February 13, 2012

Harapan dan Doa.

Jangan gelak eh bila baca entry ku kali ini.  Jangan pula kata ..haha, tu lah mintak lagi..dah dapat pun..Padan muka..bla bla bla..Aku cuma nak berkongsi jer. Tentang sesuatu yg aku harapkan maybe 20 tahun dulu. Baru sekarang ni jadik kenyataan seh..Haru betul.

20 tahun dulu, masa zaman2 bercinta ala2 Kuch2 Hota Hai kan, aku salu membayangkan kalau nak kawin nak carik lelaki tampan yg keje office. Yg pakai long sleeve bertali leher. Smart jer dgn seluar slack, maybe berkasut Camel or Dr Cardin ke of paling kokak pakai kasut kulit seh.  Tu ada lah anganan ok.  Ala2 hindustan pnye cerita lah. Harapan tu mmg berangan akan the best.  Mmg itulah yg aku harapkan MASA itu.  Wah, berangan tak hagak2 kan. Alah, masa tgh muda tgh naive org kata tak tau lah kehidupan tu bukan atas dasar angan2 jer yek.

Lepas ditakdirkan bertemu jodoh dgn SP kan aku terima je dia seadanya spt mana dia menerima aku dalam hidup dia. Masa tu pun SP mmg a technical / Maintenance guy yg mmg dah ada tersedia uniform dorang tersendiri. Company provide siap dgn safety boot lagi. Biasanya setahun 2x dorang akan dapat uniform. So aku tak pernah susah payah nak pikir gosok baju kemeja ka, suar slack ka..hapa jadah suma tak yah. Sbb uniform tu tak perlu nak gosok.  Gasak je, lgpun keje2 dorang rough mana sesuwai nak pakai lawa2 bagai.

So hampir belas2 tahun juga I had enjoy my mariage life tanpa perlu pikir nak gosok baju keje SP.  Beli kemeja SP pun ala2 untuk jenjlan or nak beraya ke hape. Tu pun mostly dia prefer lagi pakai Tshirt kan. Cuma ada lah 4-5 helai kemeja buat syarat kot nak pi majlis formal ke kan.

Aku tatau la org lain, tapi most of kawan2 aku suma bangsa laki tak ler reti nak beli baju and suar sendiri.  Kena bini gak yg susah payah meredah soping kompleks time2 sales tu nak carik baju keje laki. Klau tak dibelikan sampai ke sudah laki dok pakai baju kaler faded buruk gile.  Ada satu kawan aku lagi parah, laki tu pangkat not bad tapi bini lah yg terkocoh2 sana sini dok survey baju keje dia. Nak tunggu laki tu pi beli sendiri alamat lah gaknya. Lelaki2 malas gini jenis sempoi pakai nan ado jer.  Bini lah yg berasak2 kat sogo kat jusco taim2 sales tu semata2 carikkan laki tercinta baju keje...supaya laki nampak kemas, hensem. Supaya takle org cop, teruknya bini jaga, baju keje buruk nan gitu kan...gaknya lah.

For so many years, aku tak pernah mengalami situasi begini kan. Entah kenapa2 ttba jer harapan aku yg tercipta 20 tahun yg lalu ttiba jadik kenyataan jumaat lepas tu..Aiyooh.

SP bgtau yg dia kena naik ke tingkat 11 - Ke procurement and admin department. Sbb dia kena buat2 keje2 kat dept tu la pulak. Ye la Maintenance dept dah lama redundant sejak sumanya pi amik VSS kan. Since now dia je tinggal sorang.  Yg sorang lagi baru jer tamat sbb pencen. Mau tak mau kenalah dia naik ke tingkat lebih tinggi dan buat keje2 admin pulak kat tingkat 11 tu..Parah.

Best part, boss dia suruh dia start pakai kemeje dan suar slack pi  keje. Instead of uniform biru kegemaran dia buat sekian lama tu.  Pandai je dia ckp dgn bos dia, dia takde baju kemeje, takde slack. Yg ada uniform jer.  So tak pe boss dia kata, aku bagi chance. Ko leh pakai uniform tu dulu tpi mulai bulan March nanti, ko harus pakai kasual mcm org lain jugak..Dussss..

Bila SP ckp dgn aku Jumaat lepas tu gitu, baru la aku tringat..aisehman. After so many years, dgn anak2 yg pakaian sekolah  berlambak2 nak digosok, dgn pakaian aku nak digosok for stock seminggu, now aku kena tambah tenaga tuk gosok baju keje SP pulak.>Adoyaaaaai, paraaaaaaaaah.

Lepas kumbah2 segala mala stock kemeja dan slack2 dia dalam almari, ada lah aku dapat 6 helai short sleeve kemeja dia leh pakai pi keje, ada lah 4-5 lai suar slack. Yg selebihnya 2 almari tshirt dan jeans belaka...Sudaaaah!!!....guess who lah yg kena fikir pasal nak carikan dia kemeje for keje now..suar for keje...and tuk gosok2 suma2 tu...alamak..

Tu diaaa...next time, aku kena hati2 apa2 yg aku harapkan...kalau tak begini jadiknya. Maybe next time aku harap SP jadik kaya raya..so that aku tak yah susah2 payah nak keje..goyang kaki je kat umah jadik mem besar..ok tak??  hiisssh.. padan muka aku kan..

3 comments:

NenetPenne (NP) said...

should i say, anything happen for a reason anna??

tulah kita kan, kadang2 kita hajat tahun ni, tapi tahun2 akan datang baru kita dapat..so berhati2lah dengan apa yang kita hajat dan angan kan..

ok i angan2 nak kahwin dgn anak raja...ANAK RAJA!!!!!! sultan kelantan is single yoo!!!...ha ha ha...

*net, kau ingat kau cantik mcm neelofak???* ha ha ha

Anna said...

Indeed Net..haha, tu lah yg ku coba untuk sampaikan..OK pe, Dia kan still single you...bole je. Lgpun dia berjiwa rakyat katanya..harus carik rakyat marhaeen jugak kenss..hahaha

SemuaTentangKita said...

kan kak..DIA akan kabulkan permintaan kita, cuma cepat atau lambat jer. Tanda DIA sayang hambaNYA..
Congrats utk SP :)