April 4, 2010

Appraisal...after 3 years, I m still here

Hari jumaat lepas, bos aku panggil masuk bilik. Tujuannya ialah nak wat appraisal. Bulan lepas pun Jenab ada bisik2 kat aku kata nama aku dah di proposed for increment. Tp katanya not that soon. Aku jumpe ajis sebelum tu sbb ajis dah pun wat appraisal dia masa hari Isnin aku cuti tu..bak kata ajis appraisal dia kureng memberangsangkan where bos dok bagi markah 2 jer..(markah based on 1-10 and above 3 considered cantik lah tu). Itu aku tak suprised lah sbb baru ni pun ajis dah kena kaw2 dgn bos pasal performance dia tu. Being a friend so called kakak aku pun dah basuh ajis mana2 patut based on permerhatian aku. Ajis byk sgt lack in his work. Attitude bagus sgt compared to adi yg dulu tu tapi job performance kadg2 make by blood goes upstairs lah..
Lepas lunch bos aku panggil masuk bilik and terus tutup pintu. Kisahnya appraisal kali ni laen macam jer interms of format dan cara pembahagian markah. Looks more logic aku rasa compared to previous one. We run through satu persatu. Dari pada attitude, performance dan segala mala yg bersangkutan dgn hal2 pejabat. Alhamdulilah...bos marked aku hampir suma above 4 which sgt2 bagus. Aku rasa selama ni segala keje yg aku buat dgn ikhlas tu dah dapat pengiktirafan dari immediate bos aku sendiri. Kembang hati aku bila boss amat puas hati sgt dgn my performance dan good feedback dari customer on what ever aku buat, tak terkecuali hubungan baik aku dgn bdak2 kat XD company tuh..pendek kata sumanya Bagusss..dalam pada tu boss juga nak proposed aku pi attend byk training. Aku bkan tak suka, cuma aku malas nak gi ke Amerika nun...ke UK nun..aku kata aku bole gi tapi aku prefer pg ke negara2 Asian jer. Kalau dapat ke Jakarta ke, Beijing ke..haaa cantek sgt lah tu...ataupun busuk2 pi Perth or Melbourne. yg dekat2...yg pasti aku kena ke Singapore for the JDE training very soon.
Aku ni dah lama sgt nak naek kapal terbang nih. Ye lah sejak2 berambus dari XD tu mmg aku tak langsung naek flight dah..jadik tentunya gabra tak hengat kalau aku terpaksa gi pulak...apapun aku sgt berpuas hati dgn appraisal tu..sbb kat endnya bos kata dia dah proposed and highly recommend aku for increment...I like..walaupun still pending for manegement approval tp aku gembira sesangat..
Masa bos tnye dah berapa lama aku kat company ni, baru aku perasan yg 1st April ari tu genap dah aku keje 3 tahun kat situ. Not a tough job sbb aku sgt2 cintakan keje aku. Tapi kdg aku kata kat boss yg beri aku stress ialah org2 jer. Paling tidak org tua kat Brunei tu ataupun si gabra kat Vietnam tu...ataupun secara halusnya si JLO kat ofis tu. Tp itu tak mematahkan semangat aku. At the end of the day, aku nak suma keja aku siap. Bos pun acknowlegded tu, and dia sgt2 suka aku pnye attitude yg katanya mesra alam dan mudah nak berkerja dgn sapa2.. Dia dapat byk good feedback dari customer. Aku pun ckp kat dia, pada aku tu semua kita dapat sbb kita hormat org..respect something that we earn..and something in return. Dia totally agree and senyum.
Honestly, aku senang keje dgn bos aku. Dulu masa zaman Umar pun gitu. Walaupun dua2 ada beza tapi dua2 tau aku sgt dedikasi pada keje aku. Zaman umar dulu aku pun merasa dapat increment dua kali. Yg paling best bila dapat RM500 bila aku confirm. Kalaulah dapat lagi cam tu..hmm alahai..bahagia hidup aku. Byk ke sikit ke aku terima jer seadanya. Bos pun sempat pesan kat aku, jgn dok kabor kat sapa2 pasal increment tu sbb katanya in the team aku sorang jer yg dapat...huhuhu....
Petang Jumaat tu pulak aku terpaksa berjalan kaki ke off SP. Pagi tu pun aku berjalan kaki ke off aku dari off SP. Off SP buat majlis baca yasin jadik kami kena balik lwat jumaat tu. Kami pi keje bawak keta, lagpun nak amik anak buah SP yg nak tido kat rawang... Onthe way balik aku singgah kat Tesco beli barang dan yg paling penting register for Celcom broadband..la no aku bole bersiaran dari rumah dan aku tak perlu risau lagi kalau aku cuti sbb aku dapat access email dari manaa2...tu salah satu cara aku meraikan gembiranya aku dapt good appraisal. Lgpun aku rasa tak rugi ada broadband sbb aku nak ajar SP berfacebook dan beremail lepas ni. Bila aku dah cukup budget beli laptop baru sok bole le aku pas laptop ni kat SP. Ni laptop lama, tapi masih bole berfungsi cuma mgkin kena ganti bateri.
Apapun, aku puashati sbb selama ni keje keras aku berkerja dgn rajin dan bersungguh dah dapat balasannya. Gembira puas hati, suka suma ada. Dan semangat aku berkobar2 pulak untuk sambung belajar.....mgkin pertengahan tahun ni or paling lewat awal tahun dpn. Bkan untuk apa, tapi sekadar menambah ilmu dgn sekeping sijil digelar diploma..
Byk dah yg ada dalam kepala ku ni untuk meningkat kan lagi mutu kerje aku kat off. Selain aku dah dpt greenlight utk carik mana2 kastam training yg related untuk di attend, aku dah terbayang2 to attend custom training kat Kemaman...bole ler aku lepas gian berjalan2 kat sana, sambil perbelanjaaan di tanggung oleh company. Di samping tu gak, aku berangan2 dan berharap dapat le pi training either ke Jakarta, Beijing or Melbourne lewat tahun ni or awal tahun depan. Insya Allah ada rezeki, aku plan nak bwk the whole family sekali ikut kalau tu suma jadi kenyataa.......AMIN

No comments: