October 15, 2010

Haiyooooooooo

Aku taktau nak meluahkan cam ne, tapi hati aku mmg tgh sakit, marah terbakar dan segala2 lah.  Ini suma pasal duit. Duit, Duit, Duit....

Abg Ngah aku ni, taktau nak ckp camne dari dulu sampai skg manjang jer takde duit. Dari zaman bujang, sampai anak sorang sampai la ni anak 2 org tak abis2 masalah yg sama.  Yg pelik kalau takde duit jer carik aku....aku ni ada muka cap duit ker???.

Minggu lepas masa aku lepas eksiden lagi dia dah kol.  Kata nak suh masukkan duit RM100 kat akaun anaknya akak anak buah aku yg tgh buat matrik kat Kuantan tuh.  Aku ni idak la kejam. Kesian la jugak buatnya nak makan takde duit ke kan.  Yg aku sakit hati, budak tu dah stat merokok pun.  So aku suspect duit manjang tak cukup pasal tu lah.  Masa tu aku kata aku tgh MC.  Jadik bila aku keje sok aku cubalah.  Kenalah aku usahakan gak.  Sbbnya kesian.  Dia kata duit claim ntah hape2 lambat, jadik tersangkut lah. 

So hari Rabu aku stat keje tu, pg2 lagi dia kol (masa aku on the way lam keta) kata x yah masukkan sbb claim dia dah dapat. OK lah kan.  So dalam hati, aku kata lega.

Pukul 3 tadi aku dapat missed called no phone dia.  Aku dah agak dah. Musti pasal duit lagi. Fair enough dia kol lagi sekali bgtau suh aku masukkan duit, kata anaknya tel nak duit lagi.  Apa ni???.  Mcm aku ni mesin duit anytime dia nak..dan dan tu aku boleh buat?.

Aku cakap terus terang jer dgn dia. Aku baru jer amik duit dari bank tadi tgh tapi aku nak balik kg esok.  Aku nak bagi duit tu buat belanja mak.  Aku terus sakit kepala dgn masalah dia ni lah.  Sakit jer hati aku.  Aku suspect dia tak berani nak tanya bini dia gamaknya.  Terus2 kalau takde duit mesti carik aku.

Aku bukan lah tak mau tolong dia. Dah banyak kali sgt2 aku tolong dia.  Mmg lah dia bayar balik (walaupun lambat) tp aku tak suka menjadikan habit. Sbb lenkali kalau dia takde duit mesti aku dicariknya.  Itulah sbbnya aku ni gaknya tak leh nak simpan duit2 byk2.  Nanti kalau ada saving harus manjang jer dia nak cari aku.  Ada lah sikit simpanan aku tpi itu untk aku pnye kecemasan.  Untuk lebih selamat duit2 tu suma aku simpan kat lam akaun tabung hj anak2..jadik ada alasan aku untuk kata takde.

Dulu masa arwah bapak ada, tiap kali takde duit mesti mintak kat dia.  Bapak pun gaknya kesian, salunya mmg bagi.  Bayar idak tu aku tak tau dan tak pernah nak amik tau.  Yg mak pulak pantang dgr anaknya kesayangan susah mesti sanggup bergolak gadai nak kasik duit sampai sanggup dia sendiri pun takde duit..apa cerita??.

Duit simpanan mak yg masih dibekukan tu jer lah yg dia targetnya.  Mujurlah duit tu masih tak bole dikeluarkan..kalau tak sure dah lama abis gaknya.  Sakit kepala aku ttba....ting tong...


No comments: