August 28, 2007

Satu Permintaan Kecil



Masa aku call umah petang semalam terdengar sore kakak samping ada background berebut terjerit2, mama..mama..nak tepon nak tepon....:



“mama nanti balik tolong belikan hadiah boleh tak”?

-Hadiah tuk sape?

“kawan meera, nama dia Athirah, esok besday dia lah ma”

-Nape tak cakap awal2, mama dah sampai kat opis ayah ni (aku amik bas sampai masjid India, ronda2 beli kain) pas tu jalan kaki hala ker Rj Laut.

“tadi meera dah tel hp mama tapi sore org laki angkat..dia marah2..”

-Ye ke..tak pe lah (aku sebenarnya lama dah tukar no, tapi malas nak tulis kat peti kat umah tu, kang bibik dok distribute no aku untuk sape2 ntah yg kol carik kat umah).
-K lah nak beli hadiah apa nih?..
“apa2 jer lah ma”…

So masa on the way balik aku ajak SP singgah kat memana, beli ler apa2..alah tuk budak 10thn senang sgt2 ler nak beli apatah lagi pmpuan..sambil tu aku teringat kat janji SP nak bagi kakak adiah sbb dapat no 2 dalam periksa sek agama dia..Sp kata dia tak tau nak bagi apa sbb kakak kata berilah hadiah apa2…

Nak jadikan citer, on the way balik ujan selebat2 alam..oleh kerna kami naik kuda besi, habis ler lencun…mula2 mmg rasa tak jadi nak singgah kedai, pikir2 balik SP kata alah kita singgahlah jap kat pekan kg melayu tu ada kedai stationery…

Dalam ujan lebat berbaju ujan aku singgah gak..cari pnye cari, belilah satu frem gambar ada katun2 comel kat tepi..tuk gambar 4R pyne size..harga hmmmm RM6.90 jer..aku grabbed dah suh adik kat kedai tu tolong wrappedkan…siap..kedai tu byk benda ada macam2 sampai aku terbeli kuali…ya Kuali untuk menggoreng jenis yg non stick tu berharga Rm 15.90.


Masa dlm perjalanan nak sampai umah dgn ujan lebat aku berjaya gak elakkan hadiah tu dari basah..dan sampai jer kakak dgn senyum…yeeee…tima kasih ma,.sambil terus aku suh sorok kat lam bilik…

See?..tak susah sgt pun, tak perlu yg memahal, tak perlu yg branded2.

Tak susah nak memenuhi permintaan anak kan..kadang2 is not the price matter..but the thought.knowing yg kakak sgt appreciate kengkwan dia, sampaikan kalau bawak bekal kwn2 dia yg makan lebih banyak dari dia...dan bila aku balik bibik akan citer betapa dia kelaparan balik sekolah terus meluru cari nasik...dan aku belajar satu perkara “hargailah permintaan anak2 walaupun kecil kerana satu hari nanti, bila dorang dah jadi seorang ibu, dorang juga tahu menghargai permintaan anak2 mereka…” dulu2 pun mak jarang menghampakan permintaan aku dan aku dapat rasa begitu seronok kalau dapat apa yang kita mintak dari dia.....

No comments: