March 29, 2011

Mind my own.





Kol me what ever. Truth is aku mmg tak suka hipokrit. Bukan style aku lah nak tegur officemate pagi2 kalau aku nampak dorang pakai baju baru, kasut baru or fesyen rambut terbaru. Selalunya aku wat2 tak nampak jer. Mind our own business org kata. Seperti mana aku tak suka menyeboks hal org begitulah juga aku harap tanggapan mereka2 terhadap aku. Aku tak suka kalau org tegur aku "eh, baju baru lah. Beli kat mana bla bbla". Eh, kasut baru lah, handbag baru lah, jam baru lah, bla bla bla. Maaf, aku bukan jenis mcm tu. Mmg susah lah aku nak cakap or puji apa2 kalau aku rasa tu bukan keluar ikhlas dari hati aku. Yg pasti aku x suka hipokrit. Cantik ke tak ke biar aku judge dalam hati aku. Aku pun tak suka org puji2 melangit kat aku ni. Kecuali kalau pujian tu dari hasil keje aku, teamwork ke. Mmg aku suka. Sbb itu dgn sendirinya akan menaikkan graf semangat kerajinan aku dan jugak harap2 graf KPI.





Aku ni bukanlah jenis mood swing, tapi sometimes aku rasa cam bengang tahap dewa bila pagi2 ada makhluk/species yg ttba datang kat cubicle and tunjuk rambut baru dia yg diwarnakan or baju baru yg dia baru beli ataupun nak tunjuk pesen rambut terbaru dia. Ish ish, aku bukan apa. Pagi2 dgn good mood nak bekerja kan, dgn semangat penuh membara (ceh ceh) ttba datang si gedik2 and buat aksi ala2 cat walk betul2 buat aku menyampah tau. Sungguh!.



Seperti mana aku tak suka kacau org laen pagi2 dgn lawak2 sengal ala2 bodoh, gitulah juga aku. For me, bila pagi2 masuk keje kena duk tmpat dulu. Aku wat checklist apa yg patut nak buat yg mana nak didahulukan. Tak lupalah pada email yg mmg hari2 ada kan. Kena baca tu dulu. Sbb tu aku selalu letak status aku as "busy" on the internal communicator, sbb aku tak suka di ganggu dowh.



Sengal tak rasa kalau dah nampak status ku itu as busy ada hati tanya soklan "u busy ke?". Ada tak korang rasa nak pi jer kat org tu and lempang? harus la gitu kan.



Yg pasti kat off aku ni mmg ada species gedik sorang ni, yg kadang2 buat aku mood aku ttba nak marah jer. Ya la, ari tu ppagi buta dah communicate dgn aku kata si polan bla bla bla...walhal org yg dia dok gossip tu bos dia. Ada masa aku tgk bukan maen baek lagi dgn minah tu. Jadik aku agak confuse dgn statement dia or kataan2 dia dgn minah tu. Harus tak aku berhati2 dgn org gini kan?. Aku x kisah kalau sekadar dia nak meluah ketension dia pasal feel bos dia mcm aku jgk kadang gitu. Tapi kalau kutuk kat org luar (dalam kes ni katerer yg supply makanan masa training ari tu). For me what ever happens in the office will remain inside. Tak molek kan citer hal umah tangga kat org luar. Apa persepsi org kat kita. Tak pro langsung.



Since aku dah serik nak layan gospen, gospan kat off ni. Kalau dia citer kat aku or mengadu bla bla bla..ada takde aku kata, yeke?..mmg, biasalah. Tu jer la statement aku. No further komen. Macam artis2 salu cakap tu ..NO KOMEN.



Dan sbb tu jugak aku tak suka kuar lunch dgn perempuan2 di off aku ni. Sbb pertama aku dah serik terkena tak lama dulu, kedua aku biasa lone ranger. tak pun aku join bdk2 lelaki engineer tu makan. Lagi senang. Kalau aku nak mengadu pasal apa2 pun at least aku rasa selamat sbb aku tau dorang tak jadi CNN menyampai sana sini mcm perempuan2 tu kan. Harus tu.



Lagi satu si gedik yg suka kepoh tu pnye habit yg aku x gemar ialah time makan dgn dia suka menghembuskan hingus dia depan2 kita. Yack yack. First time aku terkena rasa nak terkuar isi nasik dari perut aku. Lepas pada tu aku mmg mengelak kalau pun dia ajak nak lunch sekali or nak join semangkuk kalau aku bawak bekal. Biarlah aku kekal sendirian di off begini. Aku rasa lebih tenang gitu. Tak tambah dosa kan? walau pun dia tu kafirun wal munafikun. Sekian, luahan hati aku di pagi yg mendung ni.













5 comments:

aNIe said...

Anna... tak syok bekerja dgn orang2 yang kaki gossip... pastu dpn kita lain... belakang lain... depan memuji... belakang ntah apa2 lah dia cakap kita...

Rimas...tak suka...

Akak dah lama meninggalkan suasana begitu..sebab akak dah jadi suri rumah...hehehe

Anna said...

Kak Anie..me too. Serik. In this co pernah sekali tu sampai bos warning kata saya kaki jaja citer. Sbbnya, masa lunch kdg2 meluah x puashati pasal teammate cara dorang keje. Bukan apa2..sekadar release tension. Mana taw kaki fitnah dua ekor dah spread the news sampai lain pulak jadiknya. Yg sakit hati sampai kena warning tu..finally 2 ekor tu yg blah. Me? still stay here..tp mmg pengajaran bahawa saya tak kan biar benda yg sama berlaku...trust no one..

aNIe said...

Anna... betul tu... kadang lain yang kita cakap...lain yang disampaikan... kita yang jadi salah. Sebabnya ialah kita ni bukan jenis yang suka menyampai... kita pulak yang jadi mangsa...

Tulah yang kita takut dan sukar untuk kita mempercayai orang lain ...

dyea irdina said...

bekerja dgn ramai orng dlm satu tempat mmg camtu kan ana...banyak ragam banyak perangai...

Anna said...

Dyea,
mmg gitulah resminya. Lagi2 kalau ramai melayu tak pun India . Harus berpuak2 sgt. Kat off ni local tak berapa ramai pun. Leh kira dgn jari, cuma kdg2 bila org tu mmg mulut takde insuran mmg gitulah jadinya. Tu sbb I salu jer sensorang. Malas nak deep involve to personal. Suma pun pasal keje...dah serik sgt2..