August 27, 2007

Weeken Beb...

Hari Jumaat petang tu, aku balik keje dgn berjalan kaki..dari KLCC sampai opis SP kat Raja Laut. Jauhnye???mgkin kalau first time mmg la jauh, tapi kalau dah biasa mmg tak de rasa ape..penat sikit la kot. Tapi kena jalan pelan2 menikmati pemandangan baru tak terasa sgt. Dari jalan ampang tu susur kuar ke Renaissance hotel pas tu ke Jalan Sultan Ismail.. Bila dah nampak maju junction mmg la dah tak jauh. Well kekadang nak juga naik bas ke, naik monorel, tapi melihatkan ke’jammed” an jalan ampang tu aku tak sanggup. Lagi bagus dan cepat aku jalan kaki lagi. Naik monorel?..adalah sekali aku naik tapi rasa tak berbaloi ngat sbb nak menunggu pas tu dah satu stesen kat medan tuanku dah nak turun..tak ke kejap sgt tu..kalau jalan bole cuci mata, percaya atau tidak aku ni dah bape kali terserempak dgn orang2 yang sesat kat dalam KL ni bertanya direction. Ada sekali tu masa aku jalan dgn slow motionnya kat depan UniKL ada satu kakak ni dgn segerombolan budak2 dari baby sampai le umur belasan mengarah ke KLCC. Dia Tanya aku cam ne nak pegi Sogo..dan aku pun dgn murah hati tunjuk jalan sbb aku pun nak ke sana…ibaratnya kalau dorang jalan nonong jer, mau sampai KLCC tu..sian kan dorang..dari loghat tu mcm mari dari Sabah..mgkin jalan2 kot.

So ari jumaat tu patutnya SP ada farewell dinner dgn boss dia. Aku cadang tak mo la balik dulu dan cadang2nya nak buang2 masa kat jalan tar atau sogo, tapi tah cam ne SP kata dia tak jadi nak join dinner tu sbbnya ramai kwn2 dia tak pegi..(dorang mmg tak bape suka mamat tu, so bila dia nak blah dorang kind of happy dan tak mo le join) . Aku apalagi ajak lah SP survey baju budak2..well survey je sbb aku blum gaji lagi nak beli. Merayau kat pertama reject shop, mahal2 jugak.aku ingat 3-4 thn lepas aku pi shopping baju budak2 kat situ masih bole dapat yg RM3 sehelai untuk tshirt, la ni tak dapat dah. Yg paling murah pun tshirt cekkai RM7. Yg cantik sikit untuk boys ada koler2 gitu, belasan ringgit..endup tak beli apa pun. Kad Kredit ada bole guna tapi semenjak dah ala2 INSAP tak nak guna ni, aku tak guna pun. Ajak SP pi Sogo pulak..mak ai ramainya manusia, ntah hape gaknye dorang beli kat situ..nampak adalah offer untuk KIKO pnya jenama, tapi aku still find mahal. Yer la kalau dah 70% seluar jeans harga masih lagi tiga puluh ringgit ke atas bukanke mahal tu..aku pulak kalau nak beli koman2 3 pasang tiap sorang (tuk baju raya la konon) kali paling kurang pun 30 = dah bape tu.. Bkanlah kedekut, tapi sejak2 barang2 mahal ni aku rasa tak berbaloi nak beli baju budak2 mahal2 branded2 sdgkan nak pakai kejap jer..brand cap ayam, janji ok apa salahnya. Tak bole nak ajar bdak2 pakai branded2 dan mahal2 ni bukan apa, takut la terjadi cam kawan aku tu, baju anak jenama Guess, suar jeans jenama OSh KOsh, kasut pulak sepasang 2-3 ratus. Tak payah ler..sbb kalau mampu tak kisah, tapi setakat nak tayang dan tunjuk2 aku rasa takde maknanye kan..kami pun bukan orang kaya sederhana jer, baikla gunakan untuk beli barang makanan dah tentu jadi darah daging…

Last2 mmg tak beli baju pun..namapun survey. Aku kalau nak beli baju budak2 ni kena pi sendiri, ye lah SP tu nak beratur bayar pun dia tak nak apalagi nak tunggu aku milih2..ada tak der dia bagi aku duit 2-3 ratus untuk beli baju bdak2, dan aku bole dgn senang dan gumbira pi mana2 dept aku nak..

Untuk tidak menghampakan hati yg berjalan jauh dari KLCC sampai Sogo tu aku influence gak beli sepasang kasut berharga RM10 untuk budak2 ka Juke Box.buat pengubat penat jalan..dah sudah by Maghrib kitorang solat baru balik umah…



Sabtu.&.Weekend untuk anak-anak..



Hari Sabtunya pulak aku ada peluang bawak anak2 kuar. Well kuar dari Rawang tu consider best outing lah tu untuk bbudak. Sbbnya aku mmg jarang2 bawak dorang kuar dari kariah rawang tu kecuali untuk dua perkara, antar bibik balik keramat sebulan sekali ataupun balik kampong. Aku mmg selalu bawak kakak kuar KL kalau ari sabtu, pi library ke teman aku pi facial kat pertama ataupun sengaja kuar buang masa time Sabtu tu. Tapi dua orang troop tu mmg tak bole. Pertama aku tak bole nak jaga dua2 sekali kalau ayah tak der. Amal mgkin ok la kot, tapi Aleeyn..sori. Sbb dah 3 kali kes ilang dia kat pasar aku tak nak amik risiko. Sat lagi ilang kat Sogo cam Yen ari tu…harus.

Pepagi lagi amal dah bangun kejut aku untuk mandikan dia..dok sebut2 nak pi KLCC..kitorang kuar dalam kul 10 cam tu lepas aku siap masak2 sikit untuk bekal makanan. Kang lepas naik mandi sure dorang lapar kan. Aku ada ler amik gambar 2-3 snap, nanti lain kali kalu aku rajin aku uploadkan..

Aku kasik can dorang berendam 3 jam. Smpai kecut2 gak ler tgn depa tu. Sbb tempat tu cetek aku tak risau sgt. Aku bole lepak dgn SP baca suratkhbar sementara dorang menikmati mandian dorang tu. Agak tak ramai orang lagi mgkin sbb masa tu awal lagi kot.. Aleeyn tak tahan lama mandi dah nak naik..sbbnya dia nampak padang permainan kat sebelah tu lah..so lepas dia naik SP bawak dia main2 kat taman sementara dua orang lagi tu masih kebah lagi mandi manda..dkat2 kul 1 kot baru dorang kata nak naik..lepas makan..kami terus balik..dapat la tidor kejap sampai kul 4 ptg..ptg tu gak abang SP datang dgn wife dia..kebetulan lak spaghetti yg aku buat pagi tu ada lagi so aku serve jer lah…Spagheeti mesia, sbb ada campur cili lah, dan ntah hape2 lagi..tak pure italian dah..

Ahad mmg totally aku jarang kuar dari Rawang kecuali kalau terpaksa. Sbb aku rasa macam tak cukup cuti dan rehat je kalau pi berjalan ari Ahad. Ada tak de pi pasar bawak budak2 makan roti canai…dah..settle.

Masak2 sikt2 tapi tgk mood la, ada mood ada la special tak de kalu biasa2 jer..ari ni aku cuma buat sup tulang dgn kerabu sayur pas tu goreng ikan masin sket, makan dan tidor sambil layan ler citer2 yg ada kat astro tuh..pendek kata weekend kalau kuar mmg tak terasa rehat cukup..bila bangun pagi isnin je aduh malasnya nak keje..ari ni pulak sekolah dah start..perrggh..


No comments: