October 17, 2011

Good rest...thats what we need!!

Dah 2 minggu rasanya aku manjang je ase tak sihat. To be exact lepas arwah mak meninggal.   Dari segi emosi dan spiritual aku sendiri ase sakit yg amat sangat.  Masih terkenang2 lagi. Bak kata Dr Suresh ari tu..ur emosi cuba menidakkan realiti. Sbb tu sel2 dalam badan semua menolak utk baik. Menolak ion2 positif katanya.  Betul la apa dia kata tu. Aku tgh mencoba sedaya upaya tau menerima hakikatnya. Mulut mmg kata ya, tapi dalam hati?? hanya Allah jer yg tau.  Baik aku maupun akak kami seropa jer. Bila aku telepon akak, tiap kali bercerita mesti terimbas kenangan2 bersama arwah.  Tipikal kan, tapi since kami rasa kami sangat attached to arwah mak, cant help it.  Bak kata akak, tiap kali nak suap nasik nampak lauk yg arwah mak suka, pasti teringat kat dia. Dan dan gak selera terus putus.  Gitu jugak lah aku.  Mmg tak pernah lupa nak baca yasin setiap kali lepas solat or sedekah Alfatihah tiap kali terlintas teringat arwah.  Kenyataan tetap kenyataan walaupun sepahit mana kan.  Since minggu ni ada kat umah jer, aku plan nak rehat cukup2 just to get recover.

Hari Sabtu tu, pepagi dah digugah Amal. Sekolah dia adakan sukan. Walaupun dia tak masuk acara. Sbbnya sukan tara dah dibuat awal2 lagi. Memandangkan ramai sgt student kat sekolah tu kan. Baik dia maupun Delin dah bawak balik pingat perak masa ari Jumaat tu.  Tapi hari sabtu dia nak jugak pegi. Nak ikut perbarisan dan nak tgk kwan2. Nak sokong umah biru katanya.  Delin?? aah dia tu apa dia kesah. Sama jer. Dia tak peduli dan tak ada hati nak pi pun.

Sampai kat sekolah, majlis perarakan pun dah bermula. Kami dok la jap kat kantin tu.  Ttba SP dapat panggilan dari kakak dia.  Nak datang umah.  Kakak dia turun dari Keluang semata2 nak ke Unisel. Dia dah turun malamnya tu dan dok kat umah anak dia kat Kajang. Since ada konvo anak dara dia hari Ahad tu dan Unisel tu dkat dgn umah kami kan, mmg dia akan turun dan tido umah selalunya. 

 Aku, SP dan Delin kena gerak pi pasar dulu cari lauk. Maklum peti ais pnye stok pun nan ado jer kan.  Aku tinggalkan kakak kat sekolah utk meneman Amal.  Gitu gini, pi pasar beli apa patut dan balik umah.  Sedia maklum, umah mcm kapal dgn kain baju 3 bakul besar tak berlipat, umah tak berkemas bagai. Betul2 cam kapal pecah lagaknya.  Letak je barang2 pasar kat sink, aku kemas kain baju masuk dalam  bilik. SP kemas kat luar, cuci bilik air.  Sempat gak aku sapu sampah, tukar sarung bantal. Aku sangka sure dorang nak tido kat umah malam tu. Jadik aku kemas2 gak bilik bdak2 ni ala kadar.

Berpeluh2 aku mengejar menyiapkan mengemas dari depan sampai ke belakang dan stat memasak. Risau gak karang kalau org dah sampai lauk tak siap lagi.  Badan mcm tak berapa sihat sgt lagi tapi gagahkan jugak.  Since dah dekat 2minggu kemabukan ubat sampai nak pitam, aku stop je amik apa2 ubat pun. Pening rasanya dok makan ubat jer.

Menunya ialah, kari ayam, kerabu mangga, sambal tumis cili api, pucuk ubi rebus. Sayur kobis + kacang, ada telur masin dan ikan selar goreng. Dah menunggu dorang lama sangat sampai siap masak tak sesampai kan, aku ajak SP makan.  Mana tau masa nak amik pinggan jer kakak dah kol suh amik kat sekolah. Langsung x jadi  makan. Masa tu dah kul 12 lebih/

By time dorang sampai dah kul 2. Imajin perut ku udah masuk angin gitu. SP pun baru sampai jugak amik bdak2 dari sekolah.  Makan makan jugak tpi dek kerana perut udah masuk angin langsung ase sebu.  Tetamu2 aku tu kalau ada sambal tumis ikan bilis mmg happening la dorang makan gitu. 

Beria aku kemas, tukar sarung bantal bagai rupanya dorang tak tido kat umah. Katanya nak pi Kelang. Umah BF anak dara meka.  Dan nak tido sana. Si anak dara pulak dah bertunggu tangga kat umah family BF dia tu berhari2 dah katanya.  Well, aku mmg tak bape setuju di sini. Ye la, anak dara kita terhegeh2 bertandang umah jantan. Takde apa ikatan pulak tu. Both parents yg lelaki dan pmpuan pun sama.  Patutnya bagi aku nasihatkan dua2 nya not to buat mende2 gini. Ni dah terlampau2 pulak aku rasa. Aku suarakan ase tak puashati pada SP. Nampk sgt nanti org kata anak dara cheap sale gitu. Dah asik bertandang jer, nikahkan je senang. Tak yah sbok2 nak tunggu Dec bertunang setahun bagai.

Sesakit mata menengok gitulah adanya. Namun bukan anak dara kita apa lah kuasa kita kan. Dah mak bapak pun cam sokong je segala tindakan anak mereka.  Ada juga dorang offer nak ikut tak?..dgn baik SP menolaknya. Lgpun malas nak kuar kan. Aku pun bkan sihat sgt.

Lepas dorang gerak ke kelang pukul 6 ptg gitu, tinggallah kami anak beranak.  Lepas maghrib bdak2 merengek ajak keluar. Nak makan askerim kat Mc D katanya.  Layan kan je lah walaupun malas sgt nak kuar.


Hari Ahad, lepas solat subuh masing2 sambung tido. Bukan kebiasaan aku tido balik sampai kul 9 gitu. Tapi dek kerana badan tak sedap kan. Bangun2 pun dah terik matahari. Cis, tak baek. Kalau arwah mak ada mesti dia marah. Tido meninggi hari gitu.

Aktiviti ahad biasalah. Baca paper, masak, makan dan tido.  Ku bantai tido dari kul 2ptg sampai kul 6 petang. Cuaca pulak hujan dan mendung mmg bergelimpangan lah jwpnya.  Dgn lena padahal ada 3 bakul baju lagi tu.  Alah, biarlah kan. Tunggu mood mari baru lipat lah..

Mlm tu lepas maghrib, ku gagahkan jugak lipat kain baju tu.  Selesai gak akhirnya.  Peliknya siang tido bkan maen lama tpi malam pun tido awal gak.  Mmg kekurangan tido gaknya aku ni.  Hasilnya....aku rasa sungguh sehat dan bersemangat di pagi Isnin yg malas ni.  Batuk pun dah takde.  Badan pun ase bertenaga sikit. Mujor ada anak dara yg bole membantu dan diharap. Dia lah gosok baju sekolah, baju keja aku..baju keja SP. Aku siapkan sensorang melipat kain2 sampai mengemas ke dalam almari. SP ?..tolong gak. Tolong tgk jer!!.  Mana mungkin dia nak melipat.  Bukan bidang dia katanya . Heh, biarlah asalkan dia tolong basuh dan sidai serta angkat kain pun dah cukup baek kan.  Tak leh expect lebih2 ..

Gitulah adanya..all i need ialah tido yg cukup dan rehat yg cukup.  Maklum dah masuk pingkat umur2 gini kan, kena lah sentiasa cukup rehat. Lau tak karang sakit.   Mggu ni back to track. Dgn bdak2 busy exam akhir tahun jugak.  Bermakna ada bberapa minggu jer lagi sblum anak2 cuti sekolah dgn panjang.....

No comments: