa yg aku tulis, apa yg aku cerita kat sini..itu hak aku sebagai tuan pnye blog. Sebagai tuan rumah. Org lain takde hak nak komen nak suh delete ke hapa. Who eats chilis will feel the hot ..tak gitu?. Lepas ni kalau ada antara korang pembaca yg mmg terkena dgn apa yg aku tulis tu, amik lah ingatan.  Sungguh kadang ada bnyak benda tak terluah dek kata2..tapi bila dah terbaca tu..sendiri mau ingatlah kan...

Zaman sekarang ni ,bukan zaman plastik ok.  Aku tak leh nak bermuka2. Seolah2 mcm tak ada pa yg berlaku..pendek kata, mcm nak masuk umah org, harus beri salam, ketuk pintu dulu...takkn maen redah suka2 jer kan..laenlah umah sendiri. Tu pun kena bukak kasut dulu..bukak kunci pago dan sebagainya kan...

Apapun, selamat menyambut maulidur rasul...selamat bercuti.



No comments: