November 25, 2011

Interbiu hari itu

Hari Jemaat tu aku lari jap pi interview. Jahat kan. Nasib lah kan. Aku tak kuar lunch langsung pun. So aku kira kuar kejap gitu apalah sgt kan.  Kul 2 tepat SP datang amik aku kat off lepas jemaat. Campak aku kat Menara StanChart. Punya la..janji interbiu kul 2.30pm mmbawak ke pukul 3 suku gitu.


Yg meninterbiu nya dua org pinoy. (Filipino pmpuan) which aku percaya HR director ke hape ntah. Since dorang ada meeting dgn client kat KLCC katanya jadik lambat interbiu tu stat.  Bersama aku ada 3 org lagi juga interbiu to the same company tapi lelain post.


Ok tak ok satu jam gak lah aku kena belasah di hentam dgn berbagai2 soklan konterversi lagi sensasi.  Termasuk kenapa aku nak carik keje lain bla bla bla.  Aku tak cakp byk pun tapi since dorang tanya aku citer je lah yg betul kan.  Keje ok, bos ok..company jer mcm kedekut nak bagi rewards or merit.  Pastu bila minah sekor tu tgk gaji aku skg..dia tanya bape gaji masa aku stat keje..Bila aku ckp dia melopong...ye lah in 5 years byk tu je adjustments kan. Baru la dia kata, now aku paham nape ko nak carik keje lain..gitu katanya

Company ni sgt lah besar. Tapi blom ada bisness minyak kat Msia ni. Kiranya nak boost the market lah kan.  Dari percakapan tu aku mcm yakin insya Allah bole dapt cumanya aku rasa akan menolak kalau dorang offer...Off dorang sok katanya kat Bangsar. Siap tanya aku ada masalah tak kalau aku kena travel ke sana?, langsung tak de problem lah aku kata kan..maklum aku kan minah rempits u ools.

Lepas gedebak gedebuk, part ni aku dgr teros aku lemah gemalai yu ools.. Mana taknya katanya operasi akan dimulakan April 2012. Tapi dari Jan-March sapa2 yg dapt keje ni akan dihantar training ke Bangkok selama 3 BULAN..ye..harus diulangi 3 BULAN..gilos?? kalau takat balakong ke sg besi ke hatta janda baik bole ler take into consideration kan, leh je ulang2 alik bersakit2 selama 3 bulan. Ni Bangkok lah...guano tuh?. Katanya sistem training tu mmg kat sana. So by Apr lepas suma fully trained baru lah leh work at our own.

Mendengar itu, aku jadi kaciwa u olls. Ye lah, mana mungkin tu nak dok kat Bangkok ..negara banjir tu kan. Mana aku nak pikir anak2 sekolah, umah tangga..suami...Opss...hahaha. ye lah kan berpergian sebegitu lama apakah sang suami memberi keijinan...bkan dekat dek non..

Jadik now, aku mcm mengharap tak dapt jugak. Kalau dapat pun aku kena tanya lagi perlu ke Bangkok tu. Kalau tak perlu then baru aku leh pertimbangkan.  Harus tu. Offer taktau lah berapa kan. Tapi masa dia tanya aku hari tu aku mintak around 30-40% more dari apa aku dapt skg. Alang2 nak berenti biar berbaloi2 kan.  Lgpun aku kena notis 2 bulan beb la ni..Parah tu.

Walau bagaimana pun, pencarian kerja masih diteruskan. Walaupun aku mmg totally takde masalah langsung dgn kerjaan . Cuma aku rasa tak puashati dgn cara company treated jer.  Harus lah ada injakan gaji setiap taun kan walaupun ciput. 


Tapi, sekiranya mana tau boss baru ni ttba nak bagi naik gaji ke..promote ke..then barulah aku menimbang2 utk tidak memberhentikan diri gitu.  Aku plan nak sambung belajar tahun depan insya Allah..memerlukan dana extra tu. So kalau dapat rezki dari lebihan gaji lagi baik kans...

2 comments:

SemuaTentangKita said...

saya ni keja gomen lagi gaji kecik kak..yg besar gaji tu yg pangkat tinggi2. Saya pencacai hina ni ciput jer..huhuhu *Alhamdulillah*

Anna said...

mrsharis, gaji kecik benefitnya sampai ke akhir hayat...gaji besar by time 55thn..takat tu jer lah..cuma beruntung private ni tang KWSP lah..ada lah lebih sket..tolak campur gomen versus prebet sama jer.....yg penting rezki halal kan..