September 26, 2008

Pikirlah Sendiri

Aku selalu jadikan pepatah "what comes around goes around" atau dalam erti bahasa melayu, buat baik dibalas baik, buat jahat dibalas jahat. And only times will tell.

Ayat ni lah yang aku sematkan dalam hati aku selama nih. dan ayat ni lah yg menjadi penyejuk hati kalau aku tgh bengang.

Hari ni ari Jumaat last keje sebelum raya, aku mmg byk keje tahap gaban tapi itu tak mematahkan semangat aku nak bercuti raya selama seminggu. Pulaknya minggu ni minggu closing sales lah, stok lah P& L lah, pendek kata sejak ari isnin aku sgt2 sibuk.

Ada species kat opis aku nih mmg jenis suka merepot dan mengkomplen pasal staff lain. Pendek kata semua org serba tak kena, suma org salah dia aje lah yg betul. mentang2 lah dia baik dgn sume mat2 sal tu, jadik sume benda yg dia rasa tak kena dia akan report. Aku ada peristiwa yg tak disangka dgn dia nih. Kisahnya masa aku baru2 keje kat co. ni dulu aku ambil alih keje dia dok jaga inventory. So konon dia cam pandai sgt buat keje , everytime nak check keje aku dan report to the boss yg of course mat sal gak. Masa tu boss lama aku yg baik hati tu mmg kamceng giler dgn dia. Sbb smua dia report kat mmat tuh. Pendek kata kalau aku pakai spender kale apa pun dia nak kasik tau..betul sbb ada sekali kat lam meeting depan sume org dia bole ngadu kat boss butang baju dia tercabut..jgn tak caya.

Satu waktu makan tenghari, aku baru je balik dari makan, tgh lepak2 tunggu waktu break abis. Aku ada nampak email dari branch masuk bagi report inventory tapi idakle aku hingin nak tgk lagi.

Out of blue ttiba dia dtang kat aku, bla bla bla ...dia ni species kalau cakap nak jerit2 nak tengking2..mcm asoh kat lam bas bsembang tu...aku terkejut tapi aku diam jer .....jadi nak mereleasekan kebengangan aku tuh aku MSN si adi nak meluah kan perasaan...lebih kurang ginilah ayat dia...

"apekehal minah ni..aku tau la benda tu nak kena update, tapi tunggulah jap. Aku pun lom tgk lagi report tu,..pastu nak jerit2 kat orang. Macam anjing hilang laki"...kejam je bunyi dia kan...and aku hit send button. bbrapa saat lepas tu aku cam x sedap hati (instict aku mmg salu superb pnye) so aku tgk balik MSN apsal adi x reply2...rupa2nya benda tu tersalah pi kat dia...aku bodoh pi ter click nama dia ..aiyooo..cepat2 aku sign out...ingatkan benda tu abis kat situ jer..tapi aku ternyata silap.

aku buat2 bodoh lah 2-3 hari mcm, 2-3 bulan gak minah tu tak tegur aku, tak ckp dgn aku tapi aku buat bodo jer..buat tak tau jer dgn harapan kononnya aku tak tau tersalah antar....hih ii..padankan muka dia kan...

Sampai lah dkat 6 bulan kot dia buat tak layan jer aku, ttba satu hari dia datang kat aku ckp baik2..mintak tolong aku bla bla bla....aku ni malas nak bersangka buruk so aku layan baik gak ler...rupanya................

dia sudah kena sound dek boss dan hr manager pasal perangai dia yg suka suruh dan arah2 org tuh ckp kat phone jerit2..pekik2..tuh sbbnya dia dok print MSN aku yg tersalah tu pi tunjuk kat bos aku yg matsal tu..nasib baik dia tak paham. Kisahnya bos aku pi kat HR mgr amoi tu minta explain apa dah jdi, amoi tu pun sedia maklum sbb aku selalu gak bercerita kat dia camne perangai minah tu..(padanlah suma org x suka dng dia termasuklah client), so HR mgr ni sudah physco mat sall tu and they had a long chat..masa tu lah apa benda yg aku tak puas hati pasal dia terbongkar by the HR mger..dan dorang nasihatkan dia..ha ha aha....HR mgr sendiri yg bukak citer ni kat aku sbb dia pelik napa aku tak nak bertindak balas jumpe boss untuk membela diri atas apa yg dia komplen kan...

Dan aku rasa perumpaan aku d atas tadi menjadi bukti..skg minah tergedik2 terhegeh minta tolong aku. Kadang ajak aku bercerita dan sembang pjg...aku??? cam biasa..laaayaaaan....

Dan hari ni, minah tu start balik perangai lama dia..komplen pasal aku kat boss baru..nasib boss baru tak pernah ckp apa2 dgn aku..sbb mgkin dia sedar bahawa aku ni tgn kanan dan kiri dia untuk buat suma keje dia yg dia x reti tu.............................so segala macam komplen tentang aku by minah tu, dia refer kat HR mgr...dan hr mgr akan explain apa apa......yg penting aku buat keje aku tu jer.....

untuk ko minah..:LU PIKIR LAH SENDIRI..

No comments: