December 29, 2011

Mak Mertua...MIL

Bila kita tengok citer tentang Dhia kan, pasti kita terpikir pikir...ada ke org sejahat mak mertua dia si Ku Salmi tu..wujuk ke orang cenggitu di dunia ini.  Adake manusia sejahat ku salmi tu yg sanggup menganiaya anak sendiri, menganiaya menantu sendiri..besan sendrik????

Jawapan aku ialah ADA...sudah tentu lah ada. Kalau tak takkan ada orang buat citer begitu. Ok ok, mebe pengarah tambah2 lagi kejahatan dia supaya nampak lagi kejam kan. Hakikatnya org cenggitu mmg wujud hokay.

Salah sorang kwan aku, yg aku mmg tak sangka dia pnya masalah sebegitu besar dgn mak mertua. Ye lah, dia yg aku kenal hapi go lucky..tingtong..loklak. Ayat pun sometimes tak bley blah kan...haha, mana tau sebalik karektor giler2 dia tu, dalam hati sangat parah. Dek penangan mertua sendiri.  Aka mak kepada suaminya yg terchenta tu.

Mcm Zikir jugak gaknya. Kalau hehari mak dok sogok, dok hasut bini ko gitu gini kan, ofkos lama dia akan termakan jugak. Pendek kata jadik lelaki bengong cam watak zikir tu kan. Sbb apa, sbb maknya lah.  Jadik pastilah, zikir akan rasa tersepit. Terhimpit antara kaseh seorang isteri dan kaseh seorang ibu kan.  Regardless lah kan kalau mak mertua ala ku salmi men bomoh pak boon bagai lah.

Aku salu ingat, mujo aku beruntung dapat mak mertua cam mak SP tu.  Dia tu x banyak ckp. Pendiam...tapi sesekali melaser mmg lahar gak rasanya. Tpi mabe sebb kami dok jauh kan..so takde terasa sangat. Jumpe pun sesekali jer, maklumlah dekat bau taik org kata, jauh bau bunga kanss.

Kadang2 aku tak paham hati sesetengah org tua cam mak2 mertua ni tau..kejam sungguh. Tergamak sungguh. Sanggup dia caras anaknya nak balik kg bini semata2 nak menyakiti hati menantu dia. Sanggup  pulak wat citer urgent..balik skg walhal nya urgentnya nak suh mengantor di pi pasar jer.  Pulak tu dihasut anak nya supaya jangan balik umah sampai la tgh malam2.  Terkulat2 la menantu pempuan ni kat umah tunggu laki balik sbb janji nak balik kg tu tertangguh dari kul 6pgi sampai kul 11 malam kans...apa pnye mak mertua?.  Walhal anak menantu nak balik kg sbb nak nengok besan yg jatuh sakit..bukan nak pi makan angin pun..Lenla ku Salmi kan, besan pun sanggup dibomohkan kasik mati, sbb apa? sbb dengki dan sakit hati..masya Allah..

Ada plak mak mertua yg manjang je cekdeout mana anak menantu pi bercuti. Pantang dgr anak menantu pi memana, mula merengek2 kata sampai hati ko din, tak ajak mak pi tmpat tu. Mak teringin sangat...entah sempat ke dak..See??..kalau mak buat ayat2 mengcengkam jiwa ni kan apa gaknya anaknya rasa?? of kos lah serba salah kan.

Anak menantu terpaksa pulak menipu kalau holiday pi mana2..ye lah takut mak kecik ati.  Terpaksa suh anak2 menipu nenek. Supaya rashia tak terbongkar kans.  Gelihati aku teringat citer kawan aku yg sorang lagi nih..dia bercoti ke Indon tpi takmo mak mertua tau...terpaksa menipu u olls.

Ada pulak mak mertua mmg jahat hati. Dok citer benda2 tak elok kat cucu2 pasal anak sendri..ofkos lah marah menantu kan.  Sudahnya berantakan..tu ..salah siap gitu.

Yg ada, mak mertua backing anak sendiri walaupun buat jahat gile.  Walaupun tau anak sendiri yg kantoi kena tangkap khalwat kanss..masih menyalahkan menantu perempuan jugak bila dia mintak cerai?? pe jadah.

Tu sbb, adakala menantu perempuan tak tahan tekanan kan, mau di bomohkan jer mak mertua biar mati cepat u olls.  Tu kira tahap kejam dah tu. Tapi apa kes kan, kalau mak mertua sendri sanggup hasut anak suh cerai bini...ofkos lah hati sangat rasa parah, panas. Ase nak racun je org tua tu kan..

Pesan aku pada lelaki2 ..tolong lah.  Be a firm man  yg ada telo. Yang ada pendirian. Mmg betul mak kita, tapi kalau ajar benda2 tak baik..ajar supaya tak bertanggung jawb dgn isteri dan anak2 apa hal?? Kalau dah tua tu umurpun ntah sampai bila kan, doa jer lah yg baik2 dgn anak menantu. Paling penting, JANGAN campur urusan umah tangga anak menantu. Toksah lah sbok2 bebel marah menantu kalau anak ko tu tulung sidai kain, tulung kemas umah.  Sebgai mak ko patut bangga tu. Sbb dorang dua keje, sama2 carik rezeki...taksalah pun tulung isteri. So Mak mertua sekelian...jgn sbok2. Jgn sesekali menyiboksss.

2 comments:

Irfa said...

fuh panjang.tadi aku dh tdg blog ko tapi nape aku tak baca en3 ni.salah set tarikh ker?hehe

sib baik la aku dpt mak mentua yg okey..kalau tak nanges xde lagu la agaknya.

betul tu jauh bau bunge dekat bau taik

jadi lelaki yg ada TELO.aku suka ;)ko dah dewasa..ada akal takkan xleh fikir baik buruk.tapi kalau kena ilmu hitam takleh nak kata apa la kan.nauzubillah

*Miss Geli^ said...

lelaki yang ikut ckp mak sebenarnya dah boring ngan bini dia..nak merasa bini baru yang mak carikan..hahhahah