May 12, 2011

Tak De Harapan lah.

Dua hari lepas ada mesyuarat tergempar.  Mmg gempar lah sbb yg mempengerusikannya adalah Mat Soleh  yg didatangkan khas.  Mat solleh ni jawatan dia Far East Regional Manager ke cam tu lah.  Meh aku namakan jer dia Mr D.  Very cool, slumber guy but sometimes sombong..aku rasa la. Kenapa aku kata gitu, dulu2 kalau aku antar dia email dia akan reply direct jer..takde ler Dear ....., hatta write nama kita ke kan?.

Tapi semenjak dua menjak dia tau bahawasanya semua jadah report revenue, inventory tu suma di buat oleh DEN ni ..bukan BOSS Den tu, dia mcm dah ada sense of respect.  Tau dah nak sebut Dear.....walaupun bukanlah sebut dear darling kan. hehe.

Jadik, semua org dipanggil menghadiri meeting tergempar itew. Agak suspen gak lah. Maklum ttba jer.  Jadiknya aku pun join ler.  Mula2 dia potpet2 citer pasal dia baru je menghadiri meeting di ibu pejabat kat Houston tu.  Siap bagi tau apa benda yg dorang bincang dan agenda2 tu lah kan. Which mainly pasal sales and operation. Dan ada juga disentuh pasal mulai 2011 pengiraan bonus dikira laen dah. Sbelum ni dikira under worldwide performance..start this year will be on individual performance. Means our are under Asia- Far east.  Area yg paling banyk buat duit katanya!!.

Dekat satu jam bla bla bla.  Tiba pada Q & A session. Byk benda gaklah suma org tanya.  Salah satu yg diutarakan ialah soklan pasak Increment. AKA Kenaikan gaji.  Org yg membangkitkan tak laen tak bukan BOSS DEN tu lah.

Ada ka mamat ni kata, increment tu tak penting!!!. Boleeh?? Dia kata with new  calculation of bonus, kami should enjoy BEESAAAR pnye.  Pasal increment tu mmg tak bole buat apa. Katanya policy company tak bagi increment tiap2 tahun?? What the hell???. Abis kalau 10 tahun gaji ko 3k, takkan selama tu ko nak gaji byk tu kan???  Dia kata dia tak kesah.  Ya lah gaji dia ntah berapa puluh ribu USD kan?.  Hidup dgn elaun segala mala, mmg lah ko x kesah dgn gaji ko tu. Abiss kami suma nih?. dah la suma barang naek. Anak pun makin membesar. Yg ada makin bertambah. Pe hal gaji kat takuk tu jer?. Gomen pun bole dapat at least 50hengget sebulan.  Sikit but at least??. Kami??

Masing2 agak tak puas hati gitu.  Of course lah kan. Aku ni dah 3 tahun gaji tak berganjak gitu jer.  Baru tahun ni gak aku baru masuk list org2 dapat bonus. 2tahun seblum tuh??.  Kalau nak kira bonus yg aku dapat ari tu pun bahagi 12 baru ler 10% jer . Laen la, kalau bonus dapat 4- 5 bulan..maybe takle masing2 sakit hati ye dak??

Di kala ko kata, appreciate staff bbla..busit lah tu. Ni ke cara ko hargai staff.  Busuk2 company cekai pun bole bagi seratus rm kenaikan. Kami??seposen pun takde tau.  Mujurlah SP tu tiap tahun jer gaji dia naek. Bole le cover apa2 yg patu.  Company SP yg union dorang sgt kuat bole dapat 30% annual increment tau. Gaji ciput pun kalau 2-3 tahun dapat jadik banyak jer kan kan?

So, natijahnya...aku jadi malas nak berajin2 sgt pun. Buat sekadar nan ado jer. Abis?? dah 5 tahun kat sini takde satu pun kurang sumbangan aku ..cilok2 ke FB dan blogging tu baser ler kan..alah, bukan salu pun.. Dari sorang pnye keje la ni dah 3-4 org pnye keje aku buat pun.  Mmg la ia menjadikan aku multiskill tpi patut nya aku dapat ler rewards sikit kan. Baru lah hati gumbira nk bekerja.  Ni tak kerah tenaga kita cam  buruh burma pasang rel ketapi ke Thailand.  Bab bagi increment. Kedekut..mana bole jadik.

Benar2 nya aku malas nk melompat pun kat tmpat lain. Tapi kalau lah ini yg berlaku skg. Aku rasa org laen pun rasa bengang..rasa sakit hati kan?.  Apa barang. Keje bertahun2 hapak pun takde?.  Bonus tu  bonus lah..increment tu laen. Itu monthly beb increase..bonus tu segedbak gitu. Lau dapat pun kita dok settle benda2 or utang kan. Yg tiap2 bulan pnye kenaikan tu untuk belanja ari2 maaa.

Dah ler minyak mahal, beras mahal. Gula pun naek harga. Gamaknya nak suh berbasikal pi kje kot. Nk suh makan ubi cam zaman jepun? weii ubi pun mahal la ni kak ooi....nak suh minum air kosong setiap saat...please lah.

So, masing2 mcm berkira dah..mengintai2 peluang mana yg ada. Harus lah kan?. Kalu buatnya 10 tahun kat sini gaji byk tu jer..nak mati mampus??.  So pe lagi..mulakan pemburuan..Memburu keje baru gitu....

No comments: