November 16, 2009

Guest, Guests....

Before my mind blown up, baik lah aku meluahkannya kat sini. Early2 Monday blues ni for sure kengkwn bz tahap blue, no point carik dorang utk meluahkan perasaan ku...as well write it all here.
Semua org yg rapat and kenal to me mesti tau what kind of person aku ni. Aku not a type yg berkira or stuff and most of the time i felt aku terlebih pemurah pulak not to all "my family" (hubby's family inclusive yer) but sometimes i felt ppl are taking advantage on me too much..mean too way much.
We had bit of misunderstanding few weeks back, which aku decided to keep my self quitely, takmo bercakp to my life partner except on important things jer. The main reason?..aaah as usual "the IR" that i most of the time i refused.. but we managed to settle it over before mak dia datang last saturday. So things are on as normal.
MIL are coming down dgn si H adik SP and the clans lah. Tujuannya nak ambik degree from the Open Uni yg dia dok amik few years. Ye lah, cikgu skg ni mana ada pakai maktab cert lagi, so nk tak nak kena further studies out campus lah. Things dah abis, so its the time to KONVO lah. It will be done in PWTC, tomorrow morning.
Memula bila aku dgr berita dorang nak turun, i feel ala..oklah. Sat and Sun and Monday sure dorang dh blah balik kg. Sekolah not cuti kan. Mana tau they will be staying until Tuesday. Aku tak kisah ler pasal MIL tu kan, wlaupun most of the time wording dia tu mcm zaaaas jer panasnya aku bole buat2 lupa or buat2 tak dgr beb. Nak wat camne like my mom pun ada kelemahan2 dia..so I have to bear with it.
Early Saturday morning, aku dgn SP pi pasar Rawang, carik lah apa2 patut for stock. Org nak dtang kan. So aku lepas masak2 suma kami lepaks lah tunggu tetamus tu. Lepas lunch around kul 2 gitu, aku dah stat menguli tepung pulak nak buat roti kacang merah. Saje buat2 untuk minum teh petang and since SP tak keje n ada org nak dtg.
Menunggu org ni kan kdg2 membosankan. Ye lah org yg nak dtg tu pun takde guts nak bgtau agak2 kul bape sampai..kul bape bertolak. Not like my sister, kalau nak dtg for sure ittenary complete. Bkan apa menyenangkan org lain nak tido ke, nak wat apa ke...lgpun bg peluang tuan rumah tu tak tertunggu2 mcm org Bo......
SP pun sanggup tak keje Sat tu sbb inilah. If not, kalau dia keje pun ok. Mana taknya dorang sampai jam 7.30pm. Angin satu kepala dan badan aku yg dok siap2 masak n menlanguk menunggu dari pukul 2 ptg tu.
Its just a beginning, bila dorang dah sampai tu mcm biasalah. Adik SP tu akan terus meluru kat dapur nak makan. Dia mmg suka sambal yg aku masak ( yg aku dok jenuh ajaq bini dia tapi hampeh tu) so does MIL gak. Since dorang ni ada anak kecik yg MIL jga dah ler rapat2 and anak2 kecik dia tu quite problematic. Mengamuk manjang. Nak tido harus dibuai and ditepuk2 bontotnya..kalau tak haram tak mau tido..hatta meraban mengamuk. Yg sorang lagi tu ok sket tpi still gak sbb too close jaraknya. Yg dua lagi which yg sulong darjah 3 and no 2 darjah 1. Being a kids biasalah mulut sometimes but aku tak paham kenapa yg no 1 mmg mulut dia terlebih laser n celupar dari mulut bdak2 yg sebayanya. Mmg dari kecik gitu. Bdak tu mmg lah pandai, manjang no 1 jer periksa tapi disegi perangai dan tutur kata aku mmg tak berapa berkenan. Bongkak and so call juga takbur. Selalu memandang rendah pada bdk2 lain bkan jer anak2 aku tpi anak2 buah yg lain. For that, aku kdg2 bengang sbb parents dia mcm tak tegur or perbetulkan benda2 yg tak sepatutnya untk bdak level umur 9 thn to talk to an adult that way.
Yg buat aku tambah tension ialah inlaws tu. Dah ler kalau aku balik kg sana, as tetamu aku wat "suma" I mean SEMUA ni dia dtg umah aku pun nak jadik boss jugak nak buat aku ni seolah2 adik2 dia yg bole diinstruct itu ini. Dah ler sikap pemalas thap dewa yg dari dulu sampai skg tak berubah. Ada ke patut, makan pun takle tolong basuh pinggan sebijik tu. Lepas bg makan anak2 dia apa2 just dump everything kat sink. Mana aku tak panas hati. Aku ni bkan ada maid kat umah, tolong2 la. I dont expect dia tolong masak or anything ok?. Tapi takkan tolong buat air teh, basuh cawan or kemas lepas makan pun tak boleh. Give me a break lah. Ada satu ketika aku dgn SP tgh mkan tghari (well dia dgn laki dia dah mentedarah dulu tak ajak2 pun) dia dok instruct SP amik air lah untuk dia..amik itu lah amik inilah..Please lah, aku pun tak pernah suruh2 unless kalau betul2 benda tu perlu. My sakit hati, aku tgh dok bancuh teh (yg dah kali ke 3 aku buat) puting botol anak dia dok jatuh tepi aku, dia dok diri sebelah, bole suruh aku amikkan!. Aku wat bodoh jer, then she repeating again the instruction. MY GOD dia ni tak paham org pnye body language ke??...anak dia mmg kuat minum air teh. From morning breakfast aku dok wat, sampai aku dgn SP pun missed nak minum. Bangun tido, anak dia tak mengamuk apa pun , no guts nak tolong tgk2 aku wat apa, basuh pinggan ke. Just lepak jer kat lam blik. Aduh..betul2 menguji aku pnye kesabaran.
I always terima tetamu, specially akak2 SP or anak2 buah dia but no as worst as this one. Dah la makan minum org suma sediakan. WTF betul lah. The last time dorang dtg sini, aku balik dari keje pukul 7 mlm, rushing masak for dinner. Walhal dia dari pukul 3 ptg tak masak apa2 pun just masak maggie untuk dia makan?..masa tu dia takde anak kecik sekali tu pun??. MIL kata kat aku masa aku balik keje, dia tak masak apa pun. So aku terpaksa rushing memasak, endup yg paling pantas makan is who?. Aku cukup angin masa tu. Lepas that incident everytime aku dgr dia nak dtg aku phobia. Kok ye pun malas, MIL need to makan, takkan takat masak nasik, goreng ikan and sayur tak bole..
Since MIL jarang dapat peluang nak turun KL, she planned nak tido rumah aku semalm, umah abang SP no 2 semlam and last umah abg SP yg sulong semalam. Who knows, my inlaws ni tak nak tido rumah org lain. Means nak tido umah kitaorang jer. Sbb??..mcm yg aku ckp kat atas lah. Kat umah aku ada everything.Yet tinggal suap kat mulut jer. Kat umah org lain malu kot??.
Jadik semlam MIL sudah ajak pi Puncak Alam umah abg SP yg no 2. Since Inlaw tu kata taknak tido sana, after lunch we all siap2 nak gi. Nak kena gi Open Uni dulu amik wardrobe for the Convo and then trus pi Puncak alam. Masa ready2 nak masuk keta, Adik Sp tnye kat dia mana bag2 suma? dia dok belenggang bawak anak dgn beg kecik. Mana tau hsband nya kata bwak suma bag sbb nak tido puncak alam. Aku bagai nak gila gelak dalam hati. Nampak sgt takde muafakat dalam plan nak tido mana and mana. Adik SP dgn MIL seems mmg nak tido sana tapi dia tak pun. Apa lagi, sbb dia tu tak berani nak melawan suaminya..masuk balik umah kelam kabut pack suma brang and sumbat dalam keta baru depa tu..aku gelak, suka gembira suma lah sbb dorang dah nak blah.
So we all pe open uni amik wardrobe and drive terus ke Puncak Alam. Masa dah sampai kat sna pulak ttba si inlaw ni dok whisper kat aku, Kak we all nak ikut akak balik nanti nak tido rawang balik. Aku pnye angin dan terkjut (or rather menyampah) terdiam tanpa kata apa, tapi hati dan muka ku hanya tuhan jer yg tau. Dalam hati..cis abis ler...
Inlaw aku yg kat puncak alam ni pun takde maid so anak 5 org just imagine seteruk aku jugak but dia tak keje so at least. We all bisik2 kat dapur cerita2. Dia pun mcm tension n bengang that dorang tak nak tido umah dia mcm lah dia kata umah dia takde benda. Yg ianya aku kata, kat umah aku dia jadi raja, so kat umah tu malu lah kot?..we all had a good laugh pasal tu. Psal kes anak dia kena air panas hari tu pun jadi perbualan kitaorang. Menengokkan cara dia nak jaga 2 bdak kecik at one time pun kelam kabut, how do we feel kalau MIL yg jaga aiyoo..dgn karenah baby asyik dok mengamuk i tell u, aku pun stress. Dah ler gitu lenkali nak beranak tu plan2 lah baik. Else amik je indon ye dak?.
Based dari cerita2 aku dgr, Inlaw aku ni pernah wat statement ni kat one of kakak SP " sib baik MIL ada nak jaga 2 bdak nih, kalau tak berapa RM ler nak kena bayar org jaga".... masa aku dok whisper inlaw sorang lagi tu kami gelak then ckp, patutlah kena air panas anak dia hari tu. Niat tak betul, konon nak jimat duit sanggup menyusah MIL. MIL tu dgn blood pressure dgn gastrik mana tak stress org tua tu..ish..ish.
Lepas makan suma2 dalam kul 6.30pm aku ajak SP balik. Dgn nak ujan, esok nak sekolah nak keje aku bg excuse lah. Ingtkan MIL tinggal sana n the rest of the clans nak ikut balik. Ttba inlaw tu bg tau, nanti malm2 dorang datang umah kitorang balik "insya Allah" katanya. Aku tatau la dia dgr ke aku sembang kat dapur pasal dia or dia dgr aku sembang dgn MIL pasal dorang takmo tido sana..nasib lah kan. Tapi masa aku solat Asar tu aku minta dgn Allah moga2 dorang x dtg lagi tido umah aku. Sbbnya aku rasa tak ikhlas nak menerima dorang dan aku takmo jadi dosa pulak sbb aku dok merungut2 dalam hati...
Endup we all jer balik. Sampai umah dalam 7.30pm. Tapi dalam hati aku tak kisahlah dia nak dtg balik ke tak. Nasib lah. Cuma jauh disudut hati aku harap2 dia tak dtg. Dgn ujan lebat, we all happy giler anak beranak dah sampai umah. Rasa peace..rasa bebas..rasa gembira...SP pun sama aku rasa..aku bole nampak riak muka dia mcm free gitu.
Sambil aku layan CSI, aku dgn sp borak2...SP ada ckp dtg ke dak dorang nih..aku bg statement. Aku bkan tak suka dorang nak tido sini lg tapi its not fair to MIL. Kasilah dia chance nak tido umah anak yg lain and i think they should gak. Bukan selalu datang. Mmg lah dok umah org tak selesa (sendiri patut pikir pasal tu) but biasalah. As i said bukan selalu pun..sambil layan2 main juta ria dgn kakak, amal dan SP (delin dah pensan tido) phone umah bunyi. Kakak yg angkat, it seems in law tu kol. Kata x jadi dtg, sbb baby mengamuk. Konon dorang malas nak jalan malam2..tapi ada statement "anak sulong dia merajuk sbb tak jadi pi tido kat rawang"...ha ha ha..there u go..Doa aku Allah makbulkan. Mmg aku tak welcome dorang lagi. So they have to figure our mana dorang nak tido that nite and the other nite kan...
Sometimes kita kena pikir dan muhasabah diri kita sendiri. Kenapa mengapa...jgnlah ingat korang tu dah jadi cikgu korang tu perfect sgt. Korang tu bagus, and pandai. Pikirkanlah pasal org lain jugak,.fikirkan kenapa inlaws2 anak2 sedara suma takmo ngam dgn kita..pasal kita sombong ke, pasal anak kita ke..pasal apaa2 pun..yg penting kita kena selalu muhasabah diri kita. Kita fikir dan amik tau apa dan mcmana anak2 kita tu,kalau ada tak betul tegur, pukul or what ever. Jgn biarkan anak2 kita jadi org yg sombong dan bongkak. Biarkan dorang sentiasa jadi rendah diri. Honestly, anak2 pun bkan lah baik sgt tapi kalau ada yg aku rasa tak kena or tak betul for sure kena sebijik pnye. Aku tak kira. After all anak2 kita tu cermin pribadi kita. Mcmna kita mcm tu lah anak kita...so fikirlah sendri kalau2 anak2 dah sombong dan bongkak gitu..dari mana dorang dapat?..pgi2 makan pengat..sendiri mau ingat..
Ooh, I feel good now, I feel released. Mcm satu benda berat dah keluar dari dalam dadaku ni..baru la aku bole breath smoothly now...................
and cant wait for Selasa, biar dorang balik kg ... :)

3 comments:

Anonymous said...

I am sorry, that I interrupt you, there is an offer to go on other way.

Anonymous said...

Hi all. How are you?

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.