January 11, 2012

Bila Propaa..

Aku tatau la org laen. Tapi bagi aku, aku tak suka hidup propa. Means propa lah. Tunjuk kat org memacam bagus jer..tapi hakikatnya.. Ya Allah..tuhan je yg tau.

As a wife terutamanya aku salu remind my self, tak mo post gambar2 tak sepertinya kat fesbuk. Tak mo lah mengata pasangan seumur hidupku kat FB walaupun kadangkala bergaduh bagai nak rak. Berperang ngalahkan perang dunia ketiga.  For me, ada benda yg kena keep P & C tak kira walau apa pun.  Cumanya kalau ibaratnya takde tempat sesuai mengadu ke hape, mengadu lah kat belog kan.  Luahan perasaan. Kadang mengadu kat fb gak, tapi post tu terkwal. Mean org2 tertentu je leh baca leh komen dan leh gitu gini kan.

Hokay, hokay..benarnya aku nak luahkan hati pasal ada kawan2 kat fesbuk yg hidup suka sgt propa.  Seorang wanita ni, mmg suka sgt propa dalam fesbuk konon dia lah paling suci, hati paling bersih dan perangai paling baik. Pendek kata ala2 perempuan melayu terakhir lah kan. Setiap kali post kat fesbuk pasti vogue the vazz gitu.  Pasti menyatakan yg dia pi baca yasin bagai. Mendoakan kebaikan org bla bla bla..tapi hakikatnya u olls mulut macam puaka. Hati busuk macam sampah alam flora dan of kos perangai masya Allah, tuhan je yg tau.

Yang aku tak tahan tu manjang puji diri sendiri. Terover taw. Dialah paling buat kueh sedap, dia lah paling baek hati kunun. Tapi kat luar FB mendajal sungguh.  Tapi gitulah kehidupan kan. Ada org mmg suka di puji suka diampu.  Suka juga menunjuk2 kan bahawasanya dialah paling baik paling sopan...padahal dia lah paling PROPA ok.  Pastu nak tunjuk pulak siap gunakan nama org lain utk menjalankan kerja2 jahat dia ..hm sungguh tak elok kan.  Mesti org yg tak kenal dia ingat suci muci u olls kan..ish..walhal kes2 memalukan dia bersepah org tau.  Dia silap sbb dia ingat org tak taw..kakaka...kasian.

Yg kes kedua pulak, macam bagus jer getus hati kalau tgk gambar yg dia post.  Ala, gambar gelang emas lima inci tebal kan..pastu buat tajuk ..Terima kasih ayang...wallah...sedih sedih u ools.  Sbb gelang tu sendiri yg beli...dia ingat org taktau la kan. Mesti kawan2 lain yg taktau citer sebenar akan  berpikir, wah baeknya laki dia bagi gelang emas adiah besday..tebal 5 inci u ools..(bukan cam ko ahkak geli ooi, kena paw laki dulu..wakakaka.).walhal sebenarnya beli sendiri...

Paling parah, laki pulak jenis langsung tak mo amik tau pasal perbelanjaan rumah, perbelanjaan sekolah anak. Tak mo peduli nak tolong jaga anak pun u olls. Anak berak smpai kertang taik dalam pampers tu. Namun nak tolong cuci dan bersihkan haram.

Bila taim2 sebok nak sekolah pun gitu.  Laki haram takmo peduli pun nak gi sekolah bayar duit yuran ke hapa ..paling parah, anak sebok2 buat persiapan sekolah, dia pi karoke sampai ke pagi..apa barang???  Jadik aku kalau tgk2 benda2 propa begini ase menyampah u olls. Lebih2 lagi kalau kawan tu sendiri salu bercerita kat kita mengadu nasib dia begitu begini tension sama laki yg tak amik peduli langsung bbla bla. And sebagai kawan kita bagi la nasihat ..bagi idea camne nak solved the problem. Tapi ibaratnya cam mencurah air kat daun keladi. Ada masa menangis2 kwan tadi tu mengadu naseb perihal laki dia. Dari mula bercinta, kawin sampai anak 4 ekor, laki dia tak pernah berubah perangai. Dan kawan aku yg sabar tadi tu telan segalanya..konon sbb anak2.

Jadik bila mananya dia post kat fb gambar gelang 5 inci tu dgn statement gitu, aku rasa sungguh lucu. Lantas hati ni mengetus..(getus lagi, berjangkit ahkak geli la ni) hok oloh...nak bgtau suma org laki dia romantik ker hapew ni?..perlu ke nak ckap terima kasih ayang..padahal dia tak add pun lakinya dalam FB dia..cer citer cerciter..  Jadi pada aku niatnya satu je..nak menunjuk2 kan..nak propa..

Org laen tu memacam gak laki  bagi kan ..ye dak ahkak geli??..kiki. Idak ler buat propa statment gitu. Lenla ko add laki ko dalm fb ko itewww......kansss?.

Jadik, aku menyeru kwan2 dan diri sendiri, hentikan lah sifat2 propa ini dari dalam diri kita. Jadik lah diri kita sendiri. Tak perlu hidup dgn pujian2 walhal hakikatnya kita je yg tau.  Biarlah berserderhana org kata.  Kalau nak tunjuk gambar ke hape agak2 lah pada org2 tertentu dan kawan rapat jer. Bukan seluruh alam maya fesbuk ya..takut2 nanti dikhuatiri jadik riak pulak.

Ingat, Allah tak suka org yg riak dan menunjuk2 kebaikan atau apa pun ya...Salam, sekian tazkirah saya..

6 comments:

Irfa said...

anna..
aku igt aku je yg tak suka jenis propa cam bagus ni..terutama dalam fb.ko pun ada kenal jugak org camni..sian sungguh la

Ahkak Geli said...

doakan yang terbaik sajew lah hakak yoiii...

ahahah..sebenarnya bila dia buat begitu, itu terapi diri sendiri

NenetPenne (NP) said...

sebab dia tahu dia kuranglah maka dia buat gitu so that happy laa sikit...tu je cara dia menghiburkan hati dia..

Cik Sibuk said...

ya ampunnn..haku pon ada kawan sebegitu..tapi bukan dekat FB sebab ai takde FB. Entah2 kawan kita ni orang yg sama ke??

huhu

MyZsZs NOoR said...

Kak ana, tu salah satu sebab saya amik keputusan akan delete fb dalam masa terdekat ni.

Ingatkan dalam tv je banyak pelakon, dalam fb lagi banyak. Hehe

Anna said...

Kanss..u olls. ramai upenya yg hidup penuh propa gitu..

jadiklah diri sendiri kan..
Cik Geli : ye la yela...aku doakan la ni..(aku lupa plak ko AJK Surau ye..) kikiki