March 8, 2011

Monday Blues@home

Cuti dari Pejabat tapi tak cuti pun dgn keje2 di rumah.  Gitulah adanya, tugas seorang isteri dan ibu mmg never ending story kan?.

 
Semalam, aku bercuti. Sengaja nak bercuti sehari. Plannya nak ke sekolah settle yuran sekolah dua org budak tu. Namun nama cuti tak bermakna pun kerna ada saja kerja umah yang harus diselesaikan. Tak sudah2 gitu. Smlm dgn jayanya aku berjaya melipat menimbun2 kaen baju yg dah bertampuk2 kat lam bakul. Maklum weeknd dah hora horei, akibatnya tertangguh keje. Sabtu aku dah settle kemas hall yg mcm hape. Pendek kata seminggu jer tempoh memacam ada. Nasib baek takde ular sawa dan anakonda jer tau. Sejak sofa dah nyah balik kg ni, senang ati nak kemas, at least takde sampah bawak kusi gitu.



Pagi2 smlm lepas antar Amal ke sekolah agama, balik umah meneruskan operasi melipatkain. Berenti kejap bila tgk jam dah pukul 10am. Nak kena masak sbb karang kul 12 anak2 nak pi sekolah. SP masih menyiapkan apa2 yg patut kat dpur tu. Gantung tempat sudu, kemas2 simen yg bersepah2 tu. Smlm aku masak sambal telur puyuh, kerabu mangga dan udang goreng tepung. Ni suma menu kegemaran anak2..ketiga2 suma suka makan menu ini. Jadik untk bapak budak aku masak singgang kerisi jer dan buat sambal belacan.



By time Amal balik sek ugama kul 11, terus jer lunch sesama. Siap2kan dorang pi sekolah. Bdak2 mmg seronok jer kalau aku ada kat umah. Sbb makna dorang dapat makan lauk sedap2 kan. Lepas SP antar dorang pi school, aku sambung balik lipat kain sambil layan Crossing Jordan. Lepas zuhur dalam kul 2 lebih baru aku dgn SP pi sekolah.



Aku masuk kat kawasan sekolah, aku ternampak Delin kat kelas bawah. Pe lagi budak tu meloncat2 bgtau kwn2 dia "ni mak saya!'. cheet. Aku tanya cikgu tu mana nak carik guru kelas delin nak bayar yuran. Cikgu tu sempat sembang2 dan kata delin mmg x leh dok diam kat kelas. Suh buat keje menulis dia takmo, aku pun explain keadaan sebenar delin pada dia, dan tanya camne nak cari sekolah utk bdak2 cam dia. Cam ne nak daftar ke apa. Cikgu tu ajak aku pi pejabat, jumpa Puan Suhana. Penyelia Kanan Petang. Dgn Pn Suhana, aku citer sekali lagi. Dari mula sampai abis. Puan Suhana yg nampak garang tu sebenarnya sangat baik hati dan lemah lembut. Dia kata, mmg dia noticed delin kat sekolah selalu merayap jer keluar kelas, macam wakil rakyat gayanya. Tp mgkin delin takut dgn Pn Suhana, tiap kali dia terjumpa Pn Suhana suh dia masuk kelas dia ikut jer arahan. Then Puan Suhana bgtau aku mmg delin femes kat sekolah sbb peel dia tu. Kadang2 dia kata kalau dia tak nampak mana dia pi, dia akan suh pengawas atau tukang kebun cari mana dia pegi. Mjur la pagar sekolah tutup dan ada guard kat depan, kalau tak aku taktau mana dia akan pegi merayau. Pendek kata, suma org sedia maklum si delin ni dari Guru besar, pengawas, guru2 hatta tukang kebun dan tukang kantin pun. Sungguh prihatin pihak sekolah tau dgn dia. Pn Suhana suh aku pegi PPD daerah, dapatkan surat doktor dan seterusnya tunggu apa cadangan PPD. Sbbnya sekolah untuk bdak2 cam delin tu ada kat Bandar Tasek Puteri. Mmg agak jauh lah dari Taman kami tinggal tu. Lepas borak2 tu, Aku terus gerak ke bilik guru. Carik guru kelas Amal pulak. Malangnya dia tak ada. Aku pun taktau mana satu Cikgu ZaharulHafisa tu so aku pi kelas Amal kat atas.



Delin aku dah nampak dia merayau2 pun. Last2 aku nampak dia ada kat kantin dah dgn SP. Walhal masa tu baru bdak jah satu jer yg rehat. Dia dah rehat sekali gitu. Aku tunggu amal rehat dalam 10 minit gitu. Lepas tu aku dgn dia pi bilik guru jmpe cikgu kelas. Wah mmg fames giler delin sbb suma cikgu kenal sgt2 kat dia. Aku pulak kena cerita sekali lagi pasal delin, perangai dia macamna dia kat rumah. Suma2 pun. Cikgu2 tu suma mmg sgt memahami masalah delin. Dan dorang menyatakan yg sian kat Amal sbb delin salu carik dia kat kelas. Sampai ada satu cikgu tu kata dia salau suh delin balik kelas. Mmg kelakar jugak tp nak buat macamana mmg delin dah begitu keadaanya kan. So aku bayar yuran utk dua2 org bdak sekali berjumlah RM93.



Lepas settle bayar yuran bagai aku tunggu kat kantin sbb Delin punya sessi rehat pulak. Masa aku kat kantin tu adalah mak bdak yg dok pukul dan buli delin ari tu. Yg aku kata bdak cina tu. Sebenarnya bkan budak cina pun!. Tpi pelik pulak nama dia mcm nama cina, mak dia indon. Mak bdak tu mmg setiap hari datang w/o fail sejak bdak tu jah satu lagi. Dengan surat komplen aku kat pihak sekolah satu masa dulu sbb delin kena tumbuk dan berdarah kena cakar tu sbb anak dia lah tu. Dah lama aku perasan minah tu. Dari mula sessi sekolah aku tunggu Amal dulu pun dia ada Tapi honestly, aku tak berminah nak beramah mesra dgn dia. Not Interested ok!. Ttba masa aku tgh sembang dgn delin dan SP dia datang dekat kami and nak beramah mesra gitu. Tanya adakah kami parents delin and kata yg delin suka panjat2. Satu hari delin panjat2 and nak jatuh dia tangkap, kononnya lah. Aku hanya kata, dia mmg lasak. Tu jer. Other than that, eh tak paham body language ke?. Aku tnya delin nak beli apa2 tak? so aku ajak dia pi tgk2 kat kantin tu. Supaya minah tu blah ok. Eh, aku x berminat nak beramah mesra dgn ko as if aku tatau anak ko tu salu jer nak mencederakan delin dulu. Ko takut aku report polis kan? Sbb aku dah report kat sekolah, kalau sekali lagi delin cedera luka2 mmg aku pi report polis. Dan aku tau cikgu kelas delin dulu dah bgtau dia gitu. Infact, cikgu kelas delin tu pun ckp kat aku mmg dorang malas ckp dgn mak bdak tu yg tak pernah nak admit anak dia bermasalah. Nakal dan degil and suka pukul bdak2 lain. Aku agak dia takut aku amik tindakan gitu kot to sbb nak berbaik2 . Sori naek lori.



Masa beli makanan pun, makcik kantin tu ckp delin salu diam jer kalau di tanya. Aku pun citer lagi sedikit sebanyak masalah delin yg sebenarnya. Makcik tu pun sama, mcm cikgu2 lain jugak kata tak pe, satuhari nanti dia pandai lah nak urus diri. Sabar jer lah. Bukan semua org dapat anak seistimewa cam delin kan. Sekurang2nya dorang kenal dan tau kot2 delin beli makanan tak berbayar ke. Tpi makcik tu kata dia mmg selalu x pernah x bayar, cuma kerap kali tak amik baki!.



Lepas loceng rehat bunyi tanda rehat abis, aku dgn SP gerak balik. Singgah kedai perabut jap. Nak beli tmpat letak kain baju bdak2. Mmg ada almari dorang kat bilik tpi since penuh sangat, sampai berlimpah2. Tau jer lah kalau dorang amik baju suma jatuh berterabur lagik. Balik umah dgn benda tu aku sambung lagi lipat kain. Kali ni kain baju bdak2 tu pulak. By kul 6 siap suma. Siap letak dan kemas sekali bilik tengah tu. Mmg patah pinggang.



Jiran sebelah aku yg tamil tu pulak dari pagi-tgh-ptg-mlm tak sudah2 pasang radio sekuat2 giler. Mcm nak menghiburkan satu taman tu jer Pening kepala aku berdengung2. Pelik aku mak bapak dia tak pekak ke telinga gaknya. Yg kelakar lagu2 tamil yg dia pasang sumanya melodi melayu gitu. Yg aku x leh tahan. Lagu Apo Kono eh Jang pun jadik lagu tamil. Sabar jer lah, mujurlah aku x ada hati nak tido siang pun smlm. Sbb banyak sgt keje nak dibuat kan. Dapur pun baru 60% siap mengemas semula. Ada lagi tiles yg kat dinding belum siap dipasang.



Minggu ni bdak2 semua periksa, then cuti sekolah seminggu. Tk sabar aku tunggu cuti sekolah supaya bole gak aku rilek sikit. Kakak ada di rumah time cuti skolah bole tolong2 kemas umah, lipat kaen dan basuh kaen baju kan. Cuti sekolah ni pun mmg aku nak kena cuti lagi. Kena pi PPD uruskan hal delin tu. Dgn surat doktor yg aku dok simpan lama tu aku kena pi ke Jab Kebajikan masyarakat dan urus apa yg patut. Tak sabar nak tunggu hujung minggu lagi. Nak meluruskan badan. Nampaknya tgh2 bulan ni ada takde dok umah jer lah. Cuti seminggu jer. Pejam celik 2x karang dah ujung bulan march gitu.



Cepat betul masa berjalan kan. Anak2 makin besar. Dan aku makin tua pulak rasaanya..













No comments: