February 7, 2011

Bengang...or rather can call them bangang???

Dalam kami yg besar ala2 penthouse ni, mmg still banyak bilik2 dan cubicle kosong. Sebabnya, staff company kami ni tak ramai sgt. Adalah beberapa ketul Local. Yg selebihnya mat2 salleh belaka. Dari pelbagai negara. Biasa bagi company omputih besar2 takkan nye bagi jawatan manager kat local kan. Local sumanya taraf2 kuli belaka...



Masa mula2 awal tahun lepas, ada satu company lain (different division) baru masuk kat off ni. Ada satu company lain kabarnya tak mo masuk under the same roof. Konon nak privacy, tak nak campur dgn org laen kat lam office nih. Tetapi since Dec tahun lepas bila vice president of Company turun ke Mesia nih, dia bagi arahan suma company ke duduk dalam satu bumbung. Mean by nama holding company banyak division leh ada sekali. Menyenangkan management dah holding. Ye lah, senang nak monitor kan. Padanler muka company yg konon nak privacy tu terpaksa move in sekali.



Awal jan ari tu dorang dah stat dok in the same off. Ada sorang skruteri, 2 manager mat salleh, 2 orang lelaki melayu. Mostly local tu aku mmg kenal2 sgt2. Sbb seblum aku join this company aku keje dgn company dorang yg kat Subang tuh. Kalau korang ada baca blog aku nih, ada jer aku citer pasal keboringan keje kat sana tuh. Sbbnya aku kena buat Akaun...pekerjaan yg paling aku tak gemar ok...So, yg skruteri tu mmg aku kenal thru minah sekor yg mulut takde insurans tu. (dia dah blah pun!). Skuteri tu agak kerek. Bujang lagi. Gaya jalan pun ala2 belagak gitu (pada pandangan peribadi aku) tapi tak sangka org lain pun ada same thought gak u olls.



Sejak dorang pindah dalam off ni, aku pun x amik port sgt. Aku jeran dgn minah sekor dulu tu. Laen yg ku cakp laen yg disampaikan. Sampaikan aku kena warning oleh boss aku pasal katanya aku create disharmony. Aku sungguh sakit hati tau. Masa tu nak jer aku cili mulut minah tu. Tapi aku pk no point lah. So aku dendiam jer. Minah tu pun mmg sedia ada masalah dgn bos Oz dia tu, so mmg dorang x ngam pun. Which akhirnya, minah tu blah pi keje tempat lain..konon kat Damansara ler. Allah tu maha kaya. Apa hal nak menipu kan berenti berenti jer lah ckp je betul2 keje kat mana..satuhari kami terserempak dgn dia kat KLCC..haaa..malu kau dia!..penipu sgt kan?..padan ler muka.



So berbalik pda company lagi satu yg baru masuk tu, since dah dok satu off, semua call pun kena go thru kami pnye hunting line lah. Yg ada beberapa no tuh. Kat off ni selain receptionist dan Office manager yg kena angkat phone, once a while kalau dorang takde, aku akan secara automatik kena angkat. Lepas 3 rings tak angkat, bunyi tu akan pi kat telephone aku. Aku ni manusia biasa. Kadang2 time2 aku busy teramat tu aku agak bengang gak ler kena angkat call. Terutama bila tukang angkat phone pi berak2 lama2...pi merayap mana2. Sbb aku selalu tersalah angkat incoming call which aku sangka internal calls. Ye lah, outside calls kena ler kita greet good morning, nama company bla bla bla kan..kadang aku tersilap aku angkat jer aku kata..hallo...yaaa...sbb ingatkan internal or intercom kan.



Pulak tu org yg kol company tu rude semacam. Kol jer terus sbut nama minah skruteri tu..apa salahnya..greet sikit..could i speak to bla bla bla..ni tak..call2 jer terus ckap...Minah debab (contoh la kan). takde pun ckp please ke hape. Yg aku pelik satu company tu, masa seblum coti raya cina tu, dua org melayu lelaki tu pi outstation, si skruteri pulak cuti 3 hari. Jadik sapa jaga off?..cuba korang fikir. Dah tau yg ado pi outstation usahlah amik coti dulu ..3 hari pulak tu. Yg tinggal bos dia omputih tu. Dah la omputih sekor tu sombong tahap dewa, dgn kita ni tak pandang langsung. Bila pas kol jer takde org angkat!. Tendang balik kol kat kita, pemanggil marah2 kita pulak. Sakit ati ke tak?..nak je aku bahasakan. Tpi tak bole salahkan customer kan. Mana dorang tau off meka tu takde org?..dalam hal ni aku rasa bos, anak buah sama poyo. Bongoks or rather bangang.



Kita ni 2 different company. Aku pun tatau apa urusan korang dgn customer korang, so kalau customer korang call takde org angkat, takkan kami nak tolong jawap?. Yg bengang lagi satu dorang pnye species ni, kalau ada call kat phone/cubicle lain haram nak tolong angkat. Tak paham betul aku. Skruteri dia yg sengal tu bole biar phone ring ring and ring.



Kat division kami ni, even bos aku pun tolong angkat kol kalau takde org. Sometimes dia amik message pun. Ya lah, mana tau customer yg call kan. Kadang2 belum kol lapan lagi call dah masuk. Negara2 lain tu waktu tak sama kan, ada masa dorang maen belasah jer kol pun.



Aku ingatlah division dorang tu mmg dah ada habit malas!. Malas nak angkat phone. Kalau skruteri dia tengah gebang, dia rela biarkan jer phone tu bunyi dia bole yekedeyack korang..betul lah. Skruteri lain yg aku kenal tak pernah perangai mcm ni. Tpi yg ni species mana ntah. Laen macam. Ada sekali tu, dia kol DHL nak buat pick up. So bila bdak DHL tu datang, bole dia on the phone bergayut..tapi package tu lum bungkus lagi..BOLEH????



So now, kalau ada kol for div dorang, aku transfer je. If no reply, kol tu tendang balik..aku cut off je the line..FAIR Bukan. Tak kuasa aku nanti kena maki dek org tu sbb no body reply. Buat my blood goes upstairs jer buat apa kan. Office manager aku yg suh buat gitu bila aku komplen yg aku tension layan kol2 dorang tu, macam aku ni takde keje lain.



I can be so nice but can be nasty if ppl are...kalau org ckp baek2 hati pun x saket nak layan kan. Ni tak , dah ler caller dia suma mcm siyal jer...dia (skruteri tu) pun sama..menyombong tak kena tempat. Apa??..dia ingat aku heran dgn dia. Aku peduli apa, aku dgn dia company laen2..bos laen2...ada aku kesaah??



Tak paham aku attitude sesetangah org ni tau. Kadang2 suma staff dorang kul 9 lum datang lagi. Bos dorang tu aku tatau ler tak kesah ke buat bodo ke. Division kami ni by 8.30am mmg suma dah ada kat off. Kalau tak belum kol 8 lagi dah sampai. Ye lah ikut lah waktu keje kita kan. Jgn lah suka2 nak datang..suka2 nak kuar lunch. Pulak tu bila suma datang lambat ada panggilan, again yg angkat kol jadik mangsa. Sapa tak sakit ati??



Yg pasti, mmg aku tak gemar attitude semua kat department tu. Suma sombong tak bertempat..Semua ada masalah attitude yg tahap teruk..Kena pi antar buat course customer service and good attitude gaknya. Kalau dah bos gitu..anak2 buah pun suma gitu. Bos aku, datang maha awal. Jadik org laen nak datang lewat pun segan. Yg pasti attitude yg baik perlu ada dalam diri masing2 kan?..



















No comments: