July 5, 2011

Caca Marba...


 

Kacau bilau dan caca marba tugasan aku sekarang nih. Menambahlah kestress san dalam hidup. Kisahnya mggu lepas tu Logistic Manager Far east kat Temasik dah kena ask to go. Dalam bahasa kasarnya...kena nyah from the kompeni gitu. Lately ni aku tgk kalau tak berenti diberentikan. Gitulah senarionya mostly melibatkan golongan atasan. Pendek kata for level manager ke atas. Semenjak dua menjak ni gitulah yg aku lihat. Meka2 yg dah bekhidmat berbelas2 tahun angkat kaki. Mgkin tak sanggup kena sepak terajang politik kat dalam kompeni yg kabarnya amat la besarnya. Tradisinya lah, kalau kompeni besar udah dimonopoli dek kepala pak arab, harus meka2 yg dia tak suka akan dinyahkan pergi.



Walaupun kami local ni dianggap kacang putih kan, kici2 pnye kuli idak mustahil jugak later later kami menerima nasib yg sama. Cumanya aku tak rasa dorang nyahkan. Mana tak, kalau nak kena saman dek pejabat buruh buat lah. Paling koman nak suh org berenti bagi satu bulan gaji with satu bulan notis kan?. Aku serahkan pada Yg Esa untuk menentukan. Kalau dah takde rezeki org kata, apa kuasa kita. Dalam pada tu aku tak mo la berserah bulat2 jugak kan. Aku ada gak antar2 resume ke beberapa tempat lain tu. Tgklah kalau rezeki kat tmpat lain insya Allah. Yg pasti, aku dah tak berasa seronok mahupun bersemangat lagi nak berkhidmat kat situ. Dan itulah yg aku rasa lately, which buat aku sungguh takde mood tahap dewa.



Boss aku pulak, apa dia kisah. Dia dah nak berambus balik kg dia very very soon. Entah mat saleh mana pulak derang akan letak kat sini nanti gaknya. Lantak ler sapa pun aku tak kesah. Buat jer keje yg kita patut buat. Work smart. Lately gak aku malas nak ke FB. Ada sesekali jer intai2. Bukan apa, takut gak kot2 polis kompeni meronda terkantoi kang naya jer kan. Ada takde aku tgk2 kejap2. Or time lunch. tak pun time2 lepas kul 5 cam tu.



Semenjak dua menjak ni gak, pioneer dan org2 lama agak ase takut. Ye lah memandangkan senario begitu. Minggu lepas baru sorang mamat manager teknikal rakyat indonesia tu ttba jer disuh berenti. Aku dgr mamat tu agak kalut gak. Ye lah anak2 suma sek kat international schools yg kompeni bayar. Umah pun kompeni yg bayar sama gak cam keta. Alih2 ttba jer dalam masa 24jam kena berenti tak ke haru?. Mengagau mamat tu mencarik pekerjaan. Dia pun x bole senang2 balik negeri dia. Anak2 sek international tu, bukan senang nak tukar2 cam anak2 kita sek kejaan msia. Paling idak pi uruskan PPD jer. Depa? nak berenti satu hal, nak sambung kat Indon pun lum tentu. Sbb kena que panjang. Gitulah yg aku tau pasal international school ni. Kadang daftar bulan Jan, bulan June pun lum tentu dapat tempat katanya. Dah la yuran sebulan RM18k. Mahal giler.



Hati gak berbulu giler dgn OM si Jenab. Lately ni kerek semacam. Muka cam bdak termakan taik. Bukan aku jer notis suma org pun tanya nape halnya minah menopouse tu. Pas tu suma pun nak rashia, nak secret2. Masa aku kata Ms J Logistic Mgr kena lay off, bole tanya aku mana aku tau?. Apa ke bangang sgt soklan. Mestilah Omputih besar antar email bagitau. Sbb kami in the middle of buat annual stock take. A day before baru jer Ms J bagi arahan email bla bla. The next aku carik kat communicator dah takde. Pulak tu dapat email mengatakan position dia been rendundant. Betul2 gile dorang ni. Yg susahnya kami kuli marhein ni. Suma kena buat sendiri. Dah ler limited access utk masuk kat certain link, buat seolah2 macm bodoh2 jer . Dulu suma Ms J handle. Ms J mmg mulut jahat tak hengat. tapi dia superb. Buat keje mmg bagus giler. Suma kat hujung jari. Dia dah berbelas tahun buat mende tu kan. Kehebatan mengalahkan engineer bertauliah. Sian kat Ms J. Mmg lah mulut kiasu laser tak hengat, tapi dia byk tolong aku masa mula2 aku join kat sini. Nak harap meka2 kat sini? hampeh. Mujur lah aku ni bukan si dungu yg mengharap suma org ajar. Aku belajar suma sendiri sampai jadik pandai cam skg ni walaupun tanpa proper training masih aku berjaya meletak diri aku setara dgn level2 merek yg lelain termasuk engineer2 tu.



Bila Ms J takde, takde org nak buat shipping arrangement, logistic dan searching for inventory. Buat order dan macam2 lagi. Mat saleh yg kononnya pandai nak take over tu pulak jenis kepala belagak. Mcm dia tau buat semua keje Ms J. Alih2 tanya kat aku?. Apa barang kan?. Mmg aku tak tau camne Ms J buat dulu, so aku kata ler tak tau. Sian kat amoi msia yg keje dgn Ms J kat temarik tu. Dulu dorang tendang dia pi plant site. Bila Ms J dah kena tendang bole pulak merayu kutip minah tu supaya assist keje2 ms J. Kata matsaleh pandai?..alih2 panggil kacang putih jugak..apa cerrr?



Gitulah pergolakan kat pejabat dan kompeni aku berkhidmat la nih. Sungguh2 aku tertekan walaupun masih meneruskan perkerjaan cam biasa. Aku bukan plastik cam OM jenab, bole berlakon cam takde apa2 berlaku. Cam normal..cis. Dasar penjual ikan (selfish). Tak memikir pasal org laen. Beberapa hari lepas pun OM jenab ada datang kat meja aku suh aku ajar Ck tam pasal inventory, logistic dan keje2 aku. Direct jer aku sound Jenab..pesal nak suh aku ajar ck tam?? korang nak buang aku gak ke? Harus statement mulut laser gitu kan??.. tersengih2 OM jenab jawap..no lah, just to make your life easier if you cuti or not around senang ck tam relieved your keja katanya...apa barang?? dah masuk tahun ke 5 aku kat sini, takde pun benda2 berbangkit kalau aku cuti tu?. Kalau aku nak cuti aku pandai lah nak adjust. Bukan ler aku dungu sgt. Tu sbb aku sindir dia begitu. Sbb aku sense ada maksud tersirat dan tersurat, tak kira apa jugak tujuan dia kan.



Jujurnya, aku sendiri rasa tak yakin dgn pekerjaan aku skg ni kat sini. Kalau org laen leh tutup mata, pekak telinga cam takde apa2 berlaku. Life goes on..or maybe dorang takmo tunjuk risau padehal dalam hati??. Teringat aku manager cina sales ari tu ckp kat aku, dia pun tak bape happy nak keje dah. Sbb suma batch2 dia yg lelama sudah berambus. Dia pun taktau apa nasib dia di lain kali. JLo pulak aku tgk ok jer. Rilek. Lately ni aku tgk dia mcm sgt menonjolkan diri kat bos. Tunjuk busy. Tunjuk rajin dan sgt berdedikasi kununnya dgn keje dia. Apa motif dia aku taktau ler. Mgkin dalam hati dia yg paling risau kot2 kena pergi. Maklum lah mentenen tinggi. Belanja dapur seminggu pun dah 5ratus katanya. Bil letrik sebulan 3-4 ratus katanya..belum susu anak lagi , baju anak lagi suma branded2 belaka KATANYA lah kan. Benar idak tu Allahua'alam. Bercerita hebad2 belaka aku dgr pun ngeri gitu. Kita belanja dapur sebulan 3 ratus..dia seminggu lima ratus. Mmg giler babas pnye perbelanjaan lah kan. For that, aku rasa dia lagi 100x risau kalau dia takde keje?..ntah lah.



Untuk tika dan saat ini, walaupun moon nan ado nak buat keje, hidup perlu diteruskan kan?. Apa nak pening2 memikiorkan benda2 yg tak pasti. Cuma dalam hati aku berdoa dapat lah rezeki kat tmpat lain supaya semangat dan tenaga aku naik semula. Kat sini? walau apa pun berlaku hatta bagi 40% increment pun, jujurnya hati tak bapa nak happy to stay kat sini lagi...



Doa2kanlah agar dapat rezeki kat tmpat lain ye..kalo dorang bole beri lebih sikit dari dapat skg Alhamdulillah. Kalau tak dapat bagi yg sama pastu lepas probation ada naek sikit pun aku pertimbangkan. Aku dah bosan duduk melanguk kat sini untuk kesekian tahun tanpa apa2 injakan gaji walhal keja makin hari makin memerah kepala hotak dan batu jemala kan...



No comments: