August 15, 2012

Wordless Wednesday : Sedekah

Aku ni bukanlah dari kategori org yg kedekut gitu.  Agak pemurah dgn anak2 buah, kawan2.  Walaupun kadang bukan dari segi wang ringgit, mungkin tenaga..buah fikiran dan sebagainya aku mmg tak pernah kedekut. Tetapi harus bergantung kepada keadaan org itu lah kan, kalau dia kedekut tahap nak ma*p*s, aku leh lagi jadi 100x kedekut. Tp lau org tu tak pernah berkira dgn aku..aku pun 100x tak berkira.

Agak skeptikal, bila tiap kali tgh makan ada org nak datang minta derma bagai aku berasa kurang senang, terutama kalau org tu nampak sgt sihat walafiat.  Kalau org buta, insya Allah seboleh aku ikhlaskan hati.  Lagi satu kalau nak derma ke maahad bagai, aku salu ikut kata hati. Kalau aku rasa ikhlas aku beri. Kalau tak aku x beri.  Dari pada beri tak ikhlas ye dak..jadi dosa pulak. Nak nak lagi la ni byk sgt org menipu mintak derma kan.

Beberapa malam lepas, ketika malam minggu aku ajak anak2 ikut pi terawekh kat masjid.  Dgn janji nak pi mengeteh kat mamak lepas tu. Pekena teh tarik, sama roti planta ke apa kan.  Since bdk2 agree, aku siap2 bawak  pouch berisi duit sikit. Biasanya mmg pi terawekh aku bawak gak duit. Tp note ringgit2 kecik tu lah kan.  Sbb bila usai solat terawekh 4 rakaat, akan ada budak kecil comel bawak pouch tuk collect sapa nak derma kan.  Pun begitu tak hehari gak aku bawak. Sbb selalu jer lupa.

Jadi malam minggu tu, aku bawak 2 keping note BESAR...beberapa keping note kecik2 singgitu tu.  Aku dah siap asing2kan sekeping note tu kat salah satu compartement tu.  Ada tiga compartement suma.  So kat compartment pertama aku letak HP dan yg tengah note Besar lagi satu tu dgn duit singgit2 tu lah.

Masa bdk kecik datang bawak pouch tu,aku dgn konfiden nak amik note2 singgit tu lah kan. Perasaan aku ada 3 keping so aku amik tnpa tgk dan terus masukkan dalam pouch tu.  Sampai usai solat tarawekh, kami terus ke Restoran mamak kat depan masjid tu.

Since dah jadik kebiasaan aku seblom nak ngoder ke apa, aku bukak purse dulu..so does mlm tu. Aku bkak pouch tu dulu lah. Masa tu la aku pasan tinggal sekeping jer note besar kat compartment yg last tu.  Berulang2 kali aku check...mmg confirm tinggl selai jer note tu. Mean note lagi satu tu secara tak sengaja (hati tak baik kan..niat tu tak betul) masuk kedalam pouch bersama2 note2 kecil tu..

Bukan sedih ke apa, tapi aku ketawa.  Sbbnya, mmg aku dah lama berniat nak sedekah kat masjid dgn note2 besar gitu tapi tak pernah kesampaian.  Sbb hati dipengaruhi setan jahat, tiap kali nak derma mmg note2 kecik jer.

Aku ceritakan kejadian tu kat SP dan anak2 semua dan kami ketawa.  Mujur lah ada sekeping note lagi tuk mengeteh...(Allah maha mengetahui kan, tinggalkan sekeping tuk kami) kalau tidak harus ada yg basuh pinggan.

Aku ckp kat SP..insya Allah ikhlas.  Allah nak beri 10x ganda besar dari tu kot. Sbb tu benda ni terjadi.Dah lama berniat tp tak kesampaian. Agaknya kalau tak berlaku gini, sampai ke sudah tak sedekah ye dak?. Aku  mengharap keredhaan dari Allah atas sedekah yg tidak disengajakan itu..Mudah2an hati ku ikhlas bersedekah.

2-3 malam berikut bila setiausaha masjid buat pengumuman mengucapkan terima kasih atas sumbangan derma segala, aku hanya senyum sendiri dalam hati.. Alhamdulillah. dalam tak sengaja aku telah mendapat pahala berlipat kali ganda kan?...

Jadi ingatlah, note2 kecik jer yg salu masuk dalam kota masjid....note2 besar suma?? pergi ke kompleks membeli belah kan..sesekali note besar pun teringin masuk ke dalam masjid kan?..

Wallahu'alam

No comments: