January 18, 2011

Serasi

SERASI..



Musti korang base dgr perkataan tu kan. Bukan serasi bersama daaa...serasi dgn suasana, obat dan sebagainya. Dalam kes aku ni, serasi dgn obat dan drnya.



Dah dekat seminggu aku ni tak sihat. Sakit tekak, batuk2. Antibiotik suma dah abis. Ubat batuk pun. 2 klinik dah gi termasuk klinik seringit (Klinik Satu Mesia tu) yg baru bukak kat area umah aku tuh. Bayar seringgit jer. Tp klinik tu tuk kes2 kecil2 jer lah. Takat batuk selsema, demam ringan, cirit birit tu ok. Sbb ubat2 pun x banyk. Dr pun tak ada. Yg ada dresser jer. MC pun tak ye kawan2. Jadik kalau rasa nak mc tu siap2 jer duit pi ler klinik prebet tuh.



Since semlam aku ni batuk2 teruk non stop. Gatal merenyam jer tekak aku nih, aku decided pi klinik panel SP kat Raja Laut tu. Jumpe Dr Suresh yg becok mulut tuh. Byk kali gak aku pi sana kalau batuk tu Insya Allah baek. Mana tak sebeban obatnya. Yg best pulak nurse n dr kat klinik ni mcm bersekongkol dgn SP. Sbb org laen x leh bwk family amik ubat FOC. Sume kena bayar dulu. Cuma staff EON jer yg free. Somehow dorang ada mutual understanding lau aku pi sana jer masuk under nama SP jadik x payah bayar.. Time2 sengkek tgh2 bulan cam ni cantek sangat ler kan.



Kul 3.30ptg aku blah pi sana terus jumpe dr Suresh tu. Dia ni mulut..kalau bercakp tu potpet potpet..tp Dr nya bagus. Dia check segala mala. Nafas, lungs..sambil tu mulut dia bla bla ckp nape aku batuk sebgetu rupa. Katanya tekak gatal tu sbb nak batuk jer. Phelgm tak ada pun. Dia bagi antiobiotik super duper strong, makan sekali sehari malam. Pastu ada ubat selsema, ubat kumur, ubat batuk demam dan ntah hape2 lagi. I bet kalau aku g klinik biasa mau ada dkat 70rm tuh..mcm ari tu aku gi Klinik Ilham sikit jer dah kena 72rm. So dia bagi the best ubat maklumlah nak belasah charge kat EON apa dia herann kan?..gaknya mmg nak kena sentuhan Dr Suresh dan bebelan dia baru le batuk aku nak baek...Salu cam tu tau. Jahat sungguh kuman aku nih..



True enuff, mlam tadi aku makan antiobiotk, ubat kumur dgn ubat batuk. YG lain2 tu tak berani aku makan time2 keje nih, dibuatnya pengsan sampai ke pagi tak bangun naya seisi rumah u olls. Jadik aku amik yg agak2 jer. Tu pun kena jer ubat batuk tu terus lalok. Pagi ni aku dah rasa better. Tekak sakit dah tk de. Gatal2 tu tekak tu ada sikit ler. Aku lupa pulak nak gargle ubat tuh pagi tadi dek kelam kabut memasak u olls.



Terlanjur aku pi opis SP semalam aku melepak kat off dia sementara tunggu dia abis keje kul 5.45pm. Macam baser ler dorang lau aku datang jer ada jer permintaan. Permintaan nak suh masak apa!. Office SP tu ari2 masak nasik. Periuk nasik tu ehsan kami ler. Sbb dah tak guna kat umah SP bawak pi off. Rupanya sangat berguna. Tgh je dorang lunch buat ala2 pot luck. Mean lauk2 masing2 bawak. Nasik masak kat off. Siap sharing beli sekampit beras tu dorang..meriah@!!.



Kat off SP tu ada dua org jer prempuan. Ye lah maintenance off kan, yg lelain suma lelaki. Yg pmpuan tu pulak sorang tu adek yg tgh mengandung anak sulong. Sorang lagi mak budak tp yg agak2 malas katanya (pengakuan dia..yek bukan aku). So berkerumun ler dua wanita ni mengorek rashia, apa pasal hari2 SP bawak lauk sedap2 jer (sedaap ker??). Tnya aku masak kul bape..kul bape bangun dan bla bla bla. Well aku citer lah, sejak amal sekolah ni dia mmg nak bawak bekal jer ari2. Nak tak nak aku kena masak gak. Aku pun kan ada azam nak membekal dgn tupperware baru u olls..aku kata, masak tu senang jer lau bahan2 dah siap. Jadik malam tu aku plan nak masak apa..aku dah siap kuarkan bahan2 dari fridge. Ayam ke ikan ke. Cili kering plak mmg aku dah blend ari minggu. Begitu gak bawang2 suma aku dah kopek simpan kat peti. Since bdak2 permintaan nak bawak air memacam..untuk menjimatkan masa, aku siap2 masak air gule tiap kali ujung minggu. Simpan kat tupperware. Apa2 dorang nak bawak air oren ka, sarsi ka, anggur ka...campur jer air gula, perasa tuang air..SIAP. Kita kalau nak jimat masa aku kata kena plan siap2 dulu. Kena ada time management. baru la masa tu cukup. Aku bangun kul 5.30am. By 6.30am suma dah siap!.



Depa tanya lagi kul bape kuar umah??.. aku kata before 7am mmg kena kuar. Sbb kejar masa Amal nak catch van sek. Yg pregnant tu kata..Akak, saya bangun kul 5.30am..tp kemas katil gitu gini..kuar umah 6.30am..(umah bdak ni dkat umah aku, cuma dia travel naek keta kan..kena kuar awal gitu)..yg sorang lagi pulak kata.."ala 6.30am aku baru bangun ler Na,....ish ish...padanler pun. Tu SP dok kata dorang dua ni jarang sgt2 bawak lauk.Ada takde telur msak kicap..tak pun lauk beli kat fourt court...dah slow mlow gitu kan apa yg sempat siap pun???



Since aku ada smlm tuh, si preggy tuh tanya aku ada stok ikan masin kapak tak??..teringin nak makan katanya. For pengetahuan u olls ikan masin kapak ni kat Johor jer ada tau. Bila balik Johor mmg aku borong berekor2..Sbb sini mmg takde.. Yg sorang lagi plak nak mintak sambal tumis bilis cili api...Yo lah, aku kata insya Allah, lau aku dan aku buatkan.>SP siap kata kat dorang,..x bole...mana bole masak tuk korang dia demam lah, korang buat ler sendiri..malas. Gelak ler bdak2 tu suma. Kata SP kedekut x bagi bini masak..cish..



So, pagi ni aku sempat ler buatkan bekal amal yg cam biasa tu....sosej koktel, nugget dgn air dia sekali. Aku sempat buat ayam goreng kunyit, sambal tumis bilis cili api dan gorengkan ikan masin kapak tuh..Ari ni aku x ada mood nak bawak bekal apa, so aku packed utk SP jer. Smlm balik keje tu aku pun x masak . Cuma buat bubur nasik jer. Pastu tumis kicap halia lobak putih. Makan dgn bubur nasik. Satu periuk abis terus!. Tekak aku pun baru2 nak baek ni taknak aku makan pedas2. Dua tiga hari ni kena ler posa makan sambal. Kena carik yg lembik2..yg tak berminyak...














No comments: